Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1163 ggr
Fisken33
0

ModelKastern eller FriulModel?

Ni som kanska har lite bättre koll på det här med vilka band från dessa tillverkare som passar bäst till vilket modellmärke.

Vilket av dom passar bäst till Tamaiya respektive Dragon,(Trumpeter) eller har det ingen större betydelse vilka av dom man andvänder?

Fisken33

starhawk
0

Ingen här som kan det här? jag är också intresserad av den infon

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Både Fruil och ModelKasten gör sina band för att passa modellerna, har jag för mig. Dock så krävs det ibland att man använder deras egna drivhjul och liknande, för att de ska passa bra.

Ingen av dem har egentligen någon särskild anknytning till ett visst märke, även om man kan misstänka att ModelKasten hellre väljer Tamiya än utrikiska tillverkare.

Personligen föredrar jag ModelKasten, då de är plast. Det gör att man kan hantera dem på samma sätt som resten av modellen när det gäller målning och liknande. Dock så kan de vara lite mer arbetsamma att få ihop, men sånt är livet.

Fisken33
0

#2 Tack för det, då är det billigast som gäller då.

TomasJ
0

Hej

Jag har testat en hel del i bandväg men har ingen erfarenhet av Modelkasten ännu. Frullebanden är dock mina absoluta favoritband alla kategorier. Jag bygger mycket ryska vagnar som inte har döljande sidokjolar eller banduppehållare och Friulbanden är så tunga att de ger ett naturligt "häng" utan att man behöver limma något. En kul grej med Frullebanden är att för att få metallrena slitytor är det bara att gå på med sandpapper och slipa bort färgen.

Frullebanden är ju rätt dyra så jag tycker inte de rättfärdigar kostnaden för modeller med sidokjolar som ändå döljer det mesta av banden.

De Frulleband jag testat har passat på olika modeller från Tamiya, Trumpeter, Zvezda, ICM, SKIF och Academy utan några större problem vad jag minns.

Får man fråga vilken modell du har i tankarna?

/Tomas

Greenhorn
0

Modelkasten jag har aldrig provat. Frulleband är ju som sagt ganska dyra men har ett naturligt häng tack vare sin vikt. Dragon har ju även sina magic tracks (jag kallar dom hell-tracks) som många byggare föredrar. Synd att dessa band inte "klickar ihop" utan man måste fiffla ihop alla miljarder länkar, limma hela klabbet  och därefter montera dom på vagnen innan limmet torkat helt. Den processen är lite för blodtryckshöjande för egen del, då är det bättre att i lugn och ro montera ihop frulleband medans man tar sig en pilsner eller fem Oskyldig

Fisken33
0

#4 Det är inte till någon speciell vangn för tillfället, bygger mest tyskt och ryskt från WWII, det var bara en ren nyfikenhets fråga i fall det var någon markant skillnad på dom i passform, så man inte tar något som inte passar alls när man väl monterar dom.

Tack för infon.

#5 ja lite pilsner till ett band bygge kan ju sänka blodtrycket det är ju hellt klart, och sedan är det ju inte så mycket som kan gå åt pipsvängen om det blir för mycket heller Tungan ute

Raldor
0

#5 Jag har samma erfarenheter när det gäller band med lösa länkar.

Jag har även injektionsgjutna bandlänkar från Master Box, HobbyBoss och AFV Club Dom ser bra ut, men jag har inte provat dessa än. De är betydligt billigare alternativ till vissa vagnar.

starhawk
0

Det fanns tidigare en länk till en tutorial till såna här band som inte "hänger ihop" i en tråd, finns det någon som har länken? kan inte hitta tråden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Raldor
0

#8 Tyvärr. Är själv intresserad.

starhawk
0