Vinterbil(d)

För de av oss som uppskattar den klassiska designen mer än den senare 80-90-talsutformningen, så är ju dessa retrobilar av Challenger, Mustang m fl en mycket klar förbättring.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom är ju inte fyskam men som inlägget ovan säger så var det bättre förr även om dom nya börja likna dom gamla
Men som sagt som vinterbil hade den varit bra
till sommaren hade jag velat ha denna. tyvärr har den (fel)motor men han har lyckats med ljudet ändå tycker jag

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En 68:a Charger kan jag också leva med utan problem! Tycker att av den här generationen så är just 68:an snyggast med sina runda bakljus. Gott lät den också!
Här får du en 69:a med rätt motor!

Visst är det fräckt med Hemi, men jag hade nog hellre haft en 440 sixpack. Lär ha varit mer gatvänlig, och snabbare vid rödljusen.

Underbarat att de nyproducerar "gamla" bilar. På den tiden bilar fick vara just bilar och inte bara transportfordon.
Har haft en -68 med 440 en gång i tiden. Sixpack fanns inte -68, men enkel 4-portare skickade iväg bilen rätt ok ändå 
Bilden är lite risig, inskannat "vanligt"kort. Men den visar i all fall de tjusiga original bumblebee stripsen som är mycket viktiga. Förrutom nämnda stripes, var den väldigt lik den i "Bullitt"
Uj, vad jag saknar den
PS: Av alla Chargers, är -68:an den absolut snyggaste. Har haft en -70 också, men den ser lite för tung ut i fram, pga stötfångaren.

Plymouth GTX som fanns både med 440 och 426 var relativt lika i avstampet från stillastående men 426:an tog på slutet genom sin något högvarvigare karaktär. Tror att det även gäller övriga MoPar-bilar med de motorerna.
En 440 är lite mera tillgänglig och lättare att pyssla med jämfört med Hemin så även om en 426:a är tuff så är nog 440'n att föredra för gatåka precis som du nämner.

Som du säger så handlar det mest om att Hemin är villigare till varv, och därför har bättre klipp på topp. Fast frågan är om det är det man vill. Hemin vinner på kvartsmilen, men 440:n på allt som är kortare. Men iofs hade jag nog varit nöjd med vilken som…
Men klangen i en 426 är väldigt speciell
var på Löddeträffen förra sommaren och gick och tittade på jänkebilarna när jag hörde något, var det en hemi näää det kan det väl inte vara ingen dödlig har råd med en sån men tittade iallafall bort åt det håller och där kommer en Charger rullande en 50 meter bort och mycket riktigt där låg den.
Bilen var original 440 men han hade fått tag i en undanställd 426 motor som han stoppat ner i bilen

Den såg fin ut, skulle inte ha något alls emot en 68:a! Förstår saknaden, vet du vart den finns nu och i vilket skick den är idag?
Så här står det hos vägverket om din gamle Charger:
Fordonsidentifikation
Regnr: HWO311
Fabrikat: DODGE CHARGER 2 DR SD
Färg: SVART
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1968
Fordonsslagsklass: I
Chassinummer:
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-04-21
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-03-12)
Tillfällig registrering: Nej
Privatimport: Nej
Antal ägare: 12
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1976-07-07
I trafik första gången i utlandet:
Utredning: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2005-08-31
Senast godkända besiktning: 2003-08-01
Vägmätarställning: 25359
Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 276,0
Effektnorm: SAE
Kaross: Täckt (01)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT
Tankvolym, liter: 72
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Krockkudde, främre passagerarplats: Nej
Skattevikt, kg: 1840
Tjänstevikt, kg: 1840
Totalvikt, kg: 2280
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1220
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 440

Sist jag kollade, fanns den i Borlänge. Den som köpte den av mig, sålde den vidare dit. Den ägaren kontaktade mig och frågade lite om lite originaldelar(som jag dessvärre inte hade kvar.) Så förhoppningsvis är den i originalskick idag.
Jag köpte den för 32 000 och sålde den för 70 000. Inte riktigt de priserna som gäller idag….

det e intebara de amerikanska tillverkarna som repat sig lite och vill ha tillbaka sin heder utom åxo.
Fiat - 500
Mini - Cooper/One (hundkojan)
Chysler - 300C
Ford - GT (tidigare GT40)
Dodge - Chellenger och Charger
Det finns nog fler men dette e vad jag kan.

//AlliN

När det gäller Ford så har de även fixat till sin Mustang och Shelby Cobran.
Finns det mer?