Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 18558 ggr
Krille55
0

Poltava 1709 Scala 1:72.

Hej där

Planerar och har börjat med slaget om Poltava är ju 300 års dagen snart,,andvänder mej av figurerna Zvezda,köper dom av Wentzells i Sthkm blir dyrt,"myyycke figurer blir de".

Nån som vet var man kan få evt rabbat vid köp av mycke?

Nån som kan veta när kanonerna kommer i samma serie?

Nån mer som bygger i denna scala`?

Med samma figurer?

Nån som byggt redutter?

GeeKen
0

Nu blev jag riktigt nyfiken…

Hur har du tänkt bygga redutterna?

Jag blev rätt fascinerad av dem när jag läste Peter Englunds bok "Poltava", i vilken han beskrev dem detaljerat.

Det ska bli riktigt intressant att följa detta, så håll oss underrättade!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Krille55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen

Ja redutterna vet man inte säkert hur dom såg ut, du kanske har hört om utgrävningarna i Poltav är ju ett svenskt gäng som gräver där,men har haft svårt att lokalisera jusst dom här retdutterna.

Dom är ju viktiga det var ju där som slaget avgjordes kan man säga där svenskarna fastnade…

Skickar några första bilder på redutterna,dom är byggda av själv torkande lera inköpt på panduro,ska kläs med fiberpäls som ska målas som gräs……även insidorna ska målas…

Krille55
0

Ytterligare en bild

pebben
0

på den här länken kan du hålla koll
på 1/72 figurer svenskt artelleri finns men
fel årtal men kanonerna går kanske att använda
finns bilder på länken tror det var mars eller hät som
har dom

http://www.plasticsoldierreview.com/Manufacturers.aspx

//pebben

pebben
0

här är en svensk kanon men den är
från 30 åriga kriget

//pebben

berfrund
0

Hej!

Låter som ett intressant bygge, jag håller med Geeken om att beskrivning av reduterna i Englund bok är bra, läs den så blir det enklare att få till reduterna.

[Henke29]
0

Det här bygget så bli väldit intresant.
Dina figurer ser väldit bra ut..

Henke

GeeKen
0

Jag är iofs inte speciellt förtjust i Peter Englunds böcker, men Poltava är klart läsvärd. Inte minst för detaljrikedomen.

Det jag inte gillar är hans förmåga att försök till blandning mellan romanskrivande och historieberättande. Personligen föredrar jag renodlade historieböcker med rejäla referenser. Men det är som sagt min åsikt.

Hur som helst, har ni inte läst Poltava så rekommenderar jag den varmt.

/ GeeKen

Krille55
0

Hej igen

Tack för svar,och tips låter som jag är på rätt väg enligt en del,fortsätter bygget här en del som de evt kan se ut med gräset,kanske lite för djupt…..får se om jag ska ändra de.

Den ridande skjutande dragonen finns inte konverterad av den ena halvan stående dragon den andra halvan från en ridande med flagga.

Alla är dom livdradragoner obs guldet i mössorna.

WildeSau
0

Jag hade nog kollat bland nätfirmorna efter Zvezdas figurer.

Pundet står lågt nu och härifrån har jag handlat ett par gånger.

Infanteri, Dragoner och det borde finnas några passande kanoner också bland tillverkarna.

Volat har dem också till motsvarande pris

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0

Du har ju verkligen lyckats med en imponerande detaljrikedom… I den där pyttelilla Nils-Karlsson-Pysslingskala!

Fortsätt, fortsätt…

/ GeeKen

pebben
0

volat har mycket figurer i 1/72 och ligger
bra i pris! kolla under byggsatser där finns dom.

//pebben

[Orso]
0

Strelets har en del karoliner, bl-a. artilleri. Figurerna håller väl inte samma klass som Zvezda dock.

Plastic soldier review som hänvists till tidigare ligger nere just nu så jag kan inte ge en direktlänk, men när den kommer igång igen så gå in på "Periods" (tror jag det var)  och välj great nordic war så hittar du alla karoliner från olika fabrikat. Själv köper jag på mig ett av varje set av karoliner och svenskar från Napoeonkrigen men jag vet inte riktigt varför.

pebben
0

dom har förnyat sin sida nu i januari
har väl lite buggar att jobba med dom också
men den är nog snart  iordning!

