tyska gradbeteckningar
Håller på med tysk-gubbarna fortfarande, snart dax att bygga in min "chaufför" till opel blitzen Men stött på patrull, han har en sån där tidig uniform (med 2 veck på alla fickor) och bilen har jag tänkt mig pansargrå (pre-43) Vi pratar vanliga Heer wehrmacht (för de andra grabbarna har ju ännu knepigare beteckningar), grossdeutschland skulle ju vara tufft, vad kan han vara om han kör lastbil med en pak40? Artellerist eller sån där pansergrenadier (det fattar jag föressten inte vad det är)
Men hur gör jag gradbeteckningarna på kragen, skall det vara en konstig blågrön (?) eller fältgrå botten? Sen liksom 2 streck.
Sen axelklaffarna har jag för mig har en bord, i grått eller rött (?) beroende på vapenslag, men minns inte vilket.
Och jag kan tänka mig han är underofficer av nbåt slag, så då har han ett slags V på vänsterarmen, eller?
tacksam för svar och eventuella länkar 
(teknisk sett är det en figurfråga, men tyckte pansar passade bättre?)

Denna sidan kanske kan vara till hjälp.

Tackar Sponny, mycket matigt där! 
Ja, det var en intressant sida!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hej
På denna sidan http://www.archertransfers.com/catGermanUniformPatches.html
brukar jag kolla/handla små detaljer för figurer och fordon.
MVH/Roger

Snygga figurer Johan! Tyvärr vet jag för lite om ämnet för att ge några bra tips, men sidorna ovan verkar ju bra!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#5 Tackar Roger!
# 6 Tackar roca! 

Har kollat runt lite och det tycks mig som om det finns åtminstone 2 uniformer till "vanliga" soldater.
Äldre, ullaktiga, enkel krage (svart botten på kragen?) Den klassiska grå uniformen, med blåaktiga byxor, ibland tom vita byxor (från förkrigstiden?). Fickor med 2 "fslitsar" både på jacka och byxa. Kragstövlar.
Har tyvärr inte hittat nån bra jackfärg här, har nog använt den för moderna fältgrå (mer som fältgrön tycker jag) färgen.
Modernare (43?) uniformen mera i bomull, fältgröna byxor och jacka med slag, krage i samma färg som jackan (fältgrön). Fickorna är plana, kängor med damask. Den där "bergsmössan" (ser väldigt modern ut, lite som den amerikanska som alla kidsen bär idag) kom 43 också, men tror den fanns tidigare hos bergstrupperna.

här är nästan en ultimat länk till uniformer mm
för krigsleksrollspelare eller vad de ska kallas på svenska, mycket rolig ton också (läs texten på hjälm- och skoavdelningarna och häpna, de drar nog på sig en hel del "dårar")