Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1199 ggr
zander
0

Kvalitetsfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket tillverkare av byggmodeller håller högst standard på ritningar, byggbeskrivningar och medföljande material i byggsatserna?

Mina erfarenheter inskränker sig till det bygget jag håller på med (Cutty sark). I den satsen har det funnits mycket övrigt att önska i kvalitet.

Nu det senaste: Riggtråd.Skrikandes

Lägger in en bild på riggtråd som fanns med i satsen (den översta) tillsammans med corels riggtråd. Stor skillnad.

pelleb
0

Har inte byggt några träbåtar på några år, men jag skulle tro att Amati och Corel ligger i toppskiktet. Dom brukar å andra sidan vara lite dyrare men…… Det är väl lite som man får det man betalar för.Glad

PeO

starhawk
0

Sen kan man ju fundera på, efter en hård segling från Orienten så blir väl riggen lite sliten? Så den medföljande riggen är redan vädrad Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zander
0

Förvisso, men skalenligt skulle "skägget" på tråden motsvara ca 5cm i verkligheten.

Det går nog att få till det ändå med hjälp av gasol- lågan om man är försiktig.

johannespanzer
0

Vet tyvärr inte något om fartygsmodeller, men skulle gärna vilja veta var jag kan köpa sån där riggtråd på "lösvikt"?

pelleb
0

Eskader eller Wentzells borde ha lösvikt. Annars kan man alltid besöka sybehörsaffärerna, dom har mycket kul som man kan använda i modellbyggandets värld Skrattande

PeO

zander
0
karlrobert78
0

På din första fråga måste jag säga Acedemy, de har riktigt bra beskrivningar plus alltid delar som blir över - om det är gott tecken? Nej men oftast så skickas det med delar som gör att man bygga lite annat av än vad som står i beskrivnigen!

//Marcus

zander
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här blev det efter min framfart med gasolbrännaren.

Skägget bortaGlad

johannespanzer
0

#8 Zander - Oj, det ser ut som ett nervöst moment, tänk om du skulle elda upp hela bygget! Flört

Men snyggt blev det. Skrattande

#5 & #6 Pelleb och Zander, tackar för svaren. Skrattande

zander
0

Nervigt, nja inte så värst.

Blötade linorna med en svamp först och lät dom sen torka en liten stund innan jag svepte över med brännaren.

I mina värsta byggarstunder tänker jag ändå ibland: "Om man skulle låta den gå samma öde tillmötes som orginalet, när den är färdig#.Skrattande

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!