Italeri Opel Blitz + Pak40 1:35
I nåt slags självplågeri, har jag fortsatt på min Opel Blitz. Dessutom köpte jag en påbörjad Pak 40 på tradera. Kunde ju passa bra ihop tänkte jag.
Opeln är bland det värsta jag sett, hemska sjunkhål(?) där plasten inte kommit hela vägen finns lite överallt, men värst är de myriader av ejektorhål (?) som är överallt på alla småbalkarna, samt även på alla större delar, helt galet.
Har moddat en gubbe också, orginalbenen, men kropp från escis rest area, har mått och mätt, och förhoppningsvis skall han nu ha armen lojt hängande ut genom fönstret och glo ut lite coolt… Hade gjort hår på honom, men mina hudfärgsexperiment har raderat alla detaljerna…

#1. Cool gubbe!
. Jag tycker att ditt självpåtagna plågeri ser bra ut! 
Ja tycker de ser bra ut.
Kul me en Opel Blitz bygge..
Henke

En fråga jag har tänkt att ställa ett tag.
Vad använder man för material för att spackla ?
//Pryzze
spackel? hehehe! kunde inte låta bli! 
nä det finns sk putty till modeller
själv använder jag en av tamiyas
men det finns olika bolag.
det är alltså spackel som är till plast
byggen finns i dom flästa hobby butiker.
//pebben

#3 Tackar!
#4 Där en annan här på iFokus som precis som jag bygger en tiger och en opel blitz samtidigt, men minns inte namnet! doh! 
#5 Jag använder humbrol model filler, oftast späder jag den med aceton, för då kan jag droppa den i gjutsjunk och andra fel med en pensel. Lycka till med hetzern föressten!
#6 Aldrig provat tamiya spacklet, kan det vara bättre och kan man späda det? Jag upplever humbrol som lite för mjukt i stelnat tillstånd, samt det blir ofta bubblor i det. Förut använde jag dr microtools, men det tror jag inte finns längre? kan ej spädas med aceton heller (aldrig provat med sprit) Det var iofs väl starkt, frätte nästan på plasten, tuben torkade ut snabbt plus att färgen var knallröd! Udda färgval på ett spackel…

#7 kenske det är mig du menar som bygger tiger 1 och opel blitz ? ska ha de på samma diorama platta..
just nu väntar jag bara på att få opeln och lite delar som vi samm bestälde från Hannats.
ser bra ut ja ska följa detta bygge så ja får lite insperation 
/rasmus
vad är det för märke på paken?
//pebben

#8 Ja! Jag visste det var en till! Kul Kurre! 
Jag tänkte dock (sådär 2011) ha denna Opel släpandes paken i en liten utförsbacke, tigern för nog stå bara för sig själv, får se hur det blir.
I min tråd "nygammal byggare" la jag in en länk på bilder där de lastar granater från en opel till en tiger i kursk om jag minns rätt, kolla in de bilderna för inspiration, Kurre!
#9 Också en italeri Pebben, riktigt ful den också! 

#10 det låter intresant.. i mitt fall tänkte jag antingen ha en tiger å en opel som kör tillsammans genom en liten by i tyskland i de tidiga wwII
men den bilden ska jag kolla in ;)
men du har kapell på din kärra va ?
Mvh rasmus

#12 det va väldans vad det blev många italeri! 
det är ju så min tamiya känner sig utanför! hehe
fast min mauliter är ju en italeri så den får ju lite
fint sällskap längre fram! 
//pebben

