Kvalitetsfråga
Vilket tillverkare av byggmodeller håller högst standard på ritningar, byggbeskrivningar och medföljande material i byggsatserna?
Mina erfarenheter inskränker sig till det bygget jag håller på med (Cutty sark). I den satsen har det funnits mycket övrigt att önska i kvalitet.
Nu det senaste: Riggtråd.
Lägger in en bild på riggtråd som fanns med i satsen (den översta) tillsammans med corels riggtråd. Stor skillnad.

Har inte byggt några träbåtar på några år, men jag skulle tro att Amati och Corel ligger i toppskiktet. Dom brukar å andra sidan vara lite dyrare men…… Det är väl lite som man får det man betalar för.
PeO

Sen kan man ju fundera på, efter en hård segling från Orienten så blir väl riggen lite sliten? Så den medföljande riggen är redan vädrad 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Förvisso, men skalenligt skulle "skägget" på tråden motsvara ca 5cm i verkligheten.
Det går nog att få till det ändå med hjälp av gasol- lågan om man är försiktig.

Vet tyvärr inte något om fartygsmodeller, men skulle gärna vilja veta var jag kan köpa sån där riggtråd på "lösvikt"?

Eskader eller Wentzells borde ha lösvikt. Annars kan man alltid besöka sybehörsaffärerna, dom har mycket kul som man kan använda i modellbyggandets värld 
PeO
Jag köpte på modellcraft i malmö.
http://www.model-craft.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
På din första fråga måste jag säga Acedemy, de har riktigt bra beskrivningar plus alltid delar som blir över - om det är gott tecken? Nej men oftast så skickas det med delar som gör att man bygga lite annat av än vad som står i beskrivnigen!
//Marcus

#8 Zander - Oj, det ser ut som ett nervöst moment, tänk om du skulle elda upp hela bygget! 
Men snyggt blev det. 
#5 & #6 Pelleb och Zander, tackar för svaren. 
Nervigt, nja inte så värst.
Blötade linorna med en svamp först och lät dom sen torka en liten stund innan jag svepte över med brännaren.
I mina värsta byggarstunder tänker jag ändå ibland: "Om man skulle låta den gå samma öde tillmötes som orginalet, när den är färdig#.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!