Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfotogalleri
Läst 3511 ggr
widen76
0

Min Heller JA-37 Viggen

Äntligen klar! Mitt comebackbygge efter över 16 års uppehåll! Det är en lång historia, men jag har fototgraferat hela vägen till målet, 16 dagar i bilder. Kolla in min 37:a i min blogg här:

http://widen76.medlemmar.ifokus.se/Blogs/

Kommentarer mottages tacksamt!

[Tunnan]
0

Mycke fin 37a du byggt ihop
Fick du bort häftmassan sedan ?Flört
Under luckorna?

Sven-Erik
0

Mycket roligt och spännande "reportage"! Intressant att följa dina vedermödor med bygget! Imponerad över att du lyckades hålla ångan uppe och inte lägga av.
Jag tycker att din Viggen blev bra! Snygga skuggningar och realistiskt väderbiten! Very well done! Glad

[Henke29]
0

Otrolit fin Viggen du har fått till Skrattande
Kul att få läsa om projecktet också.
Älskar som sakt Viggen..

Henke

widen76
0

Tackar, allihopa!

Jodå, tunnan, jag fick bort häftmassan (under de små luckorna!) men det är inte helt lätt, man får pilla lite och ta en större bit häftmassa till hjälp och lyfta bort massan. Jag var lite orolig för att luckorna skulle fastna i all färg och klarlack och grejor, men det var inga problem Glad

[Orso]
0

En mycket imponerande come back. Grattis till ett fint genomfört bygge.

Du gjorde helt rätt som lät rodren fram hänga ner. Dom fälls när landningsställen fälls ut.

Jag har samma erfarenhet av Johnson Klar. Nästan alla modeller jag jag använt det på har krackelerat. Jag vet faktiskt inte om någon har klarat sig så nu har jag gett upp Johnson.

En fördel med Tamiyas akrylfärger ar att dom är lätt att tvätta av om lacken går helt åt skogen. Jag fick tvätta bort den två gånger på en Boeing 737. Det var bara att spruta på Ajax fönsterputs så rann färgen av.

Jag ser fram mot ditt nästa bygge.

gigabyte
0

En fint byggd o målad J37 viggen Glad är åxå  nyfiken på din vädrings produkt verkar som den är enkelt att både lägga på och få av den om man inte blir nöjd .

widen76
0

#6: Tackar! Jag använder Promodeller's weathering wash. Den är baserad på lera och har vatten och lite andra ingredienser i sig, helt luktfri och ofarlig. Promodeller's har jättebra info om den på följande adress:

http://www.promodeller.com/promodellers-weathering-wash/

Det går också att köpa den direkt på sajten, eller om man väljer ett svenskt alternativ, på rebell.com

widen76
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Tackar, Orso!

Ja, alla säger att Johnsons ska vara så bra så vad är det som vi gör fel? Jag håller mig nog till vanlig klarlack vid nästa bygge, som lär bli en 1/48 J35F Draken från Hasegawa, har två stycken som ligger och väntar! Glad

gigabyte
0

Tack för tipset Widen Glad

widen76
0

No problemos, tack för positiv feedback. Glad

StefanW
0

Det är så att man vill ställa sig upp och applådera! Ett stort tack för att du ville dela med dig av alla med och motgångar under bygget! Tycker om slut resultatet och hoppas att vi får se mer av dina projekt.

Stefan - Modellbyggare

widen76
0

Tack Stefan! Det är så skönt att få dela med sig av sina erfarenheter. Förhoppningsvis kan jag inspirera och sporra andra modellbyggare här i detta underbara forum, precis som ni inpirerar mig.

När jag var ung fick jag aldrig ihop en modell helt och hållet, antingen tappade jag intresset eller så fallerade det av tekniska skäl. Resultatet blev ju aldrig så bra som man ville och med för höga förväntningar föll man innan mållinjen.
Nu finns förutsättningarna och jag har bevisat det för mig själv, det är det viktigaste. 

Jag lär återkomma med nästa projekt, så länge det inte hamnar i papperskorgen Glad

micke35
0

Mycket kul att följa ett bygge såhär hela vägen, många bra tips och ett snyggt slutresultat.

/Micke

PonCar
0

Superfin Viggen widen76! Beundransvärt tålamod du tycks vara utrustad med. Och visst är det så, att det var ofta den detaljen som saknades när man var ung och ivrig. Nu har man väl lugnat ner sig litegranna… Ser fram emot att få följa fler byggen från dig!

PontusGlad

Azgaron
0

Mycket intressant läsning och ett mycket fint bygge efter alla vedermödor och efter 16 års uppehåll!

Jag har av nån anledning inte haft några problem med Pledge, oc det är jag iofs glad åt! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

johannespanzer
0

Oj det var spännande det där! En riktig thriller faktiskt! Usch att golvpolishen krackelerade!

Spännade läsning! Ser gärna mer! Glad

widen76
0

#14: Tack! Ja, man är ju några år äldre och på något sätt så passar hobbyn bättre nu när man har lugnat ner sig så att säga. Man kan bara luta sig tillbaks och säga "Jaaaa…..det här blir bra" Glad

#15: Tackar! En kille trodde att mina problem med Pledge var orsakat av "crazing" där ytan under inte är helt torr eller har spår av olja/fett som gör att polishen krackelerar. Jag ska testa på en gammal modell för att se så det funkar.

#16: Jag gick faktiskt upp ordentligt i rollen när jag skrev det. Att skriva allt så här i efterhand gör att man återupplever bygget och man blir väldigt engagerad. Kul att det lyste igenom till er läsare. 

Jag har nu påbörjat mitt Hasegawa J35F bygge och har redan plåtat cockpit under målning. Jag skriver beskrivningen samtidigt som jag bygger och försöker komma ihåg att skriva ner vilka färger som används osv. Kan nog bli bra. Jag får se var jag lägger up grejorna, det är möjligt att jag lägger det på en separat sajt och länkar dit, vi får se helt enkelt.

Tack igen för era fina kommentarer!

tubrik
0

De är fina byggsatser. Har byggt ca 30 svenska flygplan själv :)

B17-B18-J21-J29-J35-JA-37

JAS 39

S32

SK60-SK37..

plus några till :)