//pebben

pebben
0

nä den fungerar utmärkt!
här är streiets hm figurer
själv tycker jag inte dom är så bra
men en smaksak!

http://www.plasticsoldierreview.com/ManufacturerList.aspx?id=24

//pebben

Krille55
0

Hej igen

Ytterligagare en bild del av en Kavalleriskvadron,skall igentligen vara tre led.

Det här ledet består av 50 figurer med hästar dvs hundra,tog tid att måla.

Men grejjem med det här dioramat är ju att försöka beskriva hur mycke folk det var med i ett sånt här slag.

Myyycke figurer är de,men jag nöter på…..

Hoppas ni gillar de

Krille

Krille55
0

1 bild till

pebben
0

helt suveränt! men hur ska du få
plats med det här?

//pebben

Azgaron
0

Ser bra ut! En hel del figurer det där!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

sponny
0

Ser mycket imponerande ut och det faktum att det just är 1/72 kommer med all säkerhet att ge en samlad effekt som är, minst sagt, "maffig." Ska bli fantastiskt att få se detta när det är klart.

leo-
0

kan jag inte skicka över mina 1/35 gubbar till dig , sen när dom är klara så skickar du tillbaka jag menar vad gör 9 extra när man målarFlört

bara skojar ser bra ut men jag hade aldrig orkat det (tror jag)

GeeKen
0

O M G !

Förvånad

Det här kommer att bli mäktigt!

/ GeeKen

PonCar
0

Beundransvärt ambitiöst projekt det här Krille! Hur mycket "gubbar" räknar du med att det blir allt som allt?

GladPontus

Buran
0

Oj, oj, oj, många gubbar blir, det vilket tålamod du har Tungan ute

"den här är en annan, en Airfix"

[Tunnan]
0

Imponerade Krille
Jag klarar knappt en gubbe.Flört

Krille55
0

Hej där.

Ja ni frågan hur många figurer blir de……fan vet,men i första steget gör jag ju 3 st redutter med försvarande ryssar i dom.

Problemt är ju hur anföll man i vika formeringar bataljon vis kompanivis alt i rotar…..lite sånt man rent historiskt måste veta.

Jusst med tanke på planeringen och inköp av figurer…men har en dialog med armemuset i Sthlm en militär som verkar ha koll på begreppen.

Tycker själv det är mycke viktigt att det här blir så historiskt korekt som möjligt!

Jusst nu jobbar jag på en marchaerande rote en del av ett kompani,dvs 1 kompani består av 150man en rote 48st.

Som sagt myyyycke figurer blir de men de är faktiskt skitkul,å härligt att höra stödet från er alla,ger kraft att fortsätta.

Hej så länge från Krille.

Krille55
0

Hej igen.

Har börjat med att bygga upp landskapet.grunden är en spånskiva sedan 3 lager av kartong eller wellpapp,som man kan gå ner i skära för att bland annat göra vallgravarna till redutterna (se bild)

[Tunnan]
0

Mycke fiffigt Krille
Så du limmar alltså ihop 3st wellpappsskivor, som du sedan skär uta vallgravarna i ?

Krille55
0

Hej igen

Joo papper är lätt att arbeta med och kartong typ wellpapp bygger ju upp lite,tidigare jobbat med frigolit,men nää inte i en lägenhet de funkar inte då har man vita korn överallt,gillar nog inte tjejen heller.

Hon har stort tålamod ändå med mina projekt tur de"L"

Pappemarche är ytterligare en variant dvs papper man blandar med trälim,men en väldigt kladdig variant.

Ytterligare en variant av pappemarche är brunt blommpapper sånt man slår in blommor i,perfekt att modulera med,går att forma när man blandar det med trälim smälter samma lite.

Går även att bygga upp berg åsar med skycklingnät,dvs är finmaskigare än hönsnät,och klä de med typ det här blompapperet,och måla….

Det här lanskapet i det här första läget,blir ju mestadels äng,så tanken är att skilja lite på gräset,med längre och kortare.

Så man ser var människor gott samnt där gräset är orört,bör man ju måla olika samtidigtdvs gul resp grönt är ju i Juni det här.så gäller ju att planera det hela från början.

