Färgfråga
Tänkte mig att spraya en modell med en "bilbättringsfärg". Är det någon här som har provat på det och hur blev i så fall resultatet? Eller är det bara Humbrol, Tamaya osv som gäller?
Christian

Jag är väl inte riktigt mannen att svara, men eftersom ingen skrivit nåt än, gör jag ett försök, men invänta "bilproffslackarna" Proosen mfl för bättre kunskaper:
Testa färgen på en provbit först, finns en liten risk att den har så starka lösningsmedel att den smälter byggsatsplasten.
Om den skulle vara riktigt kraftig med lösningsmedel, aknske du kan grunda med annan färg före bättringsfärgen, det kan vara fördel till och med, för det kan ge bättre djup åt färgen.
Riktigt vilken grundkulör du i så fall skall använda är lite lurigt, beror på vilken effekt du vill ha, men för ex metallfärger, inbillar jag mig att matt svart är bra grundfärg. Ljusa färger blir det dock vit eller ljusgrå grund (tror jag)
Inte så stor erfarenhet, sprayade just en stridsvag, grundade med ljusgrå crc primer, sen vallejo flat earth, sen middlestone - det lustiga är att den gula färgen då drog iväg åt grönt eller ljusgult, beroende på underfärgen brun.

Håller med Johannes,testa först på något obetydligt,har själv inte testat den metoden.

Nu är det många år sedan jag använde detta. Jag målade i princip alla mina bilar, med vanlig bilfärg inköpt på OK-mack. 85-90% av bilarna blev bra. Inga problem med utseendet, med undantag för att det gärna blev för tjockt lager. Vet inte om det berodde på mig, eller om munstyckena var för generöst tilltagna för att vara idealiskt för småbilar.
De bilar som det blev fel på, var det dock lite allvarligare med. På vissa modeller kan man se förändringar i strukturen i plasten, som någon typ av gjutmiss, eller så. Omålade syntes det knappt, men med färg på. Jisses….
Så det är lite gambling med dessa färger. Förmodligen har det dock hänt ett och annat med lösningsmedel och annat i burkarna idag (ovanstående erfarenhet är baserat på burkar från tidigt 80-tal)
Så jag skulle vara VÄLDIGT försiktig med billack. Det är dessutom svårare att få bort färgen med tex bromsolja. Den biter sig fast rätt bra. Doppar du den i oljan, några dagar efter lackering går det bra, men väntar du för länge, då sitter det som berget.
Hoppas att du blev lite klokare på detta.
Kan tillägga att jag inte målar nåt idag, men om jag skulle ge mig på mina bilar igen, skulle jag absolut använda mig av billack, men det beror snarare på att jag saknar andra möjligheter (airbrush tex), än att jag anser det vara bäst.
Lite måste man ju chansa 
det går bara att köra med bättringsfärg, men var noga med att gruda med någon färg med klenare lösnings medel(jag kör oftast med valjeo air)
Tack för svar!
Bättringsfärgerna som jag har tittat på är, om jag inte minns fel, acrylfärger. Dvs detsamma som t.ex. Tamiya som jag råkar ha en grå primer av och tänkte hur som helst börja med den.
Att skicka efter ett par burkar Tamiya-färg, som det kommer att gå åt då modellen är i skala 1/8, är ganska kostnadskrävande om man räknar in frakten också (så är det när man inte har sådana saker runt hörnet). Deras burkar är små, det går säkert minst 2 sådana (ca. 95:--/st ?) på 1 burk bättringsfärg som jag kan handla på bilverkstaden för hundralappen.
Det är inte så att jag är snål, utan frågan var just att använda sig av billack eller inte. Efter att ha läst inläggen så blir det nog så att jag testar billacken, och det gör jag utan att prova på nånting annat först. Blir det inte bra får jag väl läsa artiklarna om färgborttagning och köra med Tamiya rakt igenom istället. Man ska våga chansa!
Det blir mitt första arbete i plast på några år (ca 50! vågar knappt nämna det), håller annars på med träbåtar. Men man blir smittad av allt fint i plast som visas upp här, så jag tänkte testa ett sådant bygge som omväxling
.
Christian
#5 Rent generellt, så tror jag inte att "bilfärg" på sprayburk är direkt kompatibel med hobbyfärger. Skulle tro att de är lite mer "aggressiva", om du förstår vad jag menar. Det vill säga - det finns en risk att plasten reagerar negativ på "bilfärg". Det som brukar hända är att färgen "etsar" in sig i plasten och eventuellt förvränger plasten i sig. Har man lagt på en primer som inte gillar "bilfärgen" så kommer denna primer att resa sig, med tråkigt sliparbete/färgborttagning som föjd.
Det bästa är att provmåla på en bit gjutstam från modellen ifråga. Nu är det ett tag se´n jag körde med "bilfärg" på byggmodeller, men vill minnas att jag använde en primer från Plastic Padding.
/Stefan
#6 Ja, jag skall tänka på saken, det är inte riktigt aktuellt ännu. Men vad sägs om Biltemas hobbyfärger då? Nån som vet?

#6: Varför inte? Jag har använt mig av dessa, men som vanligt brukar jag grunda innan målning. Använder du dessutom Biltemas primer borde det vara minimal risk att något händer, men det är klart, allting kan ju hända. Visst hade allt varit bättre om Murphy inte hade fötts?! 
#8: Absolut! 

#9: