Kingtiger Rapport #40
Tjoho, byggblogg rapport nummer 40 minsann!
Det var 8 rapporter sen senast jag pushade för den så det kan la vara dags igen. Här finns bloggen om mitt ut-ur-lådan bygge av Trumpeters makalösa 1:16 Kungstiger:
http://www.hobbybokhandeln.net
Ni får gärna ställa frågor runt bygget till mig här!
/Hasse
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Svårt att ställa frågor när man sitter och beundrar den detalj rikedom och vädringen som får plasten att se ut som rostig och sliten plåt…
Stefan - Modellbyggare

Det är fler än du som tänker så StefanW :)
Mycket tjusigt Hasse!
Jag kanske har missat infon i nån del nånstans, men vad har du använt för färg till metallen i slutstycket?
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#3: Färgen till slutstycket (eller bakstycket heter det visst, har jag blivit upplyst om) är Humbrol blank svart blandat med Printers Ink.
Printers Ink är en smet som används vid offset-tryck (glassiga tidningen med silver- eller guld-logotyp: det är gjort med Printers Ink!) egentligen. Det kommer i formen av en smet just, med väldigt fin täthet (jag använder den som är mald till 4 micron täthet) och har inget eget bindemedel. Med andra ord så torkar det aldrig för sig självt. Humbrolfärgen gör att det torkar och får en grym glans, helt oslagbar!
Stefan o MonsterMa: Tack o bock. nog kan ni komma på nåt ni vill veta?
Jag brukade tidigare köpa det från Michael Roberts men han verkar bara ha guld för tillfället.
En annan källa kan vara Stormtroopers, men dessa har jag inte handlat av. nån som vet om de är att lita på?
/Hasse

grymt snyggt! Ser ut att ha samma "vita" färg som taket inne i huset som föräldrarna köpte när jag var liten. (pipa+ inomhus är en dålig kombination) 
Följer med intresse dit bygge, och frågor ja dom är många men du skriver oftast så att ett snille som jag kan förstå..
#4 Tack för svaret Hasse! Kanske nått man ska ta och kolla närmare på! Ser himla realistiskt ut tycker jag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Har egentligen inget att säga, annat än att jag beundrar den stadiga utvecklingen i projektet, lita Vasalopp över det hela! 
Är det långt kvar till utsidan? Sen måste det väl bli nedförsbacke eller är det helt sjukt mycket stag, fästen, verktyg och detaljer på utsidan också? Huva, det snurrar runt i huvet… 
Två frågor också:
1 Rör egentligen mitt eget tiger 1 bygge - brandsläckaren på utsidan, vad är det för färg på den (är den verkligen röd) och du råkar inte veta hur den skall se ut? Så egentligen undrar jag om du har nån länk eller så till tyska brandsläckare.
2 Har du många utländska besökare på sidan, speciellt nu när du gjort den på engelska också och har du kontakt med några andra som bygger samma byggsats, kunde vara kul med tanke på att det inte finns så många?
Jag fuskar och gör en tredje fråga - jag har svårt att förstå storleken på denna (har aldrig sett en 1/16 byggsatsas) en cool ide (tycker jag då…) kanske fota tornet eller nåt brevid en 1:35 kungstiger (misstänker att de 2 skulle vara ungefär lika stora, eller?).

#5: Ja, den e go, den "vita". Det var på den gamla goa tiden när morsan o farsan tyckte det var konstigt att pojken satt o kräktes i Duetten, medans de båda satt o bolmade Commerce utan filter.
#7: Inte långt kvar till utsidan nu. Det är relativt rent exteriört.
1: Det har jag själv funderat på nu när det drar ihop sig, men dunkelgelb (cammo-gul) eller helt enkelt den färg som råkade hamna på den vid målning i fält, knappast röd nä. Troligast är att man tog bort den när man fältmålade dock. Och då kan den vara dunkelgelb, mörk grön (typ US Marines grön) eller gråblå. Fler varianter förekom tydligen, bl a svart. Se bifogad bild på exempel.
2: Det är flest utländska besökare på sidan ,från alla världens hörn faktiskt. Missing Lynx har öppnat ett nytt forum där enbart denna modell diskuteras:
http://www.network54.com/Forum/637977/
3: Visst, det kan jag göra! Kommer bild senare i veckan då.
/Hasse

Suveränt Hasse! Tackar för svaren! Ska bli se att se den bilden, jag tror den är ännu större än jag tror!
//Johan
Ser kanon ut som vanligt…Väldigt realistiskt… Samt väldigt inspirerande… Ser fram emot se dig trolla lite med utsidan… Har en liten fråga också:
Vilken specifik vagn är det du porträtterar? Alltså dess nummer och vad har den för historia? Räcker med en snabb resumé :)
Mvh Joppo

Finns inget mer att tillägga mer än att jag också ser fram emot färdigt resultat. Även om det är lite antiklimax att gömma alla fina detaljer och ställa undan ett färdigt objekt.
Niclas
Vilket bygge du håller på me Hasse 
Att du bara orkar me alla dessa detaljer mm.
De ser görbra ut som sakt..
Målning är kalas..
Henke

#10: Snabbt svar var det:
Operation "Wacht am Rhein" s. SS-Pz.Abt 501, Kampfgruppe Peiper 22.12.44, vagn nummer "213" (vagnchef Ostuf. Dollinger) strax innan den fick pipan sönderskjuten i centrala La Gleize.
Vagnen har stått där sedan kriget, och kan än i dag beskådas utanför det lokala lilla museet. Den förseddes med en ny "pipa" i trä, och ett nytt förskräckligt målningsjobb. Senare fick den ärva en 75mm pipa från en Panther och är nu lite vettigare målad.
#11: Tur att det finns bildbevis! Som motorn, inte trodde jag att såååå lite skulle synas när den kom på plats :-(
#12: Tack Henke!