Dom här första 3 redutterna ligger ju bara på en äng men senare kommer man ju till en reduttlinje som ligger mellan två skogar och spärrar vägen till ryssarnas läger…..så där blir det ju skog,får se hur man löser de "L".

Kan göra reklam för en bok om modellbygge på svenska den heter "Modellbygge" ges ut av bokförlaget forum.

Har bland annat en beskrivning hur man gör granar som jag praktiserat mycke funkar utmärkt.

Så granar blr de i skogen,men svårare att göra i den här scalan,blir en utmaning!

Krille

Krille55
0

Hej igen

Här en färdig del av ett kompani dvs en rote av infanteri obs dom yttre graniadiärerna med sina höga mössor,koventerade från ryska huvuden.

Krille

Krille55
1

One more

berfrund
0

Grymt va fint det ser ut kämpa på ska bli mycket intressant att se det färdiga resultatet.

Man vet ju hur drygt det kan vara att måla en ask 1/72 som sagt kämpa på…

Mvh berfrund

Azgaron
0

Tjusigt Krille! Himla jobb att måla så många figurer!

Azgaron

johannespanzer
0

Häftigt! Ser grymt ut!

Jag funderar på om du skall bygga flera "plattor" som liksom går att koppla ihop, lättare frakt mm? Sen vikten måste nästan bli problematisk, spånskiva låter tungt i den storleken? Har du funderat på botten av akrylplast, eller kanske skärkartong (sån där arkitektpapp med skum i mitten)? Lite brainstorming från mig bara. För med 3 ihoplimmade wellpappskivor borde det faktiskt bli "brottarstarkt" ändå.

#29 "Modellbygge" boken det är min basbok det! Otroligt inspirerande bok! Min tror jag är från 1980, görs den fortfarande?

Granarna låter ju grymmt intresasnt, du måste använda extremt fint snöre och vajer antar jag i den lilla skalan? Kör du "doppa hela flaskborsten i lack och rulla i gräsströmetoden" eller har du tweakat den lite?

[Henke29]
0

Mycke fina figurer du har målat..
Grymma är dom.
Ska bli väldit kul att få se detta klart sen..

Henke

PonCar
0

Helt fantastiskt Krille!! Hur bara orkar du måla alla de där gubbsen? Och med den detaljeringen. Iden att bygga flera hopkopplingsbara dioraman är riktigt bra -det är ju något som inte minst MJ-rallarna praktiserar emellanåt. Nyligen hade de en stor träff på Tekniska museet där klubbar från runt om hela landet hade byggt "sektioner" enligt specifikationer så att alla kundekopplas ihop med varandra sedan på storträffen.

Jätteintressant att följa ditt storslagna projekt!

SkrattandePontus

Krille55
0

Hej igen.

Jag är medveten om storleken på mitt projekt,är ju min plan att bygga modellen i två sektioner.

Dvs den mindre jag bygger nu blir foten i ett T den övre delen på T:et blir en hel spånskiva med dom 7st ytterligare redutter som fanns.

Dom låg mellan två skogar Yakovetski och Budyschenski och spärrade vägen till ryssarnas stora läger.

Problemet var ju dom här redutterna som man måste passera,där fanns också dragoner med kanoner mellan redutterna och i redutterna nåt som slog ut många av dom karolinska soldaterna.

Problemet är att man anföll tydligen bataljonsvis en bataljon består av 400-1.200 man!!!!!!!!!!!

Fast min tanke är ju att bygga fram till anfallet av den 3 redutten och i det läget har en hel del soldater stupat.

Så jag måste försöka göra stupade soldater på nåt sätt,evt kanske man kan gjuta dessa…..

Ja göra modeller i mindre delar är inte fel alls,kan tipsa om en av mina polare Kent Färnström som bygger en fantastiskt modell av Gamla Hagalund i Sthlm,jusst i mindre delar.

Man kan goggla sej fram på deras hemsida gamla hagalunds vänner,till modellen,är byggd i scala 1:200 HELA gammla hagalund i Sthlm……..fantastiskt bygge!

Hej så länge

Krille

StefanW
0

Det här är ett intressant och tålamodsprövande projekt man följer! Tackar för bilderna!

