Nedslag
När Exelon och Sven-Erik kom igång med pratet om en nedslagen B3a, så blev jag sugen på att starta en tråd om just olika nedslag.
Vet du om nått som har hänt i din närhet så skriv gärna ner det här…kan ju vara trevligt att veta för oss alla andra som inget vet om.

Mycket står att finna både vad gäller haverier och olika minnesmärken på SFF:s sida.
Då börjar jag direkt med en fruktansvärd krash som inträffade i luftrummet här strax utanför Söderåkra/Påboda (ca 5mil söder om Kalmar
Om jag inte är helt fel ute så var det den 24 April 1954 som en J29 tunnan kraschade med J-28 vampire i luften här över.
Tunnan var från F10 och Vampiren tror jag var från F18 Tullinge.
Båda piloterna omkom.
Vampirepiloten fick man plocka upp i ett spann då planet damp rakt ned i backen med nosen före.
Tunnanpiloten hade skjutit ut sig, men för sent.
Delar av honom hängde kvar i Fallskärmen, en hand hittades inbränd i en trästam
Här är bilder som min far tog bara någon timme efter nedslagen
J-29ans nedslag
#1 Jag menar mera om man har egna fotografier på platserna.

På Svensk Flygplanshistorik kan man för varje flygplanstyp se en lista på de haverier som förkommit.

Här i min kommun så har det vad jag känner till, bara förekommit ett haveri med militära flygplan.
Det gäller en 35 Draken som flög in i masten vid slalombacken och slog ned i backen, till stor förskräckelse för alla slalomåkande sportlovsungdomar.
På Svensk Flygplanshistorik står följande:
1972-02-16
F16
35064
Ljusnarsberg, Kopparberg
Ff övade lågnavigering i dåligt väder och slog i en 40 m hög radiomast och fattade eld. Fsk-hopp. Fpl slog ned mellan 2 grupper med hundratals ungdomar vid en slalombacke. Ingen skadad!! (GT)
På Nålstens Vänner står detta:
72-02-16 Fo, Fi, Fl, And, Karlsson H 96
Genom Cefyl , en 35:a troligen "gått i" vid Ljusnarsberg, Start 1537. Nedslag vid Gillersklack, föraren omhändertagen utan skador. God kontakt med Cefyl under hela anflygningen. Vi landade nedanför Gillersklack kl 1624 och inväntade piloten som var fj. Zackrisson F 16. Han befann sig på ortens sjukstuga. Vi transporterade honom till Uppsala med landning kl 1740. Flygtid 2 tim 30 min.
/Fi
Okay, inte bra att braka i i master
Här nere har det hänt rätt mycke otäckt
En Lansen damp ned ca 1,5mil nordväst om där jag bor
Tror den kom från F17

Tänker mest på de två AJ37 från F6 som gick i backen 1979 i Ranstad (starx utanför Skövde) Har inga bilder i digitalt format, utan det skall finnas papperskopior i någon låda.
SVENSK FLYGPLANSHISTORIK har en sida om den händelsen:
FPL 37 VIGGEN - HAVERI F6 37039 och 37095
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#12: Ja, det har hänt många otäcka saker, speciellt i närheten av de platser som har eller har haft flottiljer. Många människor har fått sätta livet till, både besättningsmän och personer på marken.
Jag ska se om jag inte kan ta mig en liten tur upp till Klacken under våren, när snön har försvunnit.
Minns så väl denna eftersom den användes i vår FOD utbildning när jag gjorde mina månader som klargöringsmekaniker på F17.
1985-01-15, JA 37312, RM8B 9420
Lås mutter låste till stor del rodersystemet före landning, Ronneby.
F17

#5-8: Trevligt med egna bilder!
Låter inte så bra det där; hur gick det ?
#17 Om det är min du undrar över Tunnan så kan jag säga att det gick bra. Flygförare Axelsson hoppade och klarade sig helt oskadd och planet slog ner bara en liten bit från en länga som genom ett under också klarade sig helt utan skador.

#13: Ja, det där var verkligen inget trevlig händelse! Jag kommer ihåg hur jag reagerade på all flygtrafik under natten över huset där jag bodde då. En av F 6:s helikoptrar kom flygande på så pass låg höjd över huset i riktning över Gullhögen och mot Ranstad, att man kunde läsa beteckningen 6-91 på den. Men det måste ju ha varit på morgonen innan skolan den kom flygande eftersom jag kunde se beteckningen, haveriet skedde ju på kvällen en januaridag och då är det mörkt.

Träder växer bra där nere ser jag! Hade det varit här så hade det kanske kommit ett ungträd på nedslagsplatsen.
Läste faktiskt ett intressant finsk artikel om den sista dödsolyckan med me 109 innan dom tog i urbruk. Tror det tog något år innan dom hittade planet med piloten död i, det crashade i tätt granskog så det var väldigt svårt att hitta.