Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1761 ggr
Playtime
0

Hejsan! Är ny här!

Hejsan är ny här på Modellbygge i Fokus så jag tänkte presentera mig. Blev lite längre inlägg än jag hade hoppats på, så somnar någon under läsningen så har jag full förståelse :D

När jag var 12-16 år gammal byggde jag en del modeller, inte så värst avancerat, mest små flygplans kit och enklare 1/72 dioraman med lite gubbar och pansar. Inget väderslitage eller spår efter sammandrabbningar, i bästa fall vart alla modellerna målade. Sen kom åldern då plötsligt tjejer och öl vart jätte spännande, allt annat vart "töntigt" och hobbyn liksom bara glömdes bort.

Nu är jag hela 28 år och för några veckor sedan råkade jag av en slump passera wentzels hobby butik i stockholm, jag bestämde mig för att gå in och ta en snabb titt. Det dröjde nån minut och sen väcktes intresset till liv igen, lusten av att skapa och bygga små detaljerade miniatyrer och lägga all sin fokus i nuet i denna stund är rena rama meditationen, får liksom all innre stress att bara rinna bort.

Med egen bostad och betydligt bättre ekonomi än när jag var tonåring så vart förutsättningarna till att utveckla hobbyn till en annan nivå plötsligt mycket större.

Googlade några veckor och läste alla möjliga guider och tutorials om olika målningstekniker, allmänna tips & tricks osv. Är nu i full gång med att installera en liten workshop i lägenheten. Har köpt diverse verktyg, färger, lim, pastellkritor, olje och akrylfärger m.m.

Jag jobbar som TV/Film fotograf så av naturliga skäl finner jag målning och framförallt rekonstruktion och framhävning av ljus,skuggor och konturer (High lighting, Low lighting osv) mycket intressant.

Drybrushing, preshades och olika washes är tekniker som jag ser fram emot att prova på. Internet va i sin vagga sist jag byggde modeller så all denna information fanns inte tillgängligt på samma sätt som idag, är inte nätet fantastikt! :D

Mitt första projekt blir en Tysk Kübelwagen (Type 82 Africa korps, 1/35, Tamiya). Det blir en ren experimentell modell för att prova lite för mig helt nya tekniker och framförallt för att bli lite "varm i kläderna". En mindre och lite billigare modell för 150 kr känns som en bra start. Nästa stora inköp blir helt klart en bra airbrush och en kompressor.

Pansar, figurer och Sci-Fi modeller är det jag kan tänka mig att pyssla med just nu. Kan hända att det blir lite skepp och flyg så småningom.

Känns verkligen kul att få ta del av den här siten och att få dela kunskaper med en hel drös andra hängivna modellbyggare.

Cya in the Forum! Tack för mig :D

ElLobo
0

Välkommen hit! Och välkommen tillbaka till hobbyn! Jag är säker på att du kommer att trivas bland oss andra, både på sajten och i övrigt.

Playtime
0

Tack tack! :D

[Henke29]
0

Välkommen hit Skrattande
Kul att du har återfunnit din gamla Hobby igen.
Ska bli väldit kul att få se dina byggen här framöver..

Henke

ProMod
0

Välkommen hit…

Hoppas att du fastnar ordentligt i styreneträsket igen…

Du har ialla fall valt en väldigt trevlig modell att börja med.

Lycka till…

TommiN
0

Haloj o willkommen!,härligt med en till byggare.Glad

denstore
0

Välkommen hit och tillbaka!

johannespanzer
0

Hej och välkommen tillbaks till hobbyn! Glad

Japp, det har hänt mycket nytt och internet är väldans trevligt, eller modellbyggartidningar.

Ska bli intressant att se dina fotograf / ljuskänsla erfanenheter översatt till modellbygge! Tänkte lite på "skrotnisse" denna enorma modellbygge tvproduktion.

sponny
0

Hej och välkommen! Back in the day hade man boken Modellbygge och mycket mer fanns inte. Så nätet har helt klart både nyligen fått mig tillbaka till hobbyn och gjort den mycket mer intressant än den var då…innan tjejerna och ölen. Skrattande

bosnafly
0

tjena

när jag läste din inlägg,känndes det som om jag läste om mig själv,samma sak 28år,brudar o öl blev roligare,o så en dag väcktes intresse igen.

kul är det iaf,så känn dig välkommen

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Hej och välkommen hit! Kul att du hittat tillbaka till hobbyn och hit!
Ska bli kul att få se ditt Kübelbygge här sen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

GeeKen
0

Välkommen in i limdimman igen!

Skrattande

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Raldor
0

Välkommen in i träsket. Det är en fin modell du valt att börja med. Lycka till med din Kubel.

Greenhorn
0

Grattis till återfallet in i bygghobbyn! Jag vet hur det känns Skrattande
Varmt välkommen till oss andra plastmissbrukare här på forumet!

/Patrik

Buran
0

Välkommen in i "stugan"

"den här är en annan, en Airfix"

[Tunnan]
0

Välkommen hit

Proosen
0

Kul med återfallsförbrytare, i alla fall när det är något så oskyldigt som plastslöjd.

Välkommen in i detta glada gäng med styrennördar.

Niclas

PonCar
0

Varmt välkommen i styrengrytan Playtime! Ja, vem kan undå att bli sugen på att bygga vid ett besök på gamla hederliga Wentzels! Kan lova att byggandet är ett synnerligen sund form av återfall.

Lycka till med din Kübelwagen!

GladPontus

Joppo
0

Hej Playtime! Välkommen till oss plastsniffare! Kul också med en i samma bransch som en själv… Gör själv 3D-effekter till film och reklamfilm… Lycka till med tyskåket…

Mvh Joppo

Playtime
0

Tack för alla trevliga inlägg. Man känner sig verkligen varmt välkommen Glad

JaguarMkVII
0

Välkommen in i gänget igen! Det är som att gå med i maffian, "Once in, never out…"

Jens

Tails
0

Välkommen in i träsket :D