Länk till: Hagalund som modell

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Krille55
0

Hej igen.

Har hittat en metd att göra pikar till pikinerare,nåt som ju inte finns i Zvezda förpackningarna,gör dom av ramarna till modeller,värmer över ljus å drar ut dom så dom blir så smala som jag vill ha dom den delar jag dom i längder och monterar dom på karolinerna.

Lite bilder på de.

Krille

Krille55
0

En till

Azgaron
0

Snyggt Krille! Bra sätt att utnyttja utdragen plast till!

sponny
0

Blev mycket snyggt. Och ett bra sätt att använda spillet. För min del har man mest använt ramarna till olika sorter av antenner.

Krille55
0

Hej igen.

Här en rote ur ett kompani,dom främre leden skjuter sen går man och ställer sej sist och laddar om.

Det växer börjar bli lite figurerSkrattande

Krille

Krille55
0

En till

pelleb
0

Ser helläckert ut! Men hur i hela friden orkar du måla alla dess gubbar?Glad Har du något bra trick att dela med dig av?

PeO

PonCar
0

När man ser dina uppställningar, tex roten i #44, förstår man vilken skada den tidens artilleri (och finkalibrigare eld också) ändå kunde åstadkomma… På ungefär vilket avstånd från fiendeleden avfyrades musköterna. Ruskigt nära förmodar jag?

Pontus

Azgaron
0

Tjusigt Krille! Kul att du har med att de går bak för att ladda!
Undrar en sak, sköt de inte samtidigt, eller var det kanske bara första salvan?

Krille55
0

Hej där

Man sköt i salvor i den riktning som befälen sa,och avståndet var visst som närmast 10-30meter!!!!!

Då ska man veta att krutet var inte det bästa,och ofta inte helt torrt,å andra sidan så var ju kuldiametern stor , gick förvånade fort att ladda om kring minuten faktiskt,om man nu var frisk utvilad fått mat osv…..

Man får inte glömma bort att det var fler som dog av sjukdommar än av strider på denna tiden…..undantagsvis var det här slaget som räknas som det största nedlaget en svensk arme upplevt.

Närmare 7000 soldater dog den här dagen,dvs 49% av den svenska armen!

I jämförelse med fransmännen som förlorade vid Waterloo,dom förlorade 34% av sina styrkor.

Så Poltava måste vara ett av dom blodigaste slagen i världshistorien.

Jag försöker måla olika figurer ca 10st åt gången samtidigt,samt några som jag gör om,i olka varianter.

Har ju kommit på att jag måste göra många stupade lite pyssel med dom….

Måste nog även redigera dom senaste som skjuter,där ska vara en del stupade bland dom.

Krille

Krille55
0

Hej igen lite nya bilder med stupade å träffade karoliner.

Krille

Krille55
0

En till

Azgaron
0

Tjusigt Krille! Dock var kanske bilden inte så bra!

GeeKen
0

Det här projektet är helt otroligt!

Hur många "gubbar" kommer det att bli totalt?

berfrund
0

Undrar om de inte står lite väl tät ihop, har man engång avfyrat en myningsladdad bössa så förstår man att man inte kan fyra av en sådan i örat på polarn framför.

Från det man fyrat av tar det en tid till skotet går av man måste ha utrymme till att följa sitt mål också.

Ett litet tips!

Mvh berfrund

denstore
0

#53 Jag har iofs en misstanke om man inte siktade så värst mycket i de här sammanhangen. Att följa mål känns lite som överkurs i de här sammanhangen. Man sköt salvor, och gjorde en mer eller mindre godtycklig siktning, om jag inte minns fel. Detta berodde inte bara på bristande precision eller dålig teknik, utan snarare på att man inte såg så värst mycket efter att de första salvorna hade gått.

Har läst någonstans om de täta formeringarna också, och har för mig att det också fanns en tanke bakom det. Minns dock inte vad det var.

berfrund
0

Fiende rakt framför behövs inget följe bara att hålla i o se glad utGlad

Jo salvor är det vi pratar vid sådan här strid, Låter värre en vad det är själva salvan var inte det stora problemet 

Utan damm och bränder sen har vi kanoneld från de diverse pjäser som fanns.

