Första gräsänklingskvällen...
Jaha, så har har svärföräldrarna varit här å hämtat ner frugan till Borås på nåra dar då. Tyvärr var jag tvungen å städa lägenheten igår (frugan hade "Djungelmaskerad" för ungarna på barnkulturcentret). Detta innebar att jag missade CCM-open i år (attans!). Hur kompensera detta? Först lite målning av däcksstöttor på Hawaiian Pilot, och sedan ner i soffan och på med den här klassiska rullen:
Har ni inte sett den -så gå å hyr den genast! En av de bästa dramatiserade krigsskildringarna som gjorts -och förvånande "kritisk" och ärlig med tanke på att den hade premiär 1954 -bara 9 år efter krigsslutet.
(Finns även i en nyinspelning från 1985 som jag inte har sett).
Kvällen räddad!

Det där är en klart bra film!
den ska jah hyra nånstans,kom från borås idag…..
www.bosnafly.n.nu

kan ju säga att den nyare versionen är bra också,men inte lika bra som den svartvita.

Se den svartvita. Den från 1985 är en blek kopia av originalet.
Gillar ni att läsa så är Väinö Linnas triologi "Högt bland Saarijärvis moar" & "Upp trälar" och "Söner av ett folk", enligt mitt tycke, de allra bästa böcker som någonsin skrivits. De skillrar Finland från frihetskriget 1918 och fram till andra världskrigets slut.
Gripande, nakna och brutala.

Låter mysigt! Jag har missat den filmen, men den ligger på "listan"!
Har också missat den här filmen.
Får nog ta och leta upp den..
Henke
#5 & 6: det blir bakläxa… Filmen är en milstolpe bland krigs (eller anti-krigs-) filmer. Å andra sidan har jag inte sett "Apokalypse Now" -fy på mig själv alltså…
Imorgon tänkte jag hyra "Bron", som tydligen handlar om hur ett gäng Hitlerjugend-gossar fanatiskt försvarar en bro, trots att det så att säga "är kört". Nån som sett den?
Sweet Dreams!/Pontus

Har du inte sett "En bro för mycket" på länge, så är den ju också alltid ett tips. Jag gillade den inte som tonåring, men nu kan man njuta lite av bitterheten och de onödiga misstagen. Och allra roligast är det ju att kolla de typiskt brittiska bitarna. De har verkligen fått känsla i vissa saker.
#4 Dom är som finnar i största allmänhet då.
GRIPNA nakna och brutala.
Sorry, där kanske jag gick lite hårt ått våra Finska bröder
.
Fisken33

Jag gillar alla finska krigsfilmer mer eller mindre. Der är en helt annan känsla i de än de stora Hollywood producerade filmerna.
//Pryzze
#7 Die Brücke på amazon.de
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#8 Tänkte jag skulle slå till å köpa "En bro för mycket" till samlingen (som är väldigt sparsam än så länge), men på Ginza fanns den i alla fall inte, konstigt nog. Jo förresten -jag tror den fanns som BlueRay, men inte som vanlig DVD -Dåligt!! Blir så trött på denna mediaelektronik-hysteri; ständigt ny teknik med ursäkten att det blir nån (knappt skönjbar) förbättring av bildkvaliten, och snart så sitter man där och tvingas slänga tusenlappar på någon ny mirakelmaskin som man egentligen varken vill ha eller har råd med bara för att kunna kolla på film… Och vad är det för "miljöansvar"!!
kanske finns den på CDON? Ska kolla.
Pontus

Testa ICA Maxi,där hittade jag mitt exemplar.
#14: Åhå -ja varför gå över ån efter vatten…
Pontus

Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket gammla krigsfilmer dom hade där,senast köpte jag "Den längsta dagen".

Ja, de har ett riktigt bra urval emellanåt. Bl a har jag hittat BoB och Framom där.

Framom är ju en mycket bra film. Och finsk. 
Dessutom är den svenskspråkig, som är lite ovanligt.

Har ockå BoB,den är suverän,Framom främsta linjen är inte heller så dålig.

#17 Samma gäng som gjorde "Framom Fämsta Linjen" har även gjort den senare "Slaget Om Finland".
Dom går i samma stuk och är bägge sevärda. Den senare innehåller en hel del pansar. Både finskt och ryskt.
#19 - Ja "Tali-Ihantala -slaget om Finland" är sevärd, men jag har lie svårt för den pompösa musiken de har lagt på. Filmen hade varit ännu bättre utan. Jfr Band of Brothers -inte är det massa pålagd musik till stridsscenerna där inte, det är bara automat- och gevärseld och ett och annat otäckt "klatsch" när nån stackare råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle… Ger en fantastisk "dokumentär" känsla.
Apropå finsk krigsfilm verkar det finnas en hel del (om man googlar på det) men tyvärr verkar väldigt mycket vara enbart finskspråkig och otextad. Skulle gärna ha tag i den där TV-filmen som gick för några år sedan som hette "Övergivna Hus" på svenska. Fantastiskt bra och gripande -inte minst den svalutande skildringen av Röda armens stormning av Viborg. Även dramatiska flygscener med äkta (?) IL2-Sturmovikar. Nån här på forumet hjälpte mig förut med den finska titeln på filmen, men det har jag slarvat bort, tyvärr…
/Pontus

Finns fler bra finska filmer Ambush är rätt okej framför allt mot slutet till…
Bron finns i 2 versioner en från 1959 i s/v och en från 2008 i färg de är rätt lika varandra men man kan se båda med behållning men slutstriden e nog allt bäst i den äldre.

#20 Jag har den inspelad på band. Tyvärr så har jag ingen möjlighet att kopiera.
När det gäller Sturmovikarna tror jag att det är radiostyrda modeller. Tycker att dom rör sig som såna. Typ som Stukas i BoB.