#12 ja jag hoppas att det blir det 
å du har gjort stora fram steg här ser ja ! flaket e på och en börgan på hytten..
hur va kvaliten och passform på de här delarna då ? lika mycket "gropar" i plasten eller..
men du ser ut att få till den här riktigt fint 
mvh Rasmus
Ser ju bra ut så långt Johannes!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#14 Om denna blir hälften så fin som din Maultier blir jasg nöjd Pebben! Vad är det för modell exackt din maultier, typ boxnummer, har sett en "flak-maulötier", men det är coolare m ed din vanliga tycker jag!
#15Tackar Rasmus! Jo, groparna fortsätter, men de större delarna är finare än de små, så det värsta är förhoppningsvis över!
Har "forskat "lite och det verkar finnas ca 2 hyttmodeller (en kraftigare och en klenare samt en med ratten infälld i instrumentbrädan och en med rattstången synlig ända ner i golvet.
samt 2-3 flakmodeller enligt vad jag sett på bilder.
ett med 3 stag på sidan, ett med 4 stag på sidan, samt ett "hemmasnickrat" helt i trä.
Främre kofångaren finns både smal och bred. Samt en modell som verkar helt gå ihop med främre stänkskärmarna, nästan i ett stycke, denn modellen får jag för mig är civil, då jag nu sett den både som blå och röd bil.
Denna italerimodell har extremt långt bak mellan flaket och de hjulbärande balkarna.
En del andra flak har inskärningar för hjul/stänkskärmar, men inte denna modell, vilket gör att flaket ligger uppepå stänkskärmarna.
Modellen har nåt fel med flaket, som verkar ha att göra med hjulbärande balökarna, samt att motorhuven ser lite klen ut, både på längden och höjden. Hela förarhytten verkar lite liten faktisk.
Men jag tror det blir fint ändå!
Jo, nåt sorts färgschema:
Grå modell - helgrå inuti med rödbruna stolar/säte
Gul modell - helgul inut medbruna säten

#3 Glömde dig Sven-Erik, tackar! Får se hur det blir med färg sen…
#16 Tackar Az!
Ser fint ut ,blir ett fint ekipage med en Pak 40 bakom

#19 Tackar Gigabyte! Liten update, missnöjd med kofängaren, så har tagit loss den från kylar (jag och bilar, kan inte terminologin!).
Så håller jag på och bygger en bakre kofångare också, tycker det ser knepigt ut utan. Dessutom förlänger denna "ramchassit" på bilen lite, det ser aningen kort ut i i byggsatsen.
Gubben har fått en dos "medium fleshtone" (vallejo akryl) på sig samt sen geggats till med ren burnt umber (oljefärg i tub). Oj vad tid det tog att få bort all oljefärg! Ser sådär ut, men kanske kan jag komma undan med detta, för han är inbyggd ändå. Har torrpassat hytten, och då visade det sig att huvudet slog i taket, så nu har jag filat bort material i taket, som är mycket tjockt (gissar 3 mm sådär).
Dessutom är ratten knepig, enligt instruktionerna ser det ut som den kommer slå i vindrutan, så jag tänker sänka den lite.

Kan inte sluta prata om opeln, nu har jag sett 2 modeller av motorhuvar till den, en större, kraftigare som har en rak linje i nedre öppningen.
Och så den som liknar denna Italeri, med svängd linje i nederkant, väldigt nära framskärmarna, denna är mindre. Undrar vilken modell tamiya cargotruck är?
Hursomehelst, lite jobb gjort på paken också. Den rackaren ramlade nästan sönder når jag monterade den, nåt fäste på vaggan / kanonröret var så klent att det lossnade av limmet, fick bygga ett nytt av lite vinklad plast. Blev aningen för grovt, men kan inte hjälpas.
Har problem med hjulen, de har inga linjer (järnringar) som mönster(?). Fick till det på ena hjulet, med en nål, men missade rätta linjerna på andra hjulet. har fyllt igen med revells lim, som nu skall härda igenom innan jag testar igen, terapi detta! 

du får allt till de snyggt ! angående fronten på cargo trucken så har ja bara denna bilden än så länge men ja tror ja får min modell denna eller nästa väcka om allt flyter på :)
här är länken till bilden..
http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=TA35291
Mvh Rasmus

Det är himla intressant att följa detta bygge med Opeln och kanonen!
Kanon(!)bra jobbat Johannespanzer!
/ GeeKen
#21 inte säker om jag förstod rätt nu?
men tamiyas huv liknar italeris men är mkt
bättre gord den är i tre delar med en fast
mittdel och en vänster och högerhalva
//pebben

jag tror vi har en halv bandare som har den raka opel huven.. 
inte helt säker dock..
Mvh Rasmus.

