Airbrush målning.
Här har jag målat me VallejoAir Yellow sand bara på skoj.
Men tyckte de blev helt okej.
Den färgen kommer jag att satsa mer på framöver.
Tack för att ja fick prova färgen Leopold 
De jag behöver här hemma är en tryckregulator till min kompressor så man kan ställa in trycket också.
Hej Henke! Kul att du kommit igång med din airbrush. Det är som med det mesta här i livet; "Övning ger färdighet". Det gäller att öva, öva och åter öva…Helt rätt att satsa på en tryckregulator eftersom det är så otroligt viktigt att kunna reglera lufttrycket. Det är faktiskt A & O när det gäller airbrushing, att ha rätt tryck i förhållande till färgtyp och hur förtunnad färgen är. Mycket förtunnad färg = lågt tryck, t ex.
Men som sagt, det gäller att öva och testa sig fram. Kul är det i vilket fall som helst 
/Stefan

Testa att göra ett tryckutjämningskärl av en pet-flaska. Två lämpliga rör limmade genom korken och så kompressorn på ena röret och sprutan på det andra. Det tar död på lite av pulserna och ger ett jämnare flöde. Ser väl inte så tokigt ut tycker jag, fortsätt experimentera tills du kommit på hur just din utrustning fungerar.
Niclas

Himla fint målat Henke!
Ser bra ut Henke! Kul att du kommit igång med sprutan!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack så mycke för era komentarer 
I veckan så kommer jag att testa mer nu med Tamiya färgerna..
Ska bli väldit kul.
Funderar på att fixa till nått bra ställ till Airbrushen..
Finns att köpa men tycker dom är dyra.
Så jag funderar på att bygga nått själv.
Kom gärna me förslag om nått..
Henke

Ett förslag är en relativt tung bas eller klämfäste till bordskivan och på det fäster du ett VP-rör med urtag för färgkoppen. Lite lätt lutning så är det bara att köra ned sprutan och så sitter den där den ska utan problem.
Annars kan du ta en sån där kemtvättsgalge i grov ståltråd och kröka till en hängare av, har kört med det också men röret funkar bättre tycker jag. Mindre risk att dra omkull eller haka loss sprutan ifrån röret, något jag lyckades med några gånger med trådvarianten.
Niclas
#10 Tack för tipsen
#11 Den där lösningen så länge vore inte så dum Sau..

Stod just och tittade på min tillfälliga lösning där jag skruvat fast VP-röret i ett maskinskruvstycke. Kom på att man kan ju ta en lämplig plastbytta, fixera VP-röret i lämplig vinkel och gjuta en klump med stengips runt det. Då får man en tung bas på ett enkelt sätt utan att behöva borra i hårda material.
Niclas
Jo, det ser ju så ut! På't igen bara!
du får ju fram fägen ur sprutan,det är nåt jag inte får,hehheheheh
www.bosnafly.n.nu
Ser ju bra ut Henke!
#16Ja men ack så det blev me den färgen..
För mycke vatten oh för lite färg.
Bättre försök nästa ggr hoppas jag.
#18 Tack Azgaron
Ja de här blev ju som sakt bättre än me Vallejofärgen hehe..
Verkar som Tamiya är snällare mot nybörjare som jag.
Men ska ge mig på Vallejo igen sen.
Ska blanda lite bättre nästa ggr me den färgen.
Som ni ser så är jag totalt nybörjare me de här med Airbrush.
Henke

hej de går ju bra du gör stora fram steg vad jag kan se ska väl se om man kan våga sig på det där med spruta.
Kör på Henke berätta gärna hur det går så slipper man göra om samma misstag själv…
#20 Tack
Ja jag kan lägga ut alla misstag här så slipper ni göra dom hehe..
Men kan säga som så att ja kommer nog föredra Tamiya färg.
Men ska testa mer med Vallejofärgen framöver.
Imorgon blir de test igen me Agama färg.
Skulle va kul att få testa på Gunze färgen också framöver..
Henke

