Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 2023 ggr
johannespanzer
0

huvuden i 1:35

Halloj!

Jag letar just nu lösa huvuden för att byta och modda lite gubbar med i skala 1:35. Vore ju kul med "bara" huvuden utan hjälm, men även tyskar, amerikaner och britter är intressant. Har sett att det finns skrikande och pratande huvuden också (öppna munnar).

Vet att verlinden och hornet gjorde löshuvuden förut, men vilka är det som gör dem nuförtiden?

Greenhorn
0

Klart bästa tillverkaren av huvuden i skala 1:35 är Hornet.

HH28

johannespanzer
0

tackar Greenhornet, jag skall kolla in dem Glad

berfrund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi några huvuden från Hornet i tenn om mannen är intresserad.

Mvh berfrund

johannespanzer
0

mycket fina berfrund, var köpte du dem och vad blev notan?

berfrund
0

Fick dom på köpet vid en annan affär på Tradera har han något annat tyskt i skala 1/35 så kan vi byta.

ProMod
0

#1 Håller fullständigt med Greenhorn…

Hornets huvuden är helt suveräna…

Dom har ju även fler kroppsdelar…

denstore
0

Nu ska jag väl vara motvalskärring som vanligt, men jag måste säga att jag inte gillar Hornets huvuden värst mycket. Dels, så tycker jag Hornet har en förmåga att göra munnarna på vid gavel lite väl ofta. Det ser ut som att 90% av alla personer extraknäcker som fågelholkar. Sen inbjuder de rätt ofta till användarfel, som yttrar sig i att man ser figurer med giraff-genen klart utpräglad. Visst, folk skulle kunna korta ner halsen, och det är ju inte Hornets fel, men man ser ofta figurer som ser ut som att de har halsar som balettprincessor….

TomasJ
0

Hej

Jag är ingen figurbyggare men vet att ryska Tank har en hel del tyska och ryska huvuden som håller hög kvalitet, men kan vara lite svåra att få tag på. Även Ultracast gör huvuden men de har jag inte sett och kan inte kommentera.

http://tank-model.ru/

http://www.ultracast.ca/

Hälsningar

Tomas

Greenhorn
0

#7 Antar att du har kunskap om någon tillverkare som är bättre än Hornet?

denstore
0

Själv tycker jag, precis som nämnts redan, att Tank och Ultracast i allmänhet är snyggare. Särskilt Tank. Även Ultracast lider lite av att ansiktena ser ut att tillhöra folk med magknip eller fågelholkssyndrom. Fast de har ju inte utbudet som Hornet har.

Dock så sysslar jag inte så mycket med figurer i 1/35 längre, men kolla gärna in Mike Goods figurer. Nästan allt han har gjort är fantastiskt bra.

berfrund
0

kan lungt hålla med att halsarna är lite väl långa på Hornet huvudena.

Dock så håller jag inte med om fågelholkarna men visst öppen mun

Vilket inte är så vanligt hos andra tillverkare, förekommer minst ett per sats i alla fall.

Greenhorn
0

Ultracast köper jag aldrig igen pga deras ständiga gjutmissar. Tvi vale! Figurhuvuden med den prissättningen ska man inte behöva pensla med mr.surfacer i hela nyllet pga dom ser ut som en finnig fjortis.

Tanks huvuden är alldeles för fantasilösa och strama, 90% av huvudena har dessutom lika stor underläpp som Alf Svensson.

Nä, jag håller mig endast till Hornet då huvudet på nån figur måste bytas ut. Halsarna kan lätt kortas ner om man kan hantera en modellfil och de så kallade "fågelholkarna" har jag inget emot då jag är 100% säker på att folk både pratade, gapade och skrek under 2:a världskriget.

denstore
0

Konstigt. Jag har hela Ultracasts sortiment av figurer, och en hel del flygplansjox, och ingen av dem är dåligt gjuten. Snarare tvärt om. Jag har sällan haft något som har haft så bra gjutningar. Varken från deras figurer eller deras flygplansgrejer.

Jag förstår vad du menar med artikulerade kontra strama ansikten, men jag har hellre strama ansikten, än plågade, överdrivna ansiktsuttryck. Och hur många huvuden kan man göra med vidöppen mun? Och man pratar inte med munnen öppen på det sättet som mycket av Hornets figurer har. Visst, man överdriver för att det ska synas i skala, men för mig är det lite trisst. Visst pratade man under WWII, men man kan ju titta på bilder och foton från kriget, t.o.m. actionbilder, och det är sällan man ser folk med munnen öppen på det där sättet.

Men visst, smaken är som baken, så det är ju knappast något man behöver enas om.

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"men man kan ju titta på bilder och foton från kriget, t.o.m. actionbilder, och det är sällan man ser folk med munnen öppen på det där sättet."

Att skapa sig en verklighet av 2:a världskriget genom foton är lite smått befängt. Självklart både pratade och skrek folk med alla möjliga konstiga miner och utseenden i ansiktet, bara för att det inte finns på några foton så betyder det inte att sådant sällan inträffade. Folk hade annat att tänka på än fånga lustiga miner på bild. Medsänder ett litet kollage av slumpmässiga bilder jag rafsade ihop från mitt eget referensbibliotek.

denstore
0

Jag orkar inte skicka bilder på folk som inte skriker eller gapar på bild…

Vad jag säger är att en väldigt hög grad av Hornets huvuden har öppen mun. Om man gillar det, så är det väl inget fel i det, men man borde också kunna acceptera att inte alla gör det.

Greenhorn
0

#15_1 Det är lugnt, jag har själv säkert minst tusen foton från 2:a världskriget med folk som har kakhålet stängt.

berfrund
0

tTa vi får se vad johannespanzer tycker om sina huvuden när han fått dom.

Håller i alla fall inte med denstore de huvuden jag sett av Hornet i Tenn är då inte så dåliga att de kan kallas fågelholkar.

Huvudena ovan i resin är inte i närheten av de i tenn ska jag direkt säga så det inte blir några missuppfatningar om vilka huvuden vi pratar om.

johannespanzer
0

#17 Ja det skall bli spännande befrund!

Då skall jag ta och montera upp allihopa och måla dem, prova lite olika tekniker (oj, nu har jag nog "lovat" för mycket…). Skrattande

Jag ger mina 5 öre i den "heta" diskussionen Flört- Om man skall tillverka och sälja extrahuvuden, så måste man erbjuda nåt extra, mössor, huvudbonader, hjälmar i lite mer ovanliga eller udda modeller, eller så öppna munnar, så det är nog så de tänkt. Sen ser de nog lite ut på bilden som kraftsportare som skriker och lyfter allihop, men passar nog som en kraftig ryss eller en amerikan som tömmer magasinet på¨sin BAR kanske? Jag skule gärna köpa lite såna huvuden med öppna munnar, bra att ha tycker jag.

Har försökt att öppna munnen på en 1:35 gubbe och det såg sjukt ut,huuuva va pillrigt. Skrattande

Det är mycket svårt att fota ansikten korrekt i skala också, det blir nån konstig distorsion när man går extremt nära, kan inte riktigt förklara fenomenet faktiskt, så de kan se bättre ut i verkligheten.

berfrund
0

Man ska inte bry sig om plagianten i plast här ovan de e de i tenn som är orginalen…