Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1077 ggr
[Hayabusa]
0

Bf109F-4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Hasegawa byggd direkt ur lådan. Skala 1:48. Hasegawas Bf109 finns ju i en mängd utgåvor och versioner. För många för att man ska kunna hålla reda på alla..Glad Den här är alltså en Bf109F-4 som flögs av Hans "Assi" Hahn, JG2, Frankrike -41. En lättbyggd modell utan några konstigheter eller svårigheter. Har använt Tamiya och Gunze akrylfärger. Har visserligen inte vädrat modellen speciellt mycket, men på fotot syns det knappt alls. Inte speciellt bra foto, sorry…

Kan verkligen rekommendera denna modell till alla som gillar flyg från WWII och vill ha något som är lättbyggt. Som sagt, det finns en uppsjö versioner och roliga kamouflage att välja mellan.

/Stefan

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Stefan!

Hasegawa brukar ju göra fina modeller som i stort bara ramlar ihop! Kan vara skönt att bara bygga på utan brukande av alltför mycket svordomar eller spackel!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Riktigt snygg 109:a Stefan.

denstore
0

Härligt målad!

Roca
0

Det var en fin 109:a Stefan! Och man kan i vart fall se avgasspåren, det som brukar vara mest framträdande på dessa plan Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#0: Snyggt!

pelleb
0

Snyggt bygge och snyggt målad, vi kanske skall starta en Assi Hahn tråd Skrattande Jag byggde hans Fw190A3 från Frankrike 1942. Tror att jag har en halvtaskig bild någonstans om någon är intresserad.

PeO

Raldor
0

Riktigt snyggt bygge. Jag håller¨på med hans Fw-190 A-3. Kan bara hoppas jag kommer i närheten.

pelleb
0

#7 Kanske lite inspiration till bygget, Tamiya 1/48 rätt ur lådan

PeO

StefanW
0

Det var snygga byggen (båda två!)

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

Tack för allt beröm, det värmer Glad

#4 Japp, det stämmer. Jag la på Gunze "Smoke Gray" med airbrushen.

#8 Väldigt snygg FW190! Kul att det kom med ett Assi Hahn-plan till. Lägger till ytterligare ett foto.

/Stefan

GeeKen
0

Mycket snygg Besserwisser!

Roligt också när det finns en liten historia bakom planet IRL.

Jag ger bygget fyra (4) bandlänkar av fem möjliga!

* applåd *

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

classeman
0

Kan bara hålla med alla andra mycket fina modeller båda två.

StefanW
0

#11 Hoppas bara att det inte är Greenhorns bandlänkar som du skall släppa på modellen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

GeeKen
0

BAHHAHAAAHAAA!!!

Och vips hade det blivit en 2D-modell!

Skrattande

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
0

#0 Mycket snyggt byggt Stefan!!! Blev lite förvånad då jag ser att en likadan Messerschnitzel finns i min egen mikroskopiska flygbygghög Skrattande. Medsänder ett foto på hur en bygghög hemma hos en pansarnöt ser ut Cool. Utanför bild finns även en Gloster Meteor (Airfix) som är i byggstadiet.

Vad gillar ni förresten Academys underbara felstavning på
Thunderbolten?? he he he Tungan ute.

#13 Skor med stålhätta, handskar och en frisk rygg rekommenderas vid fullskalig betygssättning Flört.

Raldor
0

#15 Trevliga staplar du har därTungan ute.

[Hayabusa]
0

#15 Tack, Greenhorn! Jag gillar annat än flyg också. Mitt fokus och intresse flyttar lite då & då…har läst en hel del om pansar och bl a besökt ett museum i Koblenz. Det var en lite "udda" upplevelse, jämfört med andra museum. Med tanke på Tysklands dåliga samvete över WWII (och som omvärlden mer än gärna dunkar i skallen på dom), så var det ett museum med en minst sagt låg profil. Nåja, intressant var det och jag rekommenderar det varmt. Nu är det några år se´n jag var där men butiken var tämligen välfylld med byggmodeller.

Bf109F var en riktig "Dogfighter", vad jag har läst. G-versionerna är kanske mer kända, men de lär inte haft lika fina flygegenskaper.

Eduard har ju nyligen släppt en Bf109E i skala 1:32 som lär vara otroligt fin. Med tanke på vad man får, så är den dessutom väldigt prisvärd. Tyvärr tar den lite väl mycket plats…

Ser att du har en J22 från Marivox i din bygghög, Greenhorn. Har en likadan som närmar sig slutstadiet. Var på Flygmuseét på fd F10 i veckan för att studera en riktig J22, bl a. Kul med lite inspiration Glad

/Stefan

Greenhorn
0

#8 Oops, missade den snygga FW190! Himla fint pelleb!

#17 Museumet i Koblenz måste jag lägga på minnet. Mina reseplaner för besök på pansarmuseum eventuellt nästa år omfattar än så länge Münster samt Saumur i Frankrike.

J22'an från Marivox skulle jag börja bygga på för ett tag sedan men la det på is då fotoetsen runt motorkåpan ser trixig ut….. Flygplan går ju dessvärre inte att dölja misstag på genom att slabba på ett lager zimmerit Cool

ElLobo
0

#18-3: Nej, zimmerit kan ju verka lite felplacerat. Däremot kan man ju dölja lite misstag genom att lägga en presenning över motorn eller annat.

[Hayabusa]
0

#18 Jo, museét i Koblenz är väl värt ett besök. Gillar man handeldvapen, så finns det en samling som inte går av för hackor där! Helt sanslös, har aldrig sett nå´t liknande. Plus flygplan, pansar etc. Bl a visas en Panther i mycket fint skick. Maybach V-12:or… Vill inte vara petig, men du menar nog Munster och inte Münster. Munster ligger mitt mellan Hamburg och Hannover. Sist jag kom förbi så var det en måndag = stängt. Typiskt Rynkar på näsan Deutsches Panzermuseum, heter det.

Håller med om fotoetsdelarna till J22:an, inte helt perfekt. Har inte bästämt om jag ska använda motorkåpan som den är eller inte. När jag såg J22:an i verklighet, så blev jag inte så övertygad om att just de delarna kommer att se realistiska ut i skala 1:72.

/Stefan

ElLobo
0

#8: Mycket snygg, den här med!

[Tunnan]
0

Mycke fina byggen
Både 109an och 190n

Greenhorn
0

#20 Jo, Munster heter det jü Cool. Där står som bekant en Panther Ausf.A som sverige köpte av fransmännen 1946, men tyvärr hamnade i tysk ägo igen 1961. Synd den inte hamnade på Axvall, det hade vart närmare.

[Henke29]
0

Väldit fina byggen ni har där Skrattande
Ohh bara oh få se en FW 190 så tänder de till här hehe.
De är mitt favoritplan när de gäller Tyskarnas..

Henke

Pajje
0

Nice bygge, finns väl inget att klaga på där!