håller på o bearbetar gumman om att få ta hennes hörna i datarummet till att bygga en sprutbox det finns liksom ingen plats någonstans att få till det annars.
Dax att köpa hus…. eller lösa ut en av tonåringarna ur sitt rum…
Har problem me sprutbox jag också som sakt.
Sitter vid köksbordet i en lägenhet.
Just nu me öppet fönster tur att de är fint väder hehe..
Men har skaffat en spisfälkt och ett bättre sprutbox.
Bara det att de tar sånn plats..
Men för hälsan så är de ju bättre me en sprutbox oh bra fläkt..
Henke
jag hyr en så kallad extra förråd,eller hobbyrum,167kr/månad inkl. vatten o el,20kvm är det,fråga eran hyresvärd de kanske har en sån som är tom,man vet aldrig,i min hobbyrum kan man ju bo nästan,bra att ha ifall frugan får för sig sådana dumheter som att slänga ut en.eheheheheh
www.bosnafly.n.nu
Ja de var billigit hobbyrum du hadde.
Nu blev man lite avis där..
Nej han som har detta har inga sånna tillgångar tyvärr..
De är synd..
Men ja har ingen tjej än och då går de bra att belamra köket med färgspruta mm hehe..
Henke
Nu blev det Oliv grön på planet..
Henke

#26 Snyggt målat Henke! Själv har jag aldrig provat Agamafärg. Kör du den direkt i airbrushen eller måste den tunnas ut innan målning?
¤25 hehehheheheh,ibland önskar man det själv,hoppas hon inte läser detta.
www.bosnafly.n.nu
#28Tack så mycke!
Jag blandar ut Agamas färg me deras egna Thinner.
Funkar faktiskit riktigit bra..
#29 Vi får verkligen hoppas att hon inte läser ditt svar här hehe 

#26: Ser bra ut! Har du provat färgen med retarder ännu eller är det bara Sau som införskattat sådan hittills? Jag måste köpa in lite Agamafärger …

#32: Självporträtt?
#33: Men det blev väl inte så illa?
Bravo Henke, du vågar ger dig på något som jag inte gör än.
Men jag har ju en spruta nu, så lite framsteg har ju gjorts
#34 ja visst självproträtt var ordet
Nja den camon var ju inte så där lyckat.
Men övning övning så går de någ bra till slut..
#35 Du behöver väll knappast då du får till dina modeller så väldigit fina me penselmålning ändå..
Men de är bara att testa på Tunnan.
Kul är det när man väl har fått lite kläm på det.
Henke
Svart är minsann inte det lättaste att får bra
med sprayburk är det nästan omöjligt
Ja svart är en svår färg.
Likaså Silverfärgen är inte så lätt heller..
Men de ska testas mer nu framöver..
Henke

jaha fler som bygger nattjakt ser jag hehe…
Haha ja man vet aldrig här.
Den här modellen får ju många färger på sig.
Just nu är den svart.
Men de var svårt att få till det bra.
Henke

Tamiya X-1 och övriga blanka akryler från dem får du blanka ganska lätt om du sakta bygger upp ytan med lager som bara får bli en svag skugga först för att att täcka bättre och bättre. På så sätt får färgen en lite knottrig yta att fästa emot. Sen kör du med tunnare och tunnare färg för att avsluta med i princip bara lösningmedel i sprutan, då löser du upp ytan en aning utan större risk för rinningar och får en blank fin yta.
När du kört övningssession nummer 200 på din Spit så kommer den att se ut som en varmluftsballong med alla färglager
Lite som en av mina grabbars Firebird 69:a som han hela tiden ska ändra på och måla om, den kommer att bli en folkabubbla så småningom 
Annars ser dina övningar bra ut tycker jag, visst är det skoj att lattja lite med den färg som blir över. Blir så härligt kravlöst att gå loss på en bit kartong eller papper så där.
Niclas
Tack Proosen!
Ja de är kul att få jobba på en modell där man inte bryr sig så mycke om.
Ska testa de där som du säger om Tamiyas X 1a.
Då får de bli ett nytt lager imorgon igen..
Stackars Spitfiren hehe..
De är Agama Tamiya och Vallejo färg på den nu
Härlig blandning där..
Henke

Hur många lager skall det bli på den där stackaren?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Plasten var så tunn på den här modellen så därför förstärker han den med lite extra färglager
En 10-12st så där 
Jadu starhawk jag vet inte hur många lager de ligger på den nu.
Men många blir det.
Den modellen kommer ju ändå att gå i graven när ja väl fått kläm på sprutan.
Henke
Den där ser lite risig ut din Spit Sau
Men visst är det ett otroligit läckert plan annars Spitfiren och vilket härligit sound.
Henke

Jättekul och nyttigt lärorikt att se! 
Är det där den s.k. "Julasprutan"?
#51 Det är bland det sämsta Airfix gett ut. Spitfire Mk.IX…
Näää, en bränsleinsprutad DB605 låter mycket bättre.. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Har herrn en länk till vart han hittade sprängskissen på sprutan?
Har funderingar på att börja med samma spruta tills man lärt sig lite mer.

