Mikoyan MiG-21bis
Troligt!? Nja, men temat går ju ut på vad jag vill se i Kronans kläder.
1. En del bytesaffärer gjordes med Sovjet på 70-80-talet. Har en gammal Teknikens värld hemma med reportage om ett samhälle där nästan hela bygden körde ryska bilar ett tag. Företaget som gjort affärer med ryssarna hade som ersättning fått VAZ-bilar istället för gångbar västvaluta och sålde dessa billigt till sina anställda. Tänk om de ända fått MiG-21:or till Flygvapnet istället. 
2. Beställning samtidigt med Finland om JA 37 hade dragit ut på tiden. Finland beställde sina 26 MiG-21bis 1978.
3. Varför inte överta och sätta upp 5.div(agressor)/F 21 av de överblivna finska MiG-21bis då dessa 1998 ersattes av F-18C? Några flygtimmar hade de säkert kvar…
En MiG-21 från F 21 kommer det i vilket fall att bli. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Här är mitt MiG-objekt. En Condor MiG-21bis.

Ser ju bra ut så långt och det är ju ett entressant whiff objekt, men jag ser dubbelt, är det två MiGar du ska bygga om?
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#0-3: Intressant tänkande! (Ja, alla tre förresten!) En svensk aggressordivision vore kul att se!
#3 Jovisst ser du dubbelt… Jag började ursprungligen på en KP MiG-21MF, men gick över till MiG-21bis just pga den eventuella whatifliga historien med Finland
. KP:n fick vara med på ett hörn då det ända skulle målas cockpit och hjul.
#4 Oj oj, då räcker det inte med de Azgaron såg dubbelt av om jag ska bygga en hel division
.
#5 Ok, tänkte så jag inte hade missat nån information nånstans
Jo det är väl bäst att passa på när det ändå ska målas samma färg om man kan.
Hehe, nä då behövs några till 
Azgaron
Lycka till me bygget nu WildeSau ;)
Nu när du har fått byta till dig min Mig 21 oxå…
Aja ja får skaffa en sånn framöver…

#5-2: Du trodde väl ändå inte att du skulle komma lätt undan!
#7: Perfekt! Då kan jag byta till mig den ifall du skulle behöva ytterligare en Stork … 
Haha ja du har många Mig 21or nu i lager så de borde räcka 

#9: Det var ju det jag sa!
Skulle det knipa så finns väl någon i mina gömmor också! 
#9 Bara 11? Borde väl räcka en stund
Trevlig liten hög iaf!
Azgaron
Ja har 2st Mig 21 i lager hehe
en Fjumi och en Zvezda….

#9. Hehe.. ingen dålig samling av Mig-21:or där! Men det är alltid bra att ha lite objekt inför kalla vintrar.
Apropå MIG:ar… Jag såg en dokumentär där de användes i aktiv tjänstgöring. Deras primära flygfält såg ut som en dåligt underhållen fotbollsplan där man dessutom släppt loss några grävmaskiner att gräva gropar. Fantastiskt att "aset" lyfter under så dåliga förhållanden… Dammig och skitig, ojämn och dessutom väldigt kort startbana. Optimala vilkor? Njae…
Men det är väl samtidigt ett ledmotiv som återkommer inom den ryska krigsmaskinen. Jämte pappreplikor av missiler och stridsvagnar som förmodligen inte skulle orka med mer än just de parader de visats upp i hittar vi förutom MIG:arna t.ex. AK47 och AK74, två karbiner som i närapå alla förhållanden kommer att klara av att framföra tändstiftet när du trycker på avtryckaren. Jag har sett exemplar vilka legat i flytande lera och efter en snabb avtorkning och sammansättning har fungerat utan eldavbrott.
Detsamma gäller väl för vissa WW2-vagnar. En del av deras motorer fyllde oljesumparna med stålspånor första gången de startades upp, som en del i tillverkningsprocessen. Hehe.

