Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettradiostyrt-rc
Läst 1778 ggr
sleifer
0

radiostyrningar

hej

jag ska till att börja med ett radiostyrt plan, men grejen är den att jag har aldrig kopplat sladdar eller dylikt i en byggsats förut… så om någon har ett kopplingschema att dela med sig så skulle jag vara väldigt tacksam.

bosnafly
0

du får nog säga vilket plan det handlar om,har bara mekat med helikopter.

sani

www.bosnafly.n.nu

Proosen
0

Hej och välkommen Sleifer!

Vilket servo som ska kopplas in var ger sig självt så fort du har en komplett radio och en maskin som det ska monteras i.

Det är ju vissa standardiserade spakar för olika funktioner. Som till exempel trottel, höjdroder, skevroder, sidoroder med mera. Med de här fyra är vanligast på en skevroderkärra. Vilken kanal som går till vilken spak och därmed motsvarande uttag på mottagaren ser du så fort du kopplat upp alltsammans hemma på bordet och lekt lite med spakarna för att testa.

Nu vill jag poängtera att jag aldrig flugit annat än handlunsare och gummidrivna seglare och liknande. Men ett och annat har jag snappat upp ändå under resans gång. Vet att det finns radioflygare här på forumet så häng kvar och se vad de har att komma med för tips.

Niclas

TommiN
0

Här är en tråd jag vill följa,då jag har min Musse i förrådet,och jag vågar mig inte på börja koppla dit servon och dyliktGlad..

sleifer
0

det är en J29 flygande tunnan, med skevroder och höjdroder (inget sidroder) i övrigt är det bara throttlen som behövs antar jag..Glad

Proosen
0

Visserligen finns det tre-kanalare men jag skulle satsa på en med fyra eller ännu hellre sex kanaler så utrymme finns för vidare äventyr. En modern computerradio har också möjlighet att köras till både flyg och helikopter med en massa modellminnen inbyggt. Då kan man ha samma radio till flera olika flyg och slippa trimma om allt när man byter maskin.

En fråga, har du flugit något tidigare? Om inte tror jag du bör skaffa en högvingad kärra och någon som kan hjälpa dig att få upp och ned kärran första gångerna. Helst med dubbelkommando så läraren kan ta över när det gör över styr, för det lär det göra om man ska tro alla andra som lärt sig spaka RC-flyg. Förr eller senare sitter man hårt i backen oavsett kunskaper och troligen förr som nybörjare.

Du har rätt i ditt antagande om vad du behöver styra, tre kanaler räcker för en kärra med trottel, höjd- och skevroder.

Lycka till i lufthavet!

sleifer
0

#5  tackar för infot

jo en del har jag flugit (om nu silverlite planen gills) men inget i den här storleks klassen, tänkte bygga denna som projektarbete, öva med en billigare kärra och när jag kände mig säker så skulle jag börja med tunnan =) har övat en del på pc RC-simulator… vet inte om det egentligen ger något… pluggar till pilot också så en del basik borde vara dem samma =)

Proosen
0

Tror nog att du har stor nytta av att flyga simulator, är det en sån där man pluggar i en sändaratrapp och kör liksom på riktigt så gör det stor nytta till den dag luftdopet sker.

Du har mer nytta av RC-spakvana som blivande pilot än tvärt om faktiskt. Har hört många historier om RC-piloter som fått prova på att spaka riktigt och fått frågan från piloten om de kört förut.

Det vore ju trist att sätta Tunnan i backen på grund av övermod, så en trainer är ett bra steg tycker jag. Visa nu lite bilder under byggets gång så vi får gotta oss åt framstegen.

Sen en liten filmsnutt när kärran gör luftdop så blir åtminstone jag extra glad.

sleifer
0

ska visa bilder när bygget är igång Glad

det där om film är nog också en bra idé