#55 okej!
Grymt bra sida sprängskisser på det mesta sånt gillar vi.
Ja den sidan var min räddning så att säga 

Ser bra ut ! Börjar bli dags för mig att göra det "stora inköpet" också, en kompressor och en airbrush.
Är ute och surfar i kompressor djungeln just nu. Desto mer jag läser desto osäkrare blir jag…
Tack så mycke
Ja de där med Kompressor är inte lätt.
De är som du säger en djungel..
Men jag kommer framöver satsa på en som Bauhaus hadde förut som hette Hercules.
Den verkarde okej för 995kr..
Ska kolla nämare titt på den.

#53: Ånä en Merlin slår din DB med hästlängder
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hallojs! Lycka till! Jag tänkte bara säga att Vallejo Air är färdigspädd från flaskan, du behöver med andra ord inte blanda den alls. Den är däremot svårare att använda än Tamiya som är så förlåtande och trevlig, då Vallejo kräver noggrannare inställningar av sprutan (eller det är iaf det jag har kommit fram till efter att ha testat den).
Det finns en del kompressorer att välja mellan. Gemensamt är att samtliga ger ett luftflöde 
En sak som jag tycker är väldigt viktigt är möjligheten att kunna ställa lufttrycket. Ja, det är nästan en nödvändighet om man vill uppnå bra resultat. En vattenavskiljare + luftfilter är också bra. Då slipper man att råka ut för tråkigheter som smuts & fukt i färgen = förstört målningsarbete. Har kompressorn en lufttank, så är det en fördel men inget absolut måste.
En avgörande skillnad mellan de kompressor som säljs på diverse byggvaruhus, Claes Olsson, Jula etc. och en "riktig" kompressor för airbrush är buller & vibrationer. Den förstnämda bullrar och vibrerar på ett helt annat sätt. Det kanske man kan stå ut med, men har man en gång jobbat med en "tyst & fin" kompressor så vill man nog inte byta tillbaka…Tyvärr kostar dessa kompressor en slant och för de allra flesta av oss så får plånboken styra valet. Tycker man sig ha råd, så är det definitivt värt pengarna i det långa loppet.
/Stefan

#61 Pak43 - Har inte testat tamiya utan bara gamla humbrol fantasy (akrylen) och vallejo. Jag har justerat ner trycket till 2 bar istället för 2,5 och det "känns" bättre. Sen topsar jag nålen ofta mellan spruten. Men jag är helt nybörjare på detta. 
#62 Hayabusa - bra sammanfattning! Utan min "regulator" eller vad det heter skulle jag vara körd, kompressorn skulle ge alldeles för högt uttryck. Dock funderar jag ibland på om den visar rätt, men huvudsaken är nog för mig att jag vet var jag är ungefär i tryck. 
Jag svär fortfarande ibland för runt 2000 tänkte jag nästan börja igen med modellbygge och var runt och kollade på såna där "små tysta portföljkompressorer" och då var de oändligt billigare än nu, ca 1500:- har jag för mig, nu är det ju snarare 4000:- som gäller (hoppas jag har fel här.). 
#63 Du kan nog prova med att skruva ner luftftrycket till 1,5 bar eller ännu lägre t om. Men, man får prova sig fram. Personligen tror jag att ett av "nybörjarfelen" (så även jag…) som man gör är att använda för högt tryck. Speciellt om man använder akrylfärg så blir resultatet inte så bra med alltför höga lufttryck.
Tyvärr har du rätt vad det gäller priset på en kompressor…Dyr affär, men som sagt - har man råd så är det en bra investering.
/Stefan
Tänkte försöka kämpa emot modellköparbegäret ett tag och investera i en tyst kompresor, för precis som du säger Stefan så vill man inte gärna gå tillbaka till nått sämre. Och jag har vid ett tillfälle fått prova på under nån månads tid att använda en riktigt tyst kompressor. Himla skönt att kunna köra flera pass utan att nånting kändes ansträngt, som det gör på den lilla biltemagrunkan jag har just nu.