Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 699 ggr
johannespanzer
0

Lödstation för plast-zimmerit

Hej igen

Ännu en udda fråga (tyvärr ingen elsåg byggd än, tanken på 220 volt, även om det är nedtransformerat gör mig mycket nervös).

Men en ny fråga, har sett många som gör zimmerit med en lödstation, då är ju frågan, vilken temperatur är lämplig? Alltså vid vilken temperatur blir styrenplast(?) lagom mjuk och formbar (frågan kan vara intressant också för vakuumformning, även om det är en helt annan process).

Teknikmagasinet (om jag minns rätt) har en lödstation för 300 pix, har någon provat den (också ska den ju fungera inom rätt temperatur också, jag får se).

starhawk
0

Lödstation för zimmerit? Den görs ju med spackel som man förser med våffelmönster innan det hårdnar, var kommer lödstationen in?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pelleb
0

Du karvar in zimmeriten direkt i plasten utan att kladda med spackel. Kräver lite träning innan det blir bra men man kan få fantastiska resultat när man behärskar det.

PeO

johannespanzer
0

#1 Starhawk - Ja jag kanske skulle sagt det, men det som Pelleb säger stämmer.

#2 tackar Pelleb

Med ett passande knivblad fäst på lödkolven attackerar man plasten direkt, dock har jag hört att vanlig lödkolv är för hett (ca 500 grader?) , skall vara en inställningsbar som kan vara på lägre temperatur, frågan är bara hutr lågt, de billigare går ner till 200grader, de dyrare till 130grader, så det kan bli lite kinkigt kanske?

Francois Verlinden använder lödkolv och jag köpte en bok av modelismo, om panzer 4 och där använder de också lödkolv, så nu blev jag lite sugen. Plus tänk alla pengar jag skall spara på spackel, hehe. Skrattande

NBISaladin
0

Lödkolv lär inte funka, alldeles för varm även på lägsta temp, skulle jag tro.

Möjligen en glödritningspenna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=46132369

Eller så kanske du menar den här gamla klassikern:
http://www.historexagents.com/shop/tips_pyros.php

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus