Rekommendera bra penslar!
Som nybliven återfallsbyggare har jag en fråga till er som hållit på ett tag.
Jag har märkt att det är ytterst viktigt att ha rätt penslar när man målar. Köpte vad jag trodde var bra penslar, som var när på omöjliga att måla med. Bytte till billiga "skräppenslar" som till min stora förvåning funkar mycket bättre, men ändå lämnar lite att önska.
Så jag undrar om någon vänlig själ kan rekommendera någon firma/butik som har penslar som funkar bra i sitt sortiment?
Tack på förhand!

De penslar du finner på Panduro Hobby och som ligger i den övre prisklassen tycker jag är kanonbra.
Samma sak gäller Hobbex penslar: dyrare är bättre.

Själv har jag sedan många år tillbaka helt slutat med naturhår och kör enbart med syntetpenslar. De är lite styvare i borsten men tillräckligt mjuka för att inte dra streck på ytan.
Tycker att det största problemet med naturpenslarna är att de inte jobbar så bra med våra relativt tjocka färger då de är väldigt mjuka och fina.
Tror i och för sig att det handlar mest om rätt teknik och penselföring vilken typ av pensel man gillar bäst. När jag först testade syntetpenslar tyckte jag att de var för styva i borsten och gav ett långt sämre resultat än naturborsten. Har som ni förstår ändrat mig på den punkten.
Men som övriga redan nämnt, du får oftast vad du betalar för.
Niclas

väl talat Proosen, syntet är bra grejer, men kör man med vattenbaserat kan det vara ide med natur (helst mård) pga den fantastiska vattenuppsugningen, använder man inte vatten är mård helt bortkastade pengar påstår jag, då är syntet klart bättre (och man sparar en duktig peng, samt att jag inbillar mig de håller otroligt bra synteten).
Själv köper jag ofta artisticas egna penslar, men tittar på märkena jag har just nu, så är det:
rund syntet Pajlew storlek 0
rund mård (kolinsky sable) vallejo storlek 1
rund mård (?) formula P3 storlek 2
flat natur av något slag(?) artistica 984 storlek 2
esselte nöthår storlek 2 (riktigt billig, denna använder jag till att flytspackla med)
flat noname svinborst storlek 10 (denna lägger jag stora washer med och använder även för att borsta bort skräp med)
flat målarpensel syntet storlek 25 Clas Ohlson "proffs" ( denna lackar jag dioramabaser med, riktiga grovjobb)
Saknar väl egentligen bara en rund storlek 4, för lite större målning. Favoriten för tillfället är formula P3 penseln, 69:- gick den på, vilket jag tyckte var bra pris. Dyraste penseln jag köpt var för många år sen, en storlek 12 helmård för akvarell… 300:- gick den på usch…

Jag håller mig med ett batteri på 20 riktiga penslar och några fuskpenslar, dom flesta naturhår, synteterna är så hårda att dom har begränsat användningsområde tycker jag
Oj, jag har fått en amitist
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Fick lov att uppdatera för att behålla min ametist
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Man tackar för tipsen!
Proosen, det du beskriver är precis vad jag upplevde, att syntetpenslarna var lite för styva för att fungera bra, funkar dock bra till vissa saker som sagt. Ska titta efter naturhårspenslar av lite bättre kvalitet att komplettera med.

Tror att kvalitetsstegen på naturhår ser ut så här:
mård
ekorre
nöt
svin
lycka till med köpen och skriv gärna vad det blev och hur du tyckte de funkade! 

Ett märke som jag konkret kan rekommendera är Sang.
Clas Ohlson har deras mårdhårspenslar i butikerna. Köpte två stycken 1 mm penslar idag á 29,- SEK.
De håller hög kvalitet och håller länge - under förutsättning att man sköter dem ordentligt.
Vill även minnas att Panduro Hobby har riktigt bra penslar.
Kostar nog ca 80kr st
#11 wow! 80kr st! men som nån nämnde;man får vad man betalar för (oftast iallafall…)
Jo det är nog så, men det lönar sig säkert i längden

Det gör det garanterat!