Russian T-80 UD 1/35
Ska bli intressant att se den byggas!
Jag har funderat på att skaffa en själv, men fick tag på en Dragon istället!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Häftigt, denna vill jag se mer av! 

Dragons och Revells är nog samma plast, har jag för mig.
T.-80?lite modernare än t-72?eller har jag fel?har en tamyias t-72 som väntra på att byggas.
sani
lycka till med bygget
www.bosnafly.n.nu

T-80 har mer gemensamt med T-64:an än T-72:an. Det betyder dock inte att den är omodernare, utan snarare bara att den bygger på ett annorlunda koncept. T-72:an är ju den näst senaste länken i en utvecklingskedja som man kan härleda från T-34:an. Vissa påstår t.o.m. BT-vagnarna, men någonstans där i alla fall.
T-64:an utvecklades som en helt ny vagn, med ytterst få gemensamma lösningar från tidigare vagnar. Mycket innovativ, och troligtvis också mycket dyr, i alla fall för att vara rysk.

Med andra ord rör det sig om en andra generationens BA-20.
Hur som helst, det är en snygg vagn.

#3 Hmm, var rädd för det! Då kunde man ju sparat en slant!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
jag har ett stort problem. Såklart är det plast-band, vilket somliga anser vara bättre än gummi-versionerna. Det hade varit jättebra om dessa plastbitar hade fungerat enligt instruktionerna. Nu sitter jag än en gång med en nästan totalkörd sida av pansarbanden. De är inte medgörliga för 5 öre och den bakre delen är hems, det går inte att fästa dem för där finns nämnligen ingen fästyta på drivhjulet och piggarna passar inte mellan banden (för breda band?). Utan fästyta betyder det helt enkelt att plastbanden flörper ut från hjulet och gör att allt ser helt fel ut.
Fronten blev inte snygg den heller men där fastnar iaf skiten.

Det ska se lite halvkast ut Fucifer det är ju en rysk stridsvagn du bygger..
Aldrig kul när det är "dåliga" lösa länkar till en stridsvagn då är nästan gummisnoddarna bättre, men med riktigt bra kvalité länkar är det ju nästan roligt att sitta och bygga ihop dessa.
alltså länkarna e inte problemet, det är drivhjulet som är det stora kruxet där de inte ens får fäste. Nu har jag lyckats att klura ihopa en historia med mängder av lim och en flaska thinner till vikt för att iaf få det att fästa lite. Får se hur hemskt det ser ut imorgon.

Du har låtit länkarna torka för länge därav dit problem, använder tamyia´s vanliga lim och låter det torka tills det blir så där segt sen lägger jag på bandet och gör häng och formar kring drivhjulet sen sitter det som ett smäck när limmet har torkat.
Kul att fler än jag bygger nya ryska vagnar. Jag har några T-80or under bältet, det stämmer att Dragon, Zvezda och Revell är samma byggsats. Jag kan bara hålla med om banden, de är inget kul att jobba med. Det är nästan nödvändigt att använda ett långsamttorkande lim (jag kan också rekommendera Tamiya) för att kunna linda banden runt spännhjul och drivhjul innan det härdat, förutsatt att banden passar så klart…
Jag limmar aldrig fast drivhjulet (kugghjulet) förrän efter banden är färdiga, det är enklare om man kan justera drivhjulen för att passa mellan bandlänkarna.
Deppa inte ihop för bandens skull, precis som du säger går det ju dölja en del av banden med sidokjolarna, och ryska vagnar är ofta ner-leriga så det är ju inte alltid banden syns så väl…
Ett sista tips innan du går in i väggen, banden är ett par milimeter för breda så när du ska sätta ihop chassiets överdel med underdelen så kommer troligtvis banden vara ta emot, det är bara att ta fram kniven. Det är inget som syns på den färdiga modellen men det är ett irriterande moment.
Lycka till /Tomas
Tack för tipsen tomas, jag ska hem och se hur det blev imorgon. Långsamttorkande lim kan ju vara bra men det hade inte hjälpt så mycket eftersom drivhjulet satt på "fel" sätt. Jag får se hur jag löser historien imorrn.
Angående moderna ryska stridsvagnar så tycker jagg at det är riktigt roligt att bygga dem, moderna tanks i allmänhet faktiskt. De är stora och oftast ganska breda vilket gör att de ser maffiga ut. Lite som en dodge viper fast något brutalare =)

Skifs T-80 är rätt OK, även om detaljerna är lite halvtråkiga. Mer korrekt än Dragons, och kan byggas riktigt fint.
tipset om att inte fästa drivhjulet kommer jag att använda på nästa modell, den saken är säker!
Sida nummer två blev betydligt lättare efter att jag trixat lite med drivhjulet och eftersom jag faktiskt började där denna gången =)
här kommer en bild på den "lyckade" sidan, det lär väl gå bättre efter en 3-4 stridsvagnar till
jag har nu byggt ihopa det mesta och målat om stridsvagnen eftersom den i huvudsak var grå istället för grön. Täkte va liteh alvsmart o köpte en Matt dark green humbrol sprayfärg. Skakade den som en galning och började spraya. Jag skulle nu vilja döpa om denna färg till halvblank halvmörk grön. Får se hur slutresultatet blir, kanske får måla över den igen. 25kr för burken var ju inte helt illa pinkat ändå. Fick iaf en jämnare yta än innan så något positivt va det =)

Jag har gjort precis som Excelon skriver, nämligen använt mig av Tamiyas klister och låtit länkarna torka ihop såpass att de blivit "sega". Sedan börjar jag montera länkarna utifrån (de taggiga) drivhjulen.

Usch, de där plastbanden låter ju problematiska, enda fördelen är väl att jag som aldrig byggt såna kan lära av dina misstag och det tackar jag för.
Håll humöret uppe! 
#28; kör enligt inlägg #19's tips så går det nog mycket enklare, det gick mycket bättre på sida 2 för mig =)
Nu börjar även detta bygge närma sig sitt slut. Det mesta är fastsatt och endast lite detaljer här och där saknas eftersom jag inte velat sätta fast dem innan jag limmat ihopa över och underdel.
Mina åsikter om denna revell-sats; Något oklara instruktioner här och där, särskilt när det gäller vinklar på vissa delar. Det blev mycket bläddrande fram och tillbaka mellan sidorna för att se färdiga bilder på momenten. Ett enkelt tips om band-byggandet hade de också kunnat ta med. I övrigt bra passform och inga större besvikelser än mitt nybörjarmisstag med larvbanden.
Kvar att göra på den är att fästa dieseltankarna, måla pipan på kulsprutan och sätta fast strålkastarna där fram i fronten.

Jag tycker det ser riktigt bra ut!
Det enda jag kan tänka mig att jag gjort anorlunda är väl att jag hade grisat ner den lite, så att den inte hade sett så ny ut. Men det är jag det… Och får man tro min fru så har jag fel för det mesta!

mja alltså jag hade grisat ner den om jag hade haft en airbrush men nu har jag itne det så skit samma =P
mitt nergrisningsförsökt på min abrams gick väll hyffsat men blev ändå inte riktigt nöjd. Nu så ska ju denna stå i fin-hyllan så då får den nog bli fabriksny ^^