Förvarning! Nytt GB!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med anledning av att det är 40 år sedan månlandningen den 20 juli 1969 så kommer jag att starta ett GB med rymd som tema. Min tanke är att det skall vara väldigt fritt att bygga någon som har med Rymden att göra, fantasin får sätta gränserna.
Några speciella önskemål eller funderingar innan jag drar igång?
Stefan - Modellbyggare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eller så kanske denna film kan få lite fart på fantasin….
Stefan - Modellbyggare

Endast Non-Fiction Space Models (riktig rymdvara tack) Sci-Fi modeller kan få bli ett annat GB. Ett önskemål bara.
Buran
"den här är en annan, en Airfix"

#2 Hur menar du nu? Du menar alltså att vi bara får göra modeller från NASA´s och CIA´s studios vid fejkningarna av rymdresorna? 

#3 Förtydligande av mitt tidigare inlägg. Riktig hårdvara, sånt som bevisligen har existerat i skala 1/1 

Jan
"den här är en annan, en Airfix"

..Nästa GB - OS 58 då? 
Kul idé på GB och det känns skönt att kunna avböja pga mitt trångsynt het med val av modeller. Där är ju en del man redan är med i…
#3 Det ser ut som att vi får bygga filmstudion då. 
Den måste iallafall ha existerat i skala 1/1.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jo, fast raketerna är ju trickfilmade i skala, typ 1/100 eller så. Jag har läst att man spelade in hela Apollo-avfyrningen i ett stort kylrum, och att det gick massvis med kolsyreis för att få den rätta effekten. Sen det där med att det skulle vara många är ju också motbevisat. Man filmade ju bara "avfyrningen" från flera vinklar, och retuscherade sedan eventuella beteckningar. 

Konspirationsteorierna flödar ordentligt ser jag!
Då är de konkreta förslagen:
Slut datum: 20 juli 2009
Modellen skall visa en verklig förlaga som har vistats eller befinner sig i rymden.
Stefan - Modellbyggare

Då blir det ju bara UFO´s i detta gruppbygget. Är inte det lite väl snävt? Jag menar, man kan ju bara bygga ett visst antal Area 51 innan det blir slentrian? 

Vet ni hur det gick till när de landade på månen?
Det var ju tre astronauter Buzz Aldrin, Niel Armstrong och stackars Michael Collins som ingen kommer ihåg för att han fick vara kvar i kapseln.
Alltså var det Armstrong och Aldrin som skulle landa på månen. På vägen ner blev de oense om vem som skulle bli först på månytan.
Först försökte de att singla slant. Men det funkar i när man inte har någon gravitation.
Hur gjorde de ?
Jo de bröt arm !
//Pryzze
Armstrong vann

#10 ..för att han var arm strong…
Stefan - Modellbyggare
Räknas FL 120 som rymden ?
Isåfall kan man bygga en NF-104A. 

Hmmm, jag ser en liten konflikt mellan texten i #0 och texten i #8.
#0: "det skall vara väldigt fritt att bygga någon som har med Rymden att göra, fantasin får sätta gränserna."
#8: "en verklig förlaga som har vistats eller befinner sig i rymden."
Ordalydelsen i #8 tar ju klart bort allt vad gäller räddningshelikoptrar, fartyg m m, och som ändå har anknytning till rymdfärderna. Liksom en 747:a med en parasit på ryggen.
Vomit comet's, får de vara med ? 
KC-135 eller C-9B low-gravity aircrafts

#14 Förstår vad du menar, men det är inte så jag läser det!?
#0 Är en första krok med lite bete och fråga!
Sedan kommer en del konkreta förslag som #2 & 4
De sammanställer jag i #8
I #12 kommer ett förslag som jag inte förkastar
Så varför skulle jag t.ex. säga nej till ett diorama med helikopter och Apollo 13 vid landning som du föreslår i #14
Så m.a.o. inget är spikat, utan vi verkar hamna på en linje med verkliga förlagor och inte några Sci-Fi
Stefan - Modellbyggare
Jag tänker ta en puttekulla och 4 tandpetare och bygga Sputnik!
//Marcus

#16: OK, jag förstår. Och jag håller med dig och Buran om att det ska handla om en verklig förlaga.
Jag ska fundera så länge, så får vi se om jag ska var med och i så fall vad jag kommer på att jag vill bygga. Intressant GB tycker jag i alla fall!
Jag kommer att vänta tills det kommer Sci-Fi GB
Instämmer med Henke… Kommer också vänta tills det kommer ett Sci-Fi GB… Såvida det inte går att rucka lite på de gällande begränsningarna? Bara undrar lite 
#13 Den du visar på bilden är en F-104N som är ett chase-plane och har inget att göra med höghöjdsförsöken i sub-space.
NF-104A med raketmotorerna flög oftast endast med USAF-märkning.
Sedan finns JF-104A som användes vid thruster-försöken.
Finns några bilder och filmer på LLRV i sista länken också.

Med risk för att låta något korkad - var handlar jag såna rymdmodeller, har aldrig sett dem i butik här i stan faktiskt?
Finns det nån modell på månbilen, den har jag alltid gillat! Helst i 1:35 det vore ju grymt!
#17 - haha, genialt!
#22 Här är en gammal länk jag hade i samlingen
Kanske en Apollo Lunar Rover till bilbanan ? 

tackar Wildesau!

Nu har jag sett en grymm byggsats som skulle passa mig till lämpligt pris:
Revell Buzz Aldrin Rocket Hero 1:32 Apollo CSM
men jag undrar hur hittar jag den och vad kostar den? Är tyvärr dålig på att leta efter speciella byggsatser, hur letar ni som hittar allt?
Sen är jag skeptisk till utlandsbeställningar också (saknar visa eller liknande) så hur gör man egentligen?