Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 2059 ggr
cyberdemon
0

Kvalité på figurer

som utlovat kommer här tråden om olika fabrikat på figurer i 1/35

RESIN:

*****(*) Alpine = bäst,  awesome, måste bara ha!

***** Hornet = deras huvuden i satser om 5, är de bästa som finns att tillgå

***** Warrior = nästan i samma klass som Apline

**** Legend = mycket bra kvalite

**** Platoon =  mycket bra kvalite

**** Resicast = mycket bra kvalite

**** Ultracast = mycket bra kvalite

**** MIG = mycket bra kvalite (inte så många att välja på dock)…än!

***** Tank = (ingen erfarenhet men lovordas oftast) 

PLAST:

* Tamiyas äldre gubbar (endast av nostagiskäl bör man införskaffa sådana)

*** Tamiyas nyare set (helt ok)

***(*) Dragons äldre = så där (byter man däremot ut huvudena mot ett resinhuvud från Hornet kan detta bli väldigt lyckat, då det finns en ocean av kartonger att välja bland)

**** Dragons  GEN2 = så bra det kan bli av injektionsplast

**** Tristar  = som DML:s GEN2

*Italeri = (får minusbetyg, min erfarenhet av deras gubbar är inget vidare, uppblåsta huvuden som Tamiyas gamla figurer, men det kanske finns bättre exempel än de jag upptäckt) 

**** Miniart (ingen erfarenhet, men de lovordas även för sina figurer, mkt ryskt/sovjetiskt som sig bör i deras sortiment)

resin är en sorts harts för de som inte vet, figurerna säljes ofta styckvis elle i par, de är mycket dyra, och SE BARA TILL ATT ANVÄNDA ANSIKTSMASK OCH VÄDRA OM NI SLIPAR I DETTA MATERIAL DÅ DET ÄR FARLIGT ATT INANDAS DAMMET  

det var väl det hela  :)

/Thomas

ElLobo
0

#0: Bra sammanställning!

gigabyte
0

En fin tips sida o sammanställnig ,tack för ditt arbete, den kommer att vara värdefull för mig o andra som är gröna på figurer

cyberdemon
0

tack för tacket  ;)

hittade en schysst filmsnutt om hur man kan omvandla DML:s figurer med lite pill. Det är på japanska men bilderna säger allt, filmen är uppdelad på 6 olika avsnitt så scrolla er fram så ni hittar ordningen, han modifierar Dragons Volksturm-box så de ska passa in på hans diorama men en manglad Kübelwagen- resultatet blir grymt… det går att få det så här med lite övning, inget är omöjligt, mina första figurmålningar var inte mycket att skryta med, men efter några försök så.. får man till "pea-uniformerna"

YouTube

/thomas

PatrickAnders
0

#3 tack för de tipsen i tråden

och youtube-länken.. den var farlig denGlad hmm tur att det är lunch Skrattande lätt att bli sittandes och titta …

parat-klab
0

Vad är distinktionen mellan "Tamiyas äldre gubbar" och "Tamiyas nyare set". Tillverknings tidpunkt eller serie nummer ?

Azgaron
0

German tank repair crew från Miniart verkar i mina ögon helt ok!
Där lär nog bli en del trixande och kapande för att få verktygen rätt, men det lär nog se snyggare ut än när figurerna har "öppna" händer!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Jag har använt två satser från Miniart, Soviet tank crew winter och Soviet officers att field breifing. Jag föredrar Miniarts figurer framför Tamiyas. Jag upplever att kvaliten är mycket skiftande bland Tamiya. Ex så var de figurerna som fanns till deras JS-2 inte bra enligt min uppfattning. Främst så störde jag mig på att deras "Rysshuvor" då dessa inte alls ser ut som i verkligheten. Jag har beställt en sats av Tristar så det skall bli intressant och se hur dessa ser ut.

Figurer är i mitt tycke en mycket viktig del när man bygger pansar. Med några bra figurer ser fordonet mer levande ut.

MVH/Roger

StefanW
0

Tack för en bra samanställning över de figurer som du har testat.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Greenhorn
0

Det finns även ett märke som heter Master Box som sägs ha välgjorda figurer. Själv har jag inte ännu byggt någon av dessa, däremot ligger ett par lådor av detta märke och väntar i hyllan.

Raldor
0

Jag tycker att MiniArt håller hög kvalitet. Åtminstone de 4 satser jag har.

Även ICM:s 1/48 figurer är väldigt fina. Deras 1/35 har jag däremot ingen erfarenhet av.