Jag har provat att skjuta o även om det varit många skyttar så har det inte varit ett problem med sikten.

Svenskar började redan på 1600talet att ställa upp infanteri i Echelonger.

En taktik som var vanlig är att man låter fienden bryta igenom och omringar dom sen genom att sluta sina led igen.

Tätformering var framför allt något som användes av kvalleri svenskarna började ganska tidigt att rida i tät formering vilket hade en enorm genomslags kraft.

denstore
0

#55, jo, fast svartkrutet av idag är väl inte riktigt lika skitigt som det var förr. Idag vill många inte skita ner sina bössor med "äkta" svartkrut, då det är jobbigt att göra rent, och inte direkt bra för bössorna. Mycket av det som används idag är ju framtaget för "svartkruts"-jakt i staterna, och det är ju inte alls lika hemskt som originalet.

Men visst, slagfältet har ju en massa andra faktorer som påverkar sikten. Rök och eld från allt möjligt.

Krille55
0

Hej igen lite miljö börjar växa fram har hittat lite grön att göra låga buskar och enar av på wentsells.

Är väl igentligen till järnvägs byggen Heki heter märket nr 1600 microflor hellgrun 14+28cm,den biten räcker ganska så långt i mitt formatSkrattande

Kostade 149:-

Krille

Krille55
0

En till, stenen är dekorations sten,finns i olika storlekar.

PonCar
0

#49 -50: Huva, vilket blodbad…

#57 - 58: Du tror inte dekorationsstenen blir litet för enahanda i färgen? En variant kunde kanske vara att använda lite grövre sk akvariegrus? Bara en tanke…

GladPontus

Krille55
0

Hej igen.

Tack för iden om akvarie grus ska kolla upp den,här en ny bild med mer buskar samnt en björk som jag blev mycke nöjd med.

johannespanzer
0

mycket fin björk! vad är den gjord av och vad är lövverket, sånt där "heki"?

Krille55
0

Hej igen vill tacka Pontus för iden om akvariesten suveränt finns i många färger och kostar inte mycke alls köpte 5st olika påsar för 15:- man köper de i vikt,blev mycke bättre (se bilden).

Ja löverket är Heki trädstammarna är från Panduro,finns i paket om 3st olika storlekar och i lite olika färger.

Krille

PonCar
0

Kul att tipset kom till användning! Det ser riktigt fint ut, så långt du har fått till det hitentills.

Pontus

Krille55
0

Hej igen.

Har problem med mina penslar,dom senaste köpte jag på panduro 00 penseln funkar ju bäst i mitt 1:72 format.

Men hur sköter ni era penslar så man kan forma dom och ha kvar det här spetsiga fina utseendet,dom blir ju lät sprätiga så färger inte hammnar där den ska.

Andvänder även spetsiga tandpetare till vissa små detaljer,men nåt tips att få penslarna att behälla sitt ny urseende?

Krille.

StefanW
0

#64 läs t.ex. inlägg #28 i Färgborttagning - Del 2

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

#64: Den gemensamma nämnaren för god penselvård tycks vara att efter ev rengöring i lösningsmedel (thinner, lacknafta, terpentin whatever…) också tvätta dem med ljummet vatten och såpa. Då behåller de sin spänst. Kan intyga att det faktiskt gör skillnad! Gjorde aldrig detta innan jag fick tipset på det här forumet (tack, tack) och det har sparat mig många kronor i penselinköp sedan dess!

Pontus

Krille55
0

Hej igen.

Lite nya styrkor,här håller jag på med att bygga upp ett gång från Västebotens regemente,obs den blå vita uniformen samnt dom mössor dom hade dvs karpuser.

Även dom har på flankerna grenadjärer.

Krille55
0

Här har ni ett gäng ryska dragoner (dom ska bli flera) dom red fram mot karolinerna avlossade en gevärs salva och red sedan tillbaka för att ladda om…

Krille55
0

Artelleriet här svensk kanon med besätning,det konstiga var under det här slaget hade dom svenska styrkorna närmare ett 20 tal kanoner tillgängliga,men Karl XII trodde inte på vapernslaget och hade bara 4!!! st uppstälda denna dag,ett stort misstag visade de sej,som peter den store untnyttjade till fullo.

