Lämplig Kompressor?
Fick en Evolution Silverline av min fru i födelsedagspresent då hon tyckte att jag skulle ta ett kliv framåt med mitt modellbyggande. Nu håller jag på att leta efter en bra kompressor till detta och som jag även kan använda till lite annat hemmapul typ måla möbler, pumpa bildäck mm. Och som ska vara någorlunda prisvärd. Helst inte över 1500:-
Kan detta vara något?

Själv har jag en sån här som kostar 999:- på Jula.
Den väsnas en del men det tar ett par minuter att fylla en helt tom tank och sen stänger man av och målar i tysthet ganska länge. Den är lite kraftigare än den du länkade till men ska du göra något mer än blåsa rent saker och måla är båda för klena. En spikpistol t.ex. drar 170 liter och min ger 130 liter avgiven luftmängd.
Om du bor så att buller är ett problem så är en tyst kompressor att föredra. Finns fina sådana men då springer priset iväg hastigt jämfört med en liten garagekompressor.
En sån här går lös på 2995:- och så fort ekonomin tillåter får det bli något liknande för mig.
![]()
Ljudnivån på den är 40db, som ett kylskåp.
Du hittar den här om det verkar bättre för dina behov.
Niclas

Hej!
Såna monster till maskiner finns det inget smått men endå under 1500:-
typ som de där som fanns på wentzels hobby sida…Eurotech 16A.
Mvh berfrund

Jag hade en 16A en tid. Mycket trevlig liten kompressor. Ångrar lite att jag sålde den. Jag har en tystare nu, men den är betydligt större, och otympligare. Dock så tror jag att man kan hitta dem billigare i t.ex. tyskland än på Wentzels.

Minardi,
Jag köpte kompressor på JemoFix(1048:-) ord 1495:- tror jag.
Den har 50 liters tank, dubbla uttag, ett med "fritt blås" och ett med tryckregulator (0-8bar). Funkar kanon till att både pumpa däck, måla möbler och använda till airbrushen. Ingenting att ha om man bor i lägenhet, den "dönar" rätt rejält när den fyller tanken. Men å andra sidan kan du airbrusha rätt mycket med full tank.
/Micke

Spännande! Kan inte mycket om det här med kompressorer, men slänger in mina tio ören… 
Jag var också på jula och funderade på just den där carry tank kompressorn. Var för dyr för mitt konto tyvärr
Har sett den på andra ställen också, i litet annat utförande.
Men det blev inte den utan de hade rea på en abac 6 liters 1 hästar tror jag det var (är inte hemma så jag kan inte kolla) den ser bra nära ut som den där "silent66" för 1900:- men min tror jag är nåt slags måndagsexemplar som inte klarade testerna, den bombar på i 97 decibel (tänk slagborrmaskin i betongväggen!). Kostade bara 699 dock, så det är väl ok. Tar 45 sekunder att fylla tror jag.
Jula har rea då och då på såna där udda kompressorer.
Tänk på att du kanske måste köpa en regulator också, samt slang och lite kopplingar, det drar iväg!
för mig blev det:
spruta 600 (ami 200 från artistica 2,5 nål har den, lite udda kanske?)
2 meter slang (smal fin slang med "amikoppling") 200! (från artistica)
kompressor (ink regulator) 700 jula
5 meter grov slang med snabbkoppling 60 jula
"avfuktare" eller vad det heter 90 jula
nipplar snabbkoppling en hane, en hona 80 clas ohlson
koppling mellan avfuktare och snabbkopplingsnippel 25 (Lundgrens rör om jag minns rätt)
runt en 1800 sammanlagt, usch!
Sen köpte jag 500 "topz" av eldorado på ica för 8spänn, bra att rensa med (topsa nålen mellan sprutning)
Så hade ÖB rea på ajax, så jag köpte 4 enlitersflaskor, att späda (vissa akrylfärger) med och rengöra sprutan från akryl.
Hoppas detta hjälper något, det är ju skoj med färgspruta!

En sådan här minkompressor från Claes Olsson borde väl funka bra för modellmålning?
Vad säger ni?
//Pryzze

#7 Vissa här säger ja, och andra nej. Det beror nog helt på vilka krav man ställer.
Har man möjlighet, rent ekonomiskt, så skulle jag satsa på en "riktig" kompressor för airbrush. Det kostar en slant, absolut, men i det långa loppet så är det väl investerade pengar.
Min första kompressor var en prisvärd pjäs från Claes Olsson. Inget fel på den, men ljudnivån och vibrationerna är inte att leka med. Efter att ha lagt en slant på en 20A-kompressor, så är det en ren njutning att få jobba i lugn och ro. Helt tyst och vibrationsfri. Men, som så mycket annat är det ju ofta en fråga om hur mycket pengar man kan/vill lägga ner sin hobby.
#6 Minikompressorn har jag hört både bra och mindre bra om. Kan nog fungera, men man ska nog inte ha för stora förväntningar på den. kanske inte den bästa livslängden t ex.
/Stefan

#6: Jo då den fungerar bra, jag har en sån fast tydligen är det lite av lotteri med livslängden, men så länge den fungerar så är den okey, den vill i och för sig knalla iväg så man får "koppla" den med en snörstump eller ställa den på en skålad yta, på min pall står den blick stilla. Om man inte vill lägga ut stora pengar innan man vet om airbrushing är nåt kan det vara en bra start
Så småningom blir det väl en mer avancerad pjäs för mig, men tills vidare fyller den här mina behov
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag vet att trådkapning inte uppskattas, men det förekommer ju så mycket på denna sida så jag gör det!
Jag har en kylskåpskompressor och vill bygga på den på min gamla kompressor med tank. Någon som har ritningar och beskrivning för tillvägagångssätt? Det verkar vara klena rör på kompressorn, typ 5-8 mm. Har minnst 10 mm i dag på den gamla. Sen måste jag ju få det där med tryckvakt att fungera!
Tacksam för svar/länkar m.m.
//Marcus
Jag har en HTC-20A som jag är väldigt nöjd med: (http://www.hansa-airbrush.de/english/kompressor_07.html)
Den kostar 4.000 kr men är värd varenda öre. Den står på mitt skrivbord, ca 40 cm ifrån mig och med sin enliterstank så fyller den på luft med jämna mellanrum. Jag var rädd för att man skulle bli skrämd när motorn drar igång men ljudnivån är behaglig, ligger runt 35db skulle jag tro och utgörs av ett milt surrande och ett kort "pys" när den stannar. Kan definitivt användas på natten, även i lägenhet.

Wentzels har tre kompressorer Eurotech 10A, 16A och 20A men jag hittar inga beskrivningar på dem (har googlat), 10A verkar vara Clas Ohlsson kompressorn med västkeavskiljare och tryckregulator, men hur är det med dom andra? någon som vet ?

Jag har som jag har skrivit förut haft en 16A. Helt OK kompressor. Du kan kolla in alla H&S modeller på deras hemsida.

#13: via widens länk hittade jag allmänna data på dom, men skall det vara någon vits med det hela skall det vara en tyst kompressor och 16A ligger ju på 53 dB och 20A ligger på 38 dB ?
Eurotec/SilAir/Hansa, det är stort sett samma kompressorer fast med annan etikett. T.e.x en SilAir 20A, Eurotec 20A och Hansa 20A är samma sak med skillnad i pris på några hundra kronor. Mycket tystare än runt 38db blir det inte, möjligen kan en SilAir 15 (Mattonbutiken) ligga runt 30 db. Ingen av kompresorerna är "kylskåpstysta", men inte långt ifrån.