Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1346 ggr
Minardi
0

Spraybox

Hej

Efter att ha fått mycket bra hjälp med förslag om vilken kompressor som kan vara lämplig till min airbrusch så tänkte jag besvära er med en till fråga.

Sitter nu och funderar/skissar på en spraybox att ha i min lilla modellgarderob, då utrymmet är lite begränsat och jag inte har något bra ställe att dra ut luften så har jag sett att en del använder kolfilterfläkt. Funkar det bra?

Funderar på att skaffa en kolfilterfläkt av teleskopmodell så det blir lite större upptagningsyta samt kanske göra hål i bakkant av lådan och sätta en liten fläkt med filter även där. Räcker det?

/ Minardi

starhawk
0

Kolfilterfläktar har lite dåligt drag, kolet är ganska kompakt, så den bästa lösningen är att skippa kolfiltret och leda slangen till ett fönster, om det inte är möjligt så får du nog dras med kolfiltret trots nackdelarna. Nästan alla kommersiella sprayboxar har fläktarna i botten, kanske en fingervisning om vilken placering som är bäst?

när min högerarm bara har läkt skall jag bygga färdgt min box, den kommer att ha utblås via fönstret och fläktar i botten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Det är nog lite olika på fläkt och fläkt men överlag är det sämre drag i en kolfilterfläkt. Den gamla som jag sparat för min egen spraybox hade tillräckligt drag för att hålla bort färgdammet från sprayburkar. Kanske är den undantaget som bekräftar regeln?