Man kan även se,dom flätade korgar som man fyllde med jord för att få skydd bakom.

Greenhorn
0

Imponerande samling du ställt i ordning!

[Tunnan]
0

Mycke imponerande Krille Glad

/Janne

Azgaron
0

Kul att se dina figurer, och samtidigt få lite lektion i historia!

[Henke29]
0

Otroligit att du bara orka hålla detta tempo och måla fina figurer..
Skulle nog själv gett upp efter några figurer bara..
Snyggt blir de också Krille :)

Henke

Krille55
0

Hej igen.

Man tackar för dessa glada tillrop,härligt att skänna att man är på rätt väg.

Väntar på en ny sändning av figurer på Wentsels.kommer nog nästa vecka nån gång,under tiden ska jag konventera karoliner till pikenerare.

Är ju lite jobb med de för att i serien finns bara en typ av dom,så man får andvända fantasin för att forma om dom.

Håller även på med lite miljöer typ träd,har löst björkarna,lär ju finnas mycke av de i ryssland,håller på med att försöka bygga tallar också,men har problem med lövverket,de ljusa löverk som jag har till björkarna funkar inte på tallarna,så jag ska försöka få tag på mörkare lövverk i den där serien heki hos wentsels.

Kan bara konstatera att detta projekt kommer att ta tid,men är ju arbetslös jusst nu så tiden finna faktiskt.

Så pån igen!

Och som dagt tack för stödet,härligt med folk med lika intresse,och som vet hur mycke jobb det ligger bakomSkrattande

GeeKen
0

Ditt projekt är helt perverst intressant att följa. Och för att inte tala om hur inspirerande det är!

Precis som Azgaron sa, det är dessutom en härlig historielektion.

You go girl!!!

Skrattande

Krille55
0

Härligt GeeKen.

Jo kan hålla me dej lite perverst är de nog,snackar jag med mina vänner hajjar dom inte det stora i det här!

Tur man har en förstående flickvänn,jag bygger nämligen i vardagsrummetTyst.

Tänk dej själv ett slagfält med tusentals figurer i rotar,som skjuter förflyttar sej över slagfältet i olika possistioner.

Håller även på med en rote som ska stå imot ryska dragoner,där karoliner med musköter samarbetar med pikenrerare,som med sina långa pikar skall hålla dom ridande dragonerna på avstånd.

Har fått reda på mer om dom här ryska dragonerna,dom hade nämligen en avdelning som skötte 3pundar kanoner.

Och som ställde till med ett blodbad bland karolinerna,som inte var berädda på dessa kanoner.

Dessa kunde man snappt förflytta över slagfälttet,och det var mycke tack vare dom man lyckades försvåra karolinernas kamp för att komma förbi dessa redutter.dessa dragoner blev efter slaget belönade direkt av Peter den store för sina insattser i slaget.

Krille.

GeeKen
0

Ja jäklar!

Och du, skulle du få för dig att tröttna på flickvännen så kan du ha mig i åtanke, för jag kniper henne direkt om hon blir ledig!

Den typen av flickvänner växer banne mig inte på träd!

Skrattande

Azgaron
0

Glad

Nä, de gör väl inte det!

GeeKen
0

Snälle Azgaron!

När jag skriver att "flickvänner växer banne mig inte på träd", så vill jag bara klargöra för dig att jag aldrig tidigare, inte nu eller någonsin kommer att tro att flickvänner (eller vilket annat däggdjur som helst för den delen) verkligen växer på träd.

Vi ska ta en liten biologilektion när vi träffas nästa gång. Det är lika bra att få det överstökat, det där med blommor och bin, storkar och jungfrufödslar… En gång för alla!

Glad

Azgaron
0

Glad

Krille55
0

Hej igen.

Här kommer den rote jag byggt med dom blandade styrkan med pikenerare och muskötkaroliner.

Krille55
1

Armen växer på slagfältet,sagta men säkertSkrattande

Krille

Nicke70
0

Men herregud!

Jag blir lite yrslig när jag ser det där… Och imponerad!

Kör hårt och posta bilder ofta så att vi får se hur det går med bygget, för det här är roligt.Glad

Krille55
0

Hej Nicke70.