#25 Ja inte var det speciellt bra förklarat 
Denna länk kanske kan förklara förutom den blitz som både tamiya och Italeria har modell av (tack föressten #22 Kurre), kolla in bilderna längre ner på sidan.
Den bilen (om det nu är en blitz, men den har emblemet på grillen) har lägre flak (med utskärning för bakre stänkskärmar/hjulhus, samt nederkanten på flaket nästan i linje med hytten), hytten ser "biffigare" ut (kanske synvilla), motorhuven är högre med raka kanter följer ej stänskärmarna, kofångaren går ihop med stänkskärmarna i ett stycke nästan.
#27 jag är långt ifrån expert på lastbilar men är det
verkligen rätt hytt på den där? det var ju inte helt ovanligt att man bytte ut hytten förr i tiden och det där ser skumt ut
fast dom hadde ju lite olika storlekar då som nu MB
hadde ju lite olika tonage äh ska söka lite på nätet jag med ikväll
//pebben

var är var är var är opeln ? :D jag tror att ja kanske får lite foto ets över till din opel om det skulle vara intere sant ?
Mvh Rasmus

Åhå! Det låter ju klart intressant! Projektet ligger lite i lä för min tiger, och jag har lite uniformsproblem för föraren skall in i hytten, men den är ej glömd. 

då ska vi nog kunna fixa de snart ;).
men jag har tamiya opeln å där har ja 2 st förare och 2 st passagerare. fast jag förstår inte varför ? xD de kanske är nått för dig det med ? det är bara onödigt att ha massa smått liggandes de bara glömms bort ändå.

klart intressant tråd men min blitz får ligga kvar på hyllan ett tag till käpa på den blir nog allt bra i slut ändan.

#31 Kurre, jag pm:ade dig 
#32 berfrund, tackar, det är lite klurigt med bilar tycker jag. Är en klassisk bil detta, verkar finnas många alternativ. Håller på och "researcha" lite mer, om jag kan kämpa mot "prokrastinationsångesten" (stavning?) kanske jag laddar upp några bilder ur en bok, för referens hit, men kan inte bli förrän ikväll tidigast. 

märkte detta ;)
alltid kul med bilder oavsätt var i från dom kommer 
Mvh Rasmus

hmm.. cargo trucken e någon bland ras tror jag :P för den har den förstas hytt med den andra modellens flak.
rätta mig om ja har fel men så långt ja vet har ja låga lemmar på min ;)
Mvh Rasmus

#36 Kurre - jag tror de tog civila lastbilar som passade helt enkelt. Om jhag förstår rätt är dock den nedre blitzen, en med kraftigare motor och fyrhjulsdrift?

en liten update på paken, mördande tråkig byggning faktiskt mycket delar och yttepyttiga, byggbeskrivningen är hemsk också, står inte vad som skall limmas eller ej, måste fundera mycket (fast det är en gammal byggsats så jag klagar inte). 
hjullinjer repade och håller på att minska ner skäldens "tittglugg" i höjd, var rätt mycket för stor. Klar fördel mot tamiya som denna har är att hjulen är öppna, ekrade hjul, inte den formpressade(?) stål-ekerliknande hjulen.
Snyggt Johannes! Ser kanon ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Ser bra ut! Ska bli kul att följa detta bygge.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#39 hehe tackar az
#49 tackar Roca
Tack för alla kommentarer, det ger välbehövlig energi, det här projektet är inte så kul just nu, men jag kikar på det lite ibland emellan annat. Hoppas det är en tillfällig puckel nu bara.