Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1160 ggr
[Orso]
0

Vinterhjul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag frågade ju efter vinterhjul i skala 1/24 tidigare men det som fanns var med fälgar till Corollan.
Nu har jag gjort ett experiment. Jag gjorde en gjutform av ekrarna på Corollafälgarna sedan har jag tagit hjulen frå Polar Lights VW Bubbla.
Däcken har samma ytterdiameter som lågprofilrallydäcken så det borde funka att få in i bilen.
Jag skar bort innanmätet på VW-fälgen och ersatte det med en avgjutning av corollans ekrar.
Till detta prov använde jag vanligt epoxilim att gjuta med men jag ska prova med miliput senare.
Ekrarna blev tvungen att kapas i längd för att passa eftersom originalfälgen var större än VW-fälgen. Ekrarna är lite för tjocka men det borde gå att slipa ner med ett annat material.
Kanske kan det bli en rallybil ändå.

Orso

StefanW
0

#0 Imponerande! Har själv en massa ider om att gjuta, men inte lyckats så bra…det blir väl till att öva!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Orso]
0

Jag gav upp försöken att gjuta delarna och skar bort ekrarna från dom breda Toyotafälgarna och monterade dom på VW-hjulen istället.

Jag tror att det kommer hålla bättre och så kan jag använda originalinfästningarna för hjulen.

[Orso]
0

Men det känns som om jag aldrig kommer längre i bilbygge än till hjulen. Jag började fibbla med hjulen till två tidiga Formel 1-bilar från Smer. Deras klarplastskiva med ekrar föll mig inte i smaken så jag har försökt fixa det. Ekerhjulen från en Hasegawa Ferrari Testa-Rossa blev svaret på problemet. Tyvärr fick jag bara tag på en uppsättning så den använder jag till Talboten medan jag försökte gjuta kopior med epoxylim till Alfa Romeon. Tyvärr blir fälgkanterna dåliga  men det gör inte så mycket eftersom jag ändå måste slipa bort dom för att dom ska passa. Diametern passar direkt till Talboten. Jag måste däremot minska bredden på fälgarna för att dom ska passa till dom  gamla racerbilarna.