Jo du jobbar på de här ,är ju meningen att få ihop hela slaget,blir tusentalsfigurer,men som sagt är ju mellan två jobb nu, så tiden finns ju.

Och räkna med fler uppdateringar,jagar på Wentsels för att få fler figurer,dom är slut där,kommer evt en sändning idag.

Så får jag bara dom,så jobbar jag på en marcherande rote med pikinerare,samnt att färdigställa den här roten blåvita karoliner från Västerbottens regemente,

Det fanns flera regementen med lite olika uniformer,typ Närke-Värmland och Jönköpings regemente dom hade båda blåa rockar men med rött foder.

Dessa beskrivningar hittar man i Alf Åberg&Göte Göranssons bok Karoliner där finns dom flesta regemente avbildade med utmärkta beskrivningar.

Krille

Azgaron
0

Snyggt Krille! Det lär ju bli en imponerande mängd figurer när det är klart!

PonCar
0

#84: Får du nån mängdrabatt hos Wentzels? Tycker jag du borde vara berättigad till vid det här laget! Har du haft kontakt med tex armémuseum eller någon annan "institution" där du kunde få ställa ut din fantastiska skapelse när den väl fullbordats? Hur är det med det nya försvarshistoriska museet som skall öppna i Strängnäs -och visst flyttade ett tennsoldat-museum dit som förut fanns i Dalarna nånstans?

Jag är sååå iponerad av detta mastodontprojekt. Har själv varit med om att bygga ett 90 kvm stort landskapsdiorama en gång, men då var vi typ 20 personer involverade…

Pontus

Krille55
0

Hej Pontus.

Jadu har prövat både det ena och det andra,är ju arbetslös museitekniker,arbetat som det i 7år på roslagsmuseet i norrtälje.

Byggde alla utställningar där,blev en del modeller också "L".

Har haft kontakt med armemuseet i Sthlm,men dom påstår dom inte har några pengar till ett sånt här projekt,fan trot.

Pengarna finns är ju bara att fördela dom som är grejjen…..men måste komma så långt så jag har nått att visa upp.

Svårt att försöka förklara det här,är ju mångfalden och det historiska perskpektivet som jag försöker skildra.

Har även kontaktat Historiska museet i Sthlm men även dom har tackat nej till mina tjänster.

Är ju framförallt Peter Englunds bok "Poltava" som inspererat till det här bygget.

En ide är ju att få tag i den gubben Peter alltså,men inte så lätt visade det säg har försökt maila honom men alla mail stuttsar bara,har får visst en hel del,hinner tydligen inte öppna alla ens….

Men har fått tag på en adress där han lär bo så……

Jag fortsätter att kämpa på,ger mej inte tror på det här projektet,är bara att hitta vägen dit,men visst skulle jag göra Peter Englund intresserad skulle nog många vägar öppna sej tror jag.

Fan den som ger sej,pån igen!

Krille.

Azgaron
0

Hoppas att kan lyckas skapa den kontakt du behöver för ett sånt här projekt!

Krille55
0

Hej igen.

Ny rote med pikar spel samnt flagga Dalaregementet.

Krille55
0

One more

[Tunnan]
0

Ett gäng färgglada snubbar Flört

snygg jobbat Krille

PonCar
0

#87. Jamen, då är vi ju i stort sett i samma bransch! Jobbar ju själv som intendent/samordnare på Nynäs slott utanför Nyköping. hade innan dess olika projektjobb på Sörmlands museum, Nyköping, där jag bl.a var med och byggde en ca 90 kvm stor landskapsmodell av Björksunds Gods anno 1915 i styrolit (ett slags kompakt frigolit), gips och tovad ull (!). Jag gjorde medparten av alla ca 150 byggnader, allt från torrdass till herrgård, i lindträ och balsa. Men några figurer behövde jag inte knåpa med i alla fall… Men visst kände man sig lycklig när man fick utöva sin hobby även på arbetstid!

Just nu är väl kanske det ekonomiska läget så gynnsamt för att intressera museerna för nya projekt.. tyvärr. Har inte heller hört nåt mer om museiplanerna i Strängnäs (gamla P10 området) -kanske har man lagt även det på is?

