Hjälp med spackel?
Jag är en nybörjare när det gäller att spackla sina modeller och har just börjat använda denna metoden på min senaste modell.
Spacklet jag använder heter "Humbrol modelfiller" och hittills har jag applicerat det med en gammal skräppensel jag hade liggande.
Nu till mina frågor:
- Är det bra att applicera det med en pensel eller finns det bättre metoder?
- Jag upplever spacklet som väldigt tjock och det bildas mycket klumpar. Finns det något sätt att motverka det?
- Finns det något speciellt sorts sandpapper som är bra att slipa ner spacklet med? Just nu använder jag en nagelfil med 4 slipytor.
Hoppas verkligen på hjälp från alla byggare här på forumet

När jag spacklar med Humbrols filler, så brukar jag välja på två sätt att använda det. Antingen använder jag det som det är och stryker då ut spacklet med en smal spackelspade eller liknande (kaffeomrörare av trä och som finns hos en känd hamburgerkedja fungerar bra). Eller också rör jag ut en klick spackel tillsammans med etylacetat och det kan sedan penslas på de ställen där det behövs.
När spacklet har torkat använder jag till att börja med vanliga nagelfilar (som kan köpas på Apoteket) innan jag går över till finare filar och slutligen våtslippapper.

Jag brukar använda den omrörare som följer med i Super Epoxy förpackningarna en perfekt spackelspade, sen gör jag som elLobo fast jag brukar köra med enbart våtslippapper finare och finare vartefter och se till att våtslipa, då sätter inte papperet igen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Hej och välkommen!
Jag ser att du redan fått fullgoda svar, men förtydligar lite.