Färgspädningsfråga - Airbrush
Några nybörjarfrågor.
Blir nyansen annorlunda om färgen är olika utspädd?
Jag tänkte att man vill ju inte blanda mer färg än
nödvändigt.
Hur blandar nu era färger? Har ni någon gammal
filmburk?
Eller funkar det att hälla färg i airbrushkoppen, späda
och sedan skaka ?
//Pryzze

Spännade frågor! Är ju själv nybörjare och funderar på liknande saker. Skriver ner några funderingar så ni andra kan rätta mig också! 
Jag blandar direkt i airbrushens kopp (helgerån tycker kanske många) - först vatten, sen färg. Rör om med en avklippt bomullspinne, men egentligen skall en stor mjuk pensel användas för bättre blandning. Har en speciell flaska för bara vatten, med droppip, så det blir riktigt blandat, droppe för droppe.
Konsistensen jag fått förklarat för mig är att det skall vara som grädde eller mjölk, snarare än filmjölk eller yougurt (som den ärdirekt ur burken)
Annars kan man ju blanda i speciell kopp, eller använda pipetter, men alla extra moment tar tid och ökar risken för damm och skräp i färgen tycker jag, fast jag kan ändra mig kanske.
Upp till 50-50 färg-lösningsmedel är det ju fortfarande färg (?), men någonstans blir det ju mer en "wash" när det blivit väl tunnt mellan pigmenten, men var det är är nog olika för olika färg och olika lösningsmedel också, det försvinner nog lite i luften på väg till modellen tror jag.
Tunnare färglager borde ju släppa igenom underliggande lager färg mer, så det uppfattas som en annan nyans - det täcker sämre helt enkelt. Men det är ju enkelt att åtgärda, för man sprejar bara tills underliggande färg inte syns.
Om jag däremot spädde med klarlack, så skulle jag få en tunn lasyr som skulle kunna vara genomskinlig i olika grad tror jag? Och den skulle nog vara enklare att spruta jämt också?
Och om jag skulle späda med vitt (eller annan lämplig ljus färg, tror t.ex. att det är bättre att bryta grönt med nån ljusgul?) så skulle jag få en ljusare färg att spruta, men jag skulle fortfarande behöva späda den med lösningsmedel för att få den lagom flytande för airbrushen.

Jag brukar ta engångs snapsglas i plast och blanda mina färger i…
Funkar kanon, man kan blanda färgen ordentligt o glasen är billiga att köpa…

Om färgen är för utspädd så rinner den ju bara av, kulören lär inte ändras det är ju bara en fråga om täckning, vill man att den undre färgen skall lysa igenom så får man ju se till att spruta ett tunnt skikt
Jag blandar färgen i en Badger-burk, dock inte samma som sitter på sprutan sen fyller jag på sprutans burk vartefter det går åt, kommer antagligen göra likadant med Evolution-sprutan, dom öppna kopparna passar illa att blanda färg i. Badger burken tömms sedan och rengörs med Cellulosaförtunning och är är sedan redo för nästa färg
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En sak ska man ha i åtanke - förtunnad färg har sämre hållbarhet, i tid räknat. Det kan med andra ord vara lite "lömskt" att spara färg som man förtunnat någon längre tid.
Kraftigt förtunnad färg har givetvis sämre täckning, men vill man airbrusha fina detaljer så är det en fördel med låga lufttryck och mer förtunnad färg. Allt beror på vad och vilken effekt man vill uppnå.