Något jag tycker kan vara frustrerande är den stora skillnaden i figurstorlek mellan de olika märkena. Det verkar som om dom inte är riktigt överrens om vad som är 1/35.

/Kjell

cyberdemon
0

#5 Tamiyas äldre gubbar är gjutna med huvudet på överkroppen i ett stycke, huvudena är dessutom stora och klotrunda, och även om man försöker skära bort originalhuvudena och ersätta med något riktigt snyggt i resin från exempelvis Hornet så kvarstår problemet - resten av kroppen är inte heller den upp till dagens standard. Vad gäller nyare Tamiya så håll utkik efter separata huvuden på gjutramen, de är betydligt bättre och här har man en kropp som gör ett ersättningshuvud i resin mer rättvisa.

/thomas

[Henke29]
0

Tackar så mycke för den här infon cyberdemon Skrattande
Värdefulla tips om vilket som är bra.

Henke

parat-klab
0

#11 Tack för svaret.

Lars O.

Maysula
0

Magnus "panther11", som gjort den ruggigt fina Tiger dioramat

i forumet nyligen,  har använt gubbarna från Mini art, men kan ha fel

där för jag vet att han också har använt Masterbox figurer.

Hoppas han kan tipsa lite och vad han tycker, han är en hejare på figurmålning!!

Thomas

StefanW
0

#14 Bra tips när det gäller figurmålning mottages tacksamt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Greenhorn
0

#14 Håller med Stefan, tips och råd angående detta ämne kan man inte få för mycket av. Själv har jag svårt att få till highlights på uniformer samt ansikten i skala 1:35.

gigabyte
0

#14-15-16  visst skulle det vara fint med lite tips !!!!!!!!Skrattande

gigabyte
0

Har beställ en figur av märket wolf , skall vara fina gjutningar enligt deras sida o hobbybokhandlen ,har någon byggt med det märket ?

cyberdemon
0

när man målar figurer oavsett om de är dyra resingubbar eller plast som kommer från en box (Dragon, Miniart, Tristar) så finns det en oändlig massa varianter på hur man målar dem, men ett moment är nästan nödvändigt efter du använt  enamel, akryl- eller annan äckand färg på ansikte, uniform och övrigt så gegga ner gubben med en mörk oljefärg, jag använder Abteilungs oljefärger och när gubben ser hopplöst förlorad ut så stryk bort överskottet med en pappersservett sen ta en bred platt pensel och dra åt ett håll över ansikte och annan hud, på så sätt tränger oljefärger ner i sprickor och springor för att skapa skuggor och avgränsningar, låt figuren få stå och torka till några dagar och sen kan du fortsätta arbetet med att "highlighta" och "drybruscha" de yttersta linjerna och detaljerna, inte så svårt egentligen kräver bara lite övning. en bra länk för detta är: http://www.foxfirestudio.com/tutorial.htm  

/thomas

Greenhorn
0

Finns det någon svensk handlare som har Abteilungs oljefärger?

IKV91
0

20# Om det är 502 Abteilungs färger så säljer Toy soldier dessa. De finns under Mig pigments sortimentet.

19# Detta får vi testa!

MVH/Roger

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 en figur av märket wolf skall använda den i ett london dio

[Henke29]
0

Ser bra ut den figuren giga :)
Va ligger sånn i för pris ??

Henke

gigabyte
0

#23 ca 130 kr ( hobbybokhandlen )

[Henke29]
0

Okej
Tack för pris infon :)

Henke

AeroTech
0

finns det några schysst 1:72 figurer? köpt hellers figurer vilka det står airfix på och de är inget roliga.. massor med skräp på dem och så ser de likadana ut.. ingen variation..

GeeKen
0

Ingen variation? I skala 1:72!!!

Herre Gud, antingen måste man ha tillgång till mikroskåp eller vara Nils Karlsson Pyssling för att urskilja variationer i den skalan!

Skrattande

Himla fräckt med smått annars - om man inte är så gammal som jag och knappt kan läsa rubrikerna i morgontidningen.

/ Gammel-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Elmis
0

Någon som har koll på hur Zvezdas figurer är? Jag har en ask med besättning till en tysk halftrack därifrån som jag tänkte ge mig på snart.

starhawk
0

#27: Vad säger du då om mina gubbar från GHQ i skala 1:300 eller var det 1:285 ? Har ett gäng sådana från Panzer/Armor Deluxe-spelandets glada dagar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
0

Milde himmel… Det får mig osökt att tänka på Alfons Åbergs låtsaspolare, Målgan! Har för mig att han var i skala 1:300 för det fanns inte en människa som kunde se honom.

