Hjälp med spackel?
Jag är en nybörjare när det gäller att spackla sina modeller och har just börjat använda denna metoden på min senaste modell.
Spacklet jag använder heter "Humbrol modelfiller" och hittills har jag applicerat det med en gammal skräppensel jag hade liggande.
Nu till mina frågor:
- Är det bra att applicera det med en pensel eller finns det bättre metoder?
- Jag upplever spacklet som väldigt tjock och det bildas mycket klumpar. Finns det något sätt att motverka det?
- Finns det något speciellt sorts sandpapper som är bra att slipa ner spacklet med? Just nu använder jag en nagelfil med 4 slipytor.
Hoppas verkligen på hjälp från alla byggare här på forumet

När jag spacklar med Humbrols filler, så brukar jag välja på två sätt att använda det. Antingen använder jag det som det är och stryker då ut spacklet med en smal spackelspade eller liknande (kaffeomrörare av trä och som finns hos en känd hamburgerkedja fungerar bra). Eller också rör jag ut en klick spackel tillsammans med etylacetat och det kan sedan penslas på de ställen där det behövs.
När spacklet har torkat använder jag till att börja med vanliga nagelfilar (som kan köpas på Apoteket) innan jag går över till finare filar och slutligen våtslippapper.

Jag brukar använda den omrörare som följer med i Super Epoxy förpackningarna en perfekt spackelspade, sen gör jag som elLobo fast jag brukar köra med enbart våtslippapper finare och finare vartefter och se till att våtslipa, då sätter inte papperet igen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Hej och välkommen!
Jag ser att du redan fått fullgoda svar, men förtydligar lite.
Etylacetat är samma som Gripens nagellacksremover. Det går att använda som lim också, för styrenplast. Men det går bra att späda humbrols modelfiller med aceton också (helst den utan olja då). Som burk för mitt blandade spackel använder jag en filmburk, acetronet är lättflyktigt så jag måste blanda i mer aceton rätt ofta. Detta flytspackel penslar jag på med en riktigt billig pensel.
För riktigt bra spackelspadar för fast spackel, kolla in konstnärsaffären eller clas ohlson och leta efter småspacklarna för oljemålning (kommer tyvärr inte ihåg namnet på dem).
Om du späder spacklet får du som ett "flytspackel" för riktigt små glapp och hål. Det sjunker ju rätt mycket med aceton, så sällan behövs det slipas mycket. Jag använder alltid våtslippapper, som jag blöter i en liten låda (tvättar av under vattenkranen då och då, fast jag förvarar dem torrt, annars tror jag de skulle ruttna). På så vis slipper jag alltför mycket damm runt arbetsplatsen (man vet ju aldrig vad för grejer det är i olika plaste roch spackel, men rent Allmänt är ju inte damm bra att få ner i lungorna).
Lycka till med byggena!