Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1148 ggr
Rytox
0

Mustang med huggtänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter 3 dagars pillande,målande och svärande,så fick jag ihop denna lilla Mustang P-51D i 1/72 från Italeri.Denna dekal-uppsättning användes under Korea-kriget.Fick också reda på att Mustanger framgångsrikt slogs mot Mig-15 plan under Korea-kriget,vilket var en nyhet för mig.Trodde att mussarna mer eller mindre skrotades efter andra världskriget.

Rytox
0

2

Rytox
0

3

ElLobo
0

#0: Nej då, Mustangen användes flitigt ytterligare många år. De sista "statsägda" Mustangerna pensionerades 1984! Det var Dominikanska Republiken som då tog sina sista Mustanger ur tjänst, och det är ju möjligt att några av dem var f d svenska J 26.

Rytox
0

#3 kom att tänka på Mig-21 som är från 50-talet,och fortfarande används i indiska flygvapnet,förvisso kraftigt uppdaterat till MiG-21 Bison,men ändå…Ska tydligen användes till år 2015! Men jag tycker att Mig-21:or är tidlösa;snabba (fortfarande) och snygga.Någon som har en Mig-21-modell att visa upp?

ElLobo
0

#4: Och Rumänien planerar ju att använda sina fram till ca 2012.

Även om det inte är något jaktplan, så kom ju t ex C-130 Hercules två år innan MiG-21:an och den senaste versionen av Herculesen har ju bara knappt börjat levereras. Andra välkända trotjänare är B-52 och Tu-95 med över 55 år på nacken.

ElLobo
0

#0-3: Och så glömde jag ju att säga att det är ett snyggt bygge!

Glad

ElLobo
0

#4: Om inte annat så bygger jag en MiG-21 i GB #11.

ElLobo
0

Apropå lång tjänstgöring, så är det nio flygvapen (inkl USA) som använder Basler BT-67, en variant utvecklad från DC-3/C-47, som i sin tur kom redan 1935. BT-67 kom 1990.

Raldor
0

Snyggt bygge. Aldrig fel med huggtänder.

Håller själv på med en Mustang III med hajkäft.

Azgaron
0

Snygg Musse! Mycket fint bygge Rytox! Kul att se en Musse med huggtänder!

Hmm, en MiG-21 skulle vara kul att sätta tänderna i, ifall det blir tid över efter att Su-1an är klar!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

bosnafly
0

snygg,hålle rpå med min musse,börjar bli färdig.

sani

www.bosnafly.n.nu

Roca
0

Det var en fin Mustang Rytox! Snygg metallfinish tycker jag. Heja på! Om man gillar mussar så finns det ju en hel del märkningar att välja på.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Buran
0

Den ser ju riktigt glad ut Flört

"den här är en annan, en Airfix"

GeeKen
0

Nja, jag tycker den påminner lite om min svärmor!

Obestämd

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#14: Ska man se det som en fördel för din svärmor eller är det en nackdel för planet?

GeeKen
0

Herre Gud, har du gjort en Azgaron?  *)

Skrattande

*) Göra en Azgaron = dricka en alkoläsk till frukost och bli alldeles vimsig i hjärnan

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Statistiken säger av de bekräftade luftsegrarna förhållandet 1:11

1 nedskjuten sovjetisk MiG-15 av en amerikansk F-51D

11 nedskjutna F-51D av kinesiska och sovjetiska MiG-15.

källa: acig

Snyggt bygge och även om det står F-51D på kartongen så är propellern (med cuffs) egentligen till en P-51D. En F-51D har en mer slimmad propeller.

USA finkammade sina ANG:s på så många F-51:or som de kunde hitta, just för att få en fighterbomber som kunde lyfta från primitiva flygfält.
Huvuduppgiften för F-51 under Koreakriget låg i markanfall och marksupport.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Ahhh, en Musse
Jag kan inte får nog av Mustanger

Gjordes även en F-51H mot slutet, och vad jag kan uttyda så var den både lättare än P-51an och lite starkare motor.
Det sistnämda är jag dock lite mera osäker på.

WildeSau
0

P-51H har den högre fenan och motorn går att boosta upp kortare stunder mot ca 2000hk med hjälp av vatteninsprutning

Biltemas Mustang är en Cavalier P-51D Mustang och har väl fortfarande kvar den högre fenan ?

Camoflaget på den liknar någon sydostasienbaserad obestämd kärra.

Sedan har vi ju alltid P-51D RamJet och Piper PA-48 Enforcer Skrattande

Klicka

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#16: Kyss

johannespanzer
0

Mycket fint plan!

Häller med Buran, ovanligt glad mun på planet! Skrattande

Azgaron
0

#16 Tja, om inte annat så blir det billigt att gå igång så lätt! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Rytox
0

#17 Ok,ska man vara petig så är modellen en F-51D.

Inte en P-51D…men hursomhelst så var väl mustangen länken mellan propeller-plan och jet,som F-86 Sabre.

ElLobo
0

#23: Fast det är ändå samma maskin! När USA bytte beteckningssystem 1947 i och med bildandet av USAF, blev alla P-51:or ombetecknade till F-51. Motsvarande skedde på alla andra flygplan.