/ Mega-GeeKen

starhawk
0

#30: Då har Målgan fel skala, för dom här gubbarna kan man se, dom är ett par millimetrar höga

GeeKen
0

Måste bara fråga, helt allvarligt… Målar man de där små molekylmännen också?
Posta gärna en länk eller bild. Blir faktiskt lite nyfniken.

/ GeeKen

starhawk
0

#32: Jodå jag målade dom i tre färger, en kompis målade dom i sex färger! (för dom finaste detaljerna har han en pensel som han klippt ner till tre strån) bilder kommer senare ikväll

GeeKen
0

Väntar med spänning på dessa bilder.
Kommer för säkerhets skull att ta med mig min lupp från jobbet.

Glad

/ GeeKen

starhawk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite problem, batteriet tog slut fick leta fram extrabatteriet, det gick inte att fokusera på allra närmsta håll, det här är det bästa jag kunde åstadkomma en squad till vänster ett MG-team till höger

Dom vita resp röda fläckarna är siffermarkeringar, vit prick = ett, röd prick = fem

[Tunnan]
0

Oj så pyttelitet
Där fick nästa använda dig av en lupp ?Flört

GeeKen
0

Milde himmel!

* skriker som en liten flicka *

Det här var banne mig respektingivande!

Glad

/ GeeKen

starhawk
0

#36: Nja, man såg lite bättre på den tiden man målade de häringa!

Tja kanske inte så lite förresten

Azgaron
0

Ja, stora är de ju inte! Skulle vara lite utmaning att ge sig på!

Azgaron

GeeKen
0

Jo, utmaning lär det vara.

De små nissarna försvinner förmodligen vid första inandning!

Flört

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

AeroTech
0

wow.. coolt.. så tillbaka till min fråga nu då.. Tungan ute finns det några schyssta gubbar i 1:72 lr?

starhawk
0

#40: Då får du andas in rejält, dom är ju av pewter så dom väger som ett blyhagel ungefär

micke35
0

#11 om man beställer gubbar från någon näthandel har man ju ingen möjlighet att kolla om ex.vis huvudena sitter fast på kroppen. Har själv beställt lite olika gubbar(Tamiya) och upptäckt att det är väldigt stor skillnad i kvalitet på de äldre och nyare gubbarna. Finns det någon möjlighet att via boxnumret läsa ut vad som är gammalt och vad som är nytt ?

/Micke

pebben
0

på tamiya är det gör enkelt!

ex tamiyas german assault troops
heter 35030 skippa 35 det heter alla
deras mm satser och då får du 030 kvar
dvs den 30e satsen dom släppt totalt i 
mm serien deras senaste tyska infanteri
heter 35293 eller då mm 293

//pebben

pebben
0

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/figures/revfigs.htm

#44 här är en länk till pmms där dom kollar in lite olika
figurer långt ifrån alla men klart intresant i allafall

//pebben

pebben
0

#26 kolla den här länken effter 1/72 figurer

http://www.plasticsoldierreview.com/Manufacturers.aspx

//pebben

Sven-Erik
0

#45. Vilket bra tips! Skrattande Det är ju svårt annars att hålla reda på om det bara är ny boxart eller en verklig nyutgivning..

Denna kommentar har tagits bort.
pebben
0

#48 ja och nej tamiya har nog inte
bytt ut boxarten på något figur set
vad jag vet, så där är det lungt
kruxet blir på pansar fronten där
tex 222 har blivit utgiven 3 ggr
men dom har ju gort några ändringar
 i satsen och gett den nytt art nummer
varje gång och ny box art där är det
ju en aning lurigare! så vi får nog ha
lite koll ändå! Flört det är förestän en ny
utgåva på g av gammla 232 (8rad)
vet inte hur mycket ändringar det är
men nya(dak) figurer blir det i alla fall!

och sedan har man ju pmms! Skrattande
på new kits news har dom bra koll
på vad som är vad!

//pebben

johannespanzer
0

dragon och miniart får höga betyg av mig, kanske har dragons lite små huvuden ibland? Har tyvärr ännu ej testat gen2 figurer från dragon.

verlindens resinfigurer ofta fantastiskt bra

andreas tennfigurer har jag ofta suktat över

tamiyas gamla är mycket skumma, måste moddas kraftigt för att komma till modern standard

italeri är mycket skiftande, antagligen olika skulptörer, vissa kitt gillar jag mycket, andra är mycket dåliga

esci en gasmmal uppstickare enligt mig, gillar deras us marine och german rest area kits