Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3765 ggr
karlrobert78
0

Tyst kompressor!

Efter helgen och studerande av Bröderna Bävers kompressorer har jag bestämt mig för att bygga en själv. Har fått hjälp av Pojje samt funderat ganska mycket själv förutom vissa saker. Jag länkar till en artikel som jag gjort - framtida byggbeskrivning kanske… Komentera och ge feedback. Se artikel nedan:

http://www.ipmsskaraborg.se/kompressor/kompressor.html

//Marcus

johannespanzer
0

Spännande bygge! Tyvärr för avancerat för att jag skall kunna hjälpa, men jag skall följa detta!

StefanW
0

Vi får titta närmare på det vid byggmötet nu på onsdag. Tycker det verkar att vara en utmärkt idé

Stefan - Modellbyggare

bosnafly
0

BYGGMÖTET PÅ ONSDAG?var när?Tungan ute

www.bosnafly.n.nu

karlrobert78
0

I väring (macken där du köpte cola) på onsdag. Ring Stefan för mer info efter 17:00 i kväll!

//Marcus

starhawk
0

En kylskåpskompressor går inte för jämnan den kopplas på via en termostat när det är för varmt i skåpet. I det här arrangemanget fungerar väl tryckregulatorn som "termostat" dvs kopplar på kompressorn när trycket blir för lågt, och då stämmer kopplingsschemat. Lycka till med bygget, själv är jag inte lika ambitiös på den fronten utan det blir färdig kompressor med trycktank när min nuvarande kompressor lägger av

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karlrobert78
0

Hmm… Jo du har rätt, det finns en termostat med i bilden och den ska kopplas bort, vet dock inte hur, men det löser sig… Men det måste väl finnas sprängskisser på hur en kompressor funkar så jag ger inte upp…

//Marcus

leo-
0

vad menar du med sprängskiss?? är det kopplingsschema eller just en sprängskiss

satt och tittade på dina bilder men inte riktigt klart för mig det såg ut (det är alltid lättare att ha prylarna framför sig )

ska titta lite när jag är mindre trött så ska det fixa sig

ett par svar nu iallafall

filter sparar maskinen den suger inte in massa skit alltså ja

rör eller slang med tanke på att luften värms upp när den hamnar i tryck och det kan bli väldigt varmt säger jag rör och att rätt gjort håller det längre

rätt igen du har in och ut och ström

karlrobert78
0

kopplingsschema är väl mer rätta ordet i samanghanget! Jag vill koppla loss termostaten som gör att den inte startar omedelbart då regulatotn slår till! Sen funderar jag vad den vita kondensatorn har att göra i samanhanget se bild 6. Jag kopplade ur denna och kompressorn gick ändå, men det är nog  inte den som är termostaten för kompressorn starta inte direkt ändå! Men om man demonterar all skit som syns på bild 6 så är det 3 piggar rakt in i kompressorn - hur går jag vidare?

//Marcus

Monster-Mad
0

Hej

Kondensator är en startkondensator och det vita över dom 3 stiften är ett relä som slår över direkt vid start

Monster-Mad
0

Jag e lite trött men tror det blev rätt.

http://www.kylma.se/upload/Produktblad/Flik1/1.1501.11_Electrolux_herherm__kylkompr.pdf

Den länken går till en annan sorts kompressor men i princip samma. Litet elschema på sista sidan

Monster-Mad
0

Nedan ser ni en bild jag fick från Martin Persson, alias Pajje på forumet. Jag tolkar där lite som om det jag skrivit om ovan. Det jag inte förstår är varför han inte har en nollan framdragen till tryckregulatorn utan bara till kompressorn? Anslutningen till vattenavskiljaren måste väl ändå gå från tanken?

Angående det. Du behöver bara bryta fasen. Inte båda. Nästan alla pressostater till kyla är så.

Blir många inlägg. Skriver det jag kommer på efter hand

Monster-Mad
0

Om vattenavskiljaren. Min sitter på kompressorn. Orginal är den utan tank. Men jag har satt en tank i efterhand. Fördelen är att du får in mindre vatten i tanken vilket minskar rost risk… inbillar jag mig =)

Jag finns på MSN. andreas_olander@hotmail.com

eller maila till andreas.olander@klimatkyl.se Då får jag mailet i jobbe mobilen o kan svara ganska snabbt. Det jag inte vet kan jag fråga om på jobb.

leo-
0

Där var svaret jag väntat på, har snackat med en fd kollega om detta och sitter och väntade på att han ska ringa. men då löste det sig 

En annan sak jag kom att tänka på är att Tryckströmbrytaren (bild 2) har en avluftning på undersidan med en slang som går till en backventil på tank

Denna konstruktion gör att röret mellan komp och tank avluftas när kompressorn nått sitt inställda sluttryck.  Har du inte dessa delar så kommer kompressorn att starta under tryck och det kräver en hel del av elen. startar man den tom så går den lättare (därav det lilla pyset när maskinen stannar )

karlrobert78
0

Nu har allt löst sig och det kommer bilder på bygget! Kondensatorn och problemet med att den inte startar direkt är löst! Summa för hela bygget är ca 1500 för kompressorn (som nu är 5 år) och rör och slangar ca 100 kr… Tror faktiskt det lönar sig och köpa en ny kompressor och sen ersätta motorn med en kylskåpskompressor. Inte särskilt svårt, så IQ nivån behöver inte vara hög…

PS. Har 2 kompressorer över… DS.

//Marcus

Monster-Mad
0

nu i början tycker jag du ska ha koll på oljan i kompressorn eller hur mycke den skickar ut när du använder den. Dom är ju inte oljefria.

karlrobert78
0

Jag har inte testat ännu, men jag kommer köra med ngn form av smutsfilter alternativt att vattenavskiljaren tar oljan. Kanske måste bytas då och då, men den kostnaden får man väl ta!

//Marcus

leo-
0

det är det som är tråkigt med kylkompressorer dom har olja i luften/gasen för att smörja insidan sas medan en sil air och liknande har oljan i burken och kompressordelen nersänkt och smörjer utsidan

starhawk
0

#17: Det är ju en följd av vad dom är tänkta att användas till från början, att vi sedan pular ihop lite delar från olika håll är ju en annan historia

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karlrobert78
0

Nu funkar skiten så när på att tryckregulatorn pyser när den slår i från. Det är så på min tank att det går en tunn slang från en backventil som sitter  där luften går in i tanken. Kompressorn startar och stannar på tillslag, men när jag fått tryck och regulatorn slår i från pyser det! Jag har försökt justera trycket men utan resultat. Borde inte den gamla regulatorn funka med den nya kompressorn? Ska jag använda kondensatorn från den gamla kompressorn? Sen går kylskåpskompressorn väldigt varm, ska jag sänka hastigeten?

Sen tror jag att olja i tanken inte är något större problem, däremot ska man smutsavskiljare och vattenavskiljare så löser det sig!

//Marcus

leo-
0

pyset är helt normalt se inlägg 13