#16. Ja det är ganska fascinerande. Med (små) medel lyckades de bygga otroligt slitstarka maskiner, som klarade de mest krävande miljöer. Men ryssarna var sega och filosofin enkel: bygg stryktåliga maskiner som är lätta att reparera och underhålla. Inga krusiduller eller bling där inte. Tyskarna gjorde ju enormt mera sostifikerade vapen men de var känsliga för fel och väldigt svåra att reparera. Som tex under Ardenner-offensiven då hälften av alla Kungstigrar inte kunde vara med i striderna pga mekaniska haverier och omöjliga reparationer i fält!
Hehe, ja, och Kursk är väl också ett praktexempel antar jag. Panthern hade väl vissa barnsjukdomar, eller var det måhända bestående?
Azgaron

#18. Ja, Kursk var väl ingen höjdare för tyskarna direkt…
Panthern blev väl bättre med tiden, men vad gjorde det när det tog alldeles för lång tid att bygga den? Ryssarna sprutade väl ut 50st T34:or medans tyskarna harvade på en….
#9 varför får jag en sådan blick ,ja en sådan blick som en hungrig katt i en fiskaffär, blanka stora ögon, när jag ser en hög med obyggda modeller ,finnes det något att ta, eller kommer detta vara för all framtid ,;o)
träsk paddan giga
#11 Javisst, kan få dem i julklapp?? 
#13-14 Fujimi håller jag mig långt bort ifrån och Revell kostar det lika mycket att köpa till konverteringssatsen till radar och hjulen till huvudstället. Dekalarket till Revell är däremot mycket fint.
#15 Japp, det blir modeller från kalla kriget under den kalla vintern. 
#16 De ryska motorerna sväljer nog det mesta. Allt från lösspringande kaniner till att användas som flistugg.
#20 Det är där jag brukar hamna, sittandes och titta lite i kartongen, skaka lite på den. "Nä, inte idag", och ställa in den ihögen igen.
Träskpadda?? Jasså, kommer du inte loss från de där kravlande larviga sakerna? Med tillräckligt mycket sumpgas i träsket kanske dina stridsvagnar lyfter till oanade höjder
. Du får väl annars sikta på att bygga en flygande stridsvagn. t,ex en Sukhoi Su-25.

#21-1: Ja, du skulle väl må då, din gottegris!
Nädu, de behåller jag nog själv när jag tänker efter! Men säg till om du skulle råka tröttna på någon av dina …
#21 Men du har ju köpt flera Phantomsmodeller av Fujimi, vara av 2stav mig.
Så helt borta ifrån dom håller du dig inte 
#24 Phantomerna är fina. Det kan man tyvärr inte säga om MiG-21 och MiG-29. ulbmrgh ungefär 
20#Sukhoi ja ja får väl testa , får väl smeta in lite lera på flaxomanen så känner jag mig hemma !
ps är sukhoi någon motorcykelambulans??
#25 Vad fattas på dom.
Har byggt en Mig-21a.
#27 Av deras PF går det endast att bygga en sen PF med den något bredare fenan. Dekalerna är till både tidiga och sena.
Deras MF är en bis. Deras bis har dessutom fått en något konisk nos.
Men, den har fina panellinjer och detaljer och många roliga men kanske inte alltid helt korrekta dekalalternativ. 
Hur går de me dessa Mig 21 or nu WildeSau ;)
#29 Förbereder för massproduktion av MiG-21 
Idag har jag fått skotta snö istället så du har en chans att komma in senare idag 
Snöskottning = Fysiskt arbete = Förbättrar syreomsättningen i blodet = Höjer prestationsförmågan i finslöjdsarbeten såsom modellbygge. Summa, efter att ha andats snabblimsångor osv kan det nog vara nyttigt med lite frisk luft. Du kan få skotta framför mitt garage när du ändå håller på. 
#31 Nä nä! Vad är det den där Ferdinand säger på julafton?
"Jag trivs bättre här där jag kan sitt och lukta på ångorna" 

#32 Håller med dig, man blir riktigt upprymd i kropp o själ av alla nyttiga limångor som man får i sig.
Och så rensar det bra i gångarna nu när man är ``snörvel´´ förkyld.
Mera lim 
Haha!

Hur går det med ditt bygge? En månad kvar tills slutdatum …
Nja det finns en risk att den blir äkta vara från Suomalainen Ilmavoimat istället 

#37: Jaha, bättre bud såklart! Det var ju det där med stora motköpsaffärer också …