Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 2111 ggr
PonCar
0

Laddar ny rulle nu...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, så var det dags för veckans andra "filmtime" då. Nu är det denna skiva som ligger i potten…

Återkommer med rescention senare…

/Pontus

sponny
0

Hmm, och den hade man inte heller sett. Nästan så man skäms. Obestämd

Raldor
0

Har inte ens hört talas om den.

[Henke29]
0

Har heller inte hört talas om den filmen..

Henke

[Tunnan]
0

Samma här
Ser onekligen intressant ut.

PonCar
0

Klart sevärd! Här framgår tredje rikets cyniska och meningslösa offer av människoliv i krigets slutskede till föga eller ingen nytta. Lite melodramisk kanske, med invävda kärleksrelationer och så, men inte så det stör. I filmen ser man också vilket kraftfullt antitank-vapen "panzerfaust" var, när den väl togs i bruk. Killarna som är filmens huvudpersoner får en att tänka på hur det skulle vara om ett gäng ystra FBU-ynglingar hade kastats in i skarpt läge. Mitt omdöme -hyr den!

Pontus

ElLobo
0

#5: Jag hade en bekant som var en av de första i Sverige som fick utbildning på panzerfausten, och när han sedan var med i Finland var han den ende i deras förband som hade utbildning på vapnet.

PonCar
0

Krävdes mycket is i magen för att hålla inne med skottet tills tanken var tillräckligt nära. Nästan som med "molotovcoctailen".

I filmen använder en av killarna "fausten" också som "raketvapen" genom att avfyra den mot en byggnad. Undrar om de verkligen hade så mycket sprängverkan mot sådana mål som det verkar i filmen? En annan kille avfyrar fausten innefrån en lägenhet på andra våningen och sätter eld på hela bygget på kuppen -skaplig utblåsflamma bak på de där tingestarna antar jag.

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Farsan blev utbildad på Pansarskott M/46 när han gjorde lumpen under stenåldern Skrattande. Den svenska versionen är väl närmast en blåkopia på den tyska från kriget?

#5 Den rullen måste ses snarast! åker och kollar i videobutiken i morgon.

GeeKen
0

VIDEObutiken?!

Bor du i Dalarna eller?

Skrattande

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
0

He he, å när jag ska ha musik går jag till grammofonbutiken Tungan ute

Exelon
0

#9 nej nej såna finns inte kvar här uppe. Mackarna är nerlagda så vi får koka eget när vi ska ut på semester.(bensin alltså)Flört Kanske det finns nån i Nya Bagdad eller hoppbacksbyn….

ElLobo
0

#9 och #11: Ja, nu när de har rivit huset bredvid Brända tomten i Ludvika, så har även VideoCenter skattat åt förgängelsen. Rynkar på näsan

sponny
0

#10 Är det där man skaffar nya vaxrullar till fonografen? Skrattande

Greenhorn
0

#13 Precis! på samma ställe kan man även telegrafera till släkten i Amerikat Skrattande

Exelon
0

#14 Telegraf?? Vad är det för djävulsmaskin?? Kör hårt med duvor(eller blåmesar om det blir dåligt med duvor) och flaskpost. Skrattande

Greenhorn
0

SkrattandeSkrattande

johannespanzer
0

Vafalls! För bövelen!  Här i norrland tänder vi vårdkasar om vi vill varandra nåt! Flört

Filmen ser intressant ut, läser att den är från 2008, trodde det var en 50talare när jag såg affischen Skrattande

Greenhorn
0

Har ikväll kollat "The Bridge". Det var väl en hyfsat bra film. Enda minuset som tog bort en del av stämningen var när jänkarna skulle inta staden + bron och den ena av deras två stridsvagnar är rysk av nyare årgång. Så himla omöjligt vore det väl inte att skaka fram en gammal Sherman.

Som sagt hyfsat bra film i övrigt som skildrar det oundvikliga nederlaget och hur tyskland satte in och offrade 16-åringar i striderna för att bla täcka arméns reträtt.

WildeSau
0

Här är några klipp hur de såg ut på den tiden.

Ca 1:12 in i filmen.

Original poster "Der Panzerschreck bist Du!" har jag dock inte hittat.

Lite annat intressant som

Mörser Karl 0:30

och

Panzer II i synkroniserad oordning 1:50

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

#19: Tack för den filmsnutten! Det tordönsdammar på duktigt när 60 cm (?) mörsaren Karl talar! Jisses-Amalia!! Och rusningstrafik med Panzer II var häftigt att se -tänk om nån hade navigerat lite fel i vägdammet… Och forsränning med tanks verkar ju också rätt skoj!

Pontus