Om vi till hösten kan få till ett "byggmöte" ute vid Nynäs slott skulle vi ju verkligen försöka få dit åtminstone något av ditt fältslag och ställa ut till beundran.

Kämpa på med friskt mod, Krille!Glad

Krille55
0

Hej Pontus.

Tack för den, det värmde behövs i den här museikylan,helt klart.

Vore spännande att få ställa ut hos er,skulle vara en utmaning ett mål att jobba mot.

Till hösten skulle nog passa ganska så bra med tanke på att Zvezda ska ge ut artellerister i den här serien,första gänget är ryska och ska enligt planera komma ut nu i sommar.

Dom svenska ska tydligen ges ut senare där på hösten nångång.

Ja man får se vart de här projektet drar iväg vem vet,men än så länge är det roligt,och härligt med all uppskattning från er alla.

Behövs när man ger sej in i ett sånt här galet projekt,men har ju haft det i bakhuvet i många år,men först nu när jag har figurerna så kan jag ju förvärkliga det hela.

Jobbar på tar ett steg i taget,försöker utveckla mina ideer,att bygga träd miljöer osv….

Som sagt den här sidan är ju perfekt för oss modellbyggare,har inte hittat nånting liknande på nätet,vill passa på att tacka upphovsmännen,som sagt guld för oss modellbyggare.

Krille.

[Henke29]
0

Kul att vi får se detta projeckt här KrilleSkrattande
Hur många figurer är du uppe i nu som du har målat ???
Har du nån koll ??

Henke

Roca
0

Ett helt otroligt häftigt bygge Krille, jag är imponerad! Och jag som trodde jag hade mycket att göra med att måla alla snubbarna till MJ-anläggningen, nix det här slår allt! Och med så bra kvalitet dessutom! Heja på!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Krille55
0

Jadu Henke,jusst nu har jag fått ihop ca 300 figurer,låter inte så mycke men de börjar bygga faktiskt…..

Så jag kör på……

Men nu är de fika med min syrra som hälsar på,see you.

Krille.'

[Henke29]
0

Du tycker inte 300figurer låter så mycke hmm.
Helt otroligit att du har orkat me att måla alla dessa och bra blir det också..
Väntar spänt på fortsättningen..

Henke

Krille55
0

Hej där vänner!

Har inte hört av mej på ett tag,har forskat bland annat på ytterligare ett projekt,dvs slaget vid stäket,där svenskar stoppade ryssen 1719.

Det var den skända slagfältsarkelogen Bo Knarrström som tippsade om de,han är färdig med sina utgrävningar i Poltava nu,så det blir inget mer grävande där.

Därimot så ska han fortsätta gräva i stäket ett projekt han hållit på med tidigare visade sej.

Han hade förfrågan om jag inte skllle kunna tänka mej att bygga ljusst slaget i Stäket,lite skoj,så vi får väl se……

Men mitt Poltava projekt fortsätter trotts allt har faktsikt efter många försök fått tag i självaste Peter Englund,som tycker det här är ett spännade projekt så han skulle till och med kunna bidra med kartor av slaget och även skisser på redutterna!

Jättekul att han är positiv till mitt projekt,vilket i sin tur kanske kan göra museerna lite mer intrreserade av de,kul va?

Krille.

ElLobo
0

#98: Grattis! Det låter ju alldeles utmärkt! Kul!

Och det nya projektet låter spännande, det ser jag fram emot att få följa.

ElLobo
0

Jag tar och startar del 2 av den här tråden. Den delen hittar ni här.

Krille55
0

Jo en förfrågan till alla,söker efter plastmodell av en galär dvs ett äldre ryskt 1700 tals skepp.

Var det stora hemliga vapnet som tog svenskarna med förvåning när ryssarna kunde gå över alla dom grund som fanns,den här typen var nämligen väldigt grungående….

Den ända modellen jag hittat är en modell Zvezda ZVE9030 det är en Carhagenian Galley ship i den scalan jag vill ha till mina figurer dvs 1:72.

Men det här är ju långt ifrån 1700-tal,men går kanske att bygga om.

Men finns det någon därute som sett nåt så får ni mer än gärna höra av er…..

Krille

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer