Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 3724 ggr
StefanW
0

Här är världens vackraste bil!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt en artikel i DagensIndustri, så har tidningen Classic & Sports Car magazine tillfrågat 20 bildesigners om vilken bil de tycker är den vackraste. Och svaret blev, kanske lite överraskande, Citroën DS

Vad skall man säga?

Här är hela deras lista…

**Citroën DS
**Jaguar XK120
Ferrari 275GTB
Cord 810/812
Ferrari 250GT Lusso
Ferrari 250GT SWB
Jaguar E-type
Lamborghini Miura
Lotus Elan
Lotus Elite (1957)

Hmm…man skulle komma över Hellers modell, fast då gärna också en R16…

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

En sån här har jag ägt för några år sedan! Köpte en duktigt upprostad Padda av 1970 års modell.

Efter en katastrofhemresa (motorbrand, oskattad, oförsäkrad m.m) började jag riva ned bilen. Hela bilen var uppbyggd som ett korthus. Skärmar, dörrstolpar, tak m.m var bara skruvat ihop, inte svetsat! Och rosten sen….Svetsade rost i två intensiva månader! Fick nog av den sen efter ständiga trassel med bränslesystemet.

Men en underbar bil att köra när den gick! Klart jämförbar med dagens bilar faktiskt!

GeeKen
0

Sexigt vacker kärra. Den optimala gangster bilen!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
0

Storcittrorna har en viss charm, men världens vackraste? Har de ätit gul snö, eller?

På den där listan skulle jag nästan kunna tänka mig att stryka alla utom Jaguarerna, och Corden. Och frågan är om inte även Corden går i samma nisch som stor-cittran, intressant utseende, men tveksamt om den är vacker. Och hallå, visst, Miuran var en cool bil, men lamp-arangemanget är ju helt bedrövligt, och den har på tok för lång hjulbas för att vara riktigt snygg. Jämför med t.ex. Frrari 246 Dino, som inte ens är med på listan. Eller Porsche 356C. Varför i stort sett bara sportbilar?

denstore
0

#2 Har du sett för många Belmondo, eller? Glad

GeeKen
0

Jo bett!

Skrattande

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Jag håller med den store. DS:en har sin charm och är förvisso vacker, men vackraste vet jag väl inte om jag kan hålla med om. Men att säga vilken som är vackrast kan nog vara svårt, och att sedan komma överens med ytterligare några andra och deras åsikter är väl nästan hopplöst. Kul lista i alla fall.

Proosen
0

Jaha ja, det visar ju att man inte är helt fel ute då genom att vara frälst på den vackra fransyskan.

Klart som korvspad en klockren design, fast det där med att säga den eller den är snyggast är ju lite vanskligt då smaken är subjektiv.

Själv har jag en något ambivalent hållning till många av Citroëns olika bilar. Fast det är väl som med de flesta andra bilar en fråga om att se dem ur rätt vinkel för att de ska komma till sin rätt.

Ta nu paddan som exempel, den ser helt otrolig ut men inte ur alla vinklar för från fel håll ser den bara underlig ut. Lika med lilla BX'n, skittuff om det inte vore för att den har för kort nos, den ser ut som om den kört in i något sedd i profil.

Här var det tänkt att ett par till paddor skulle visas men skiten funkar inte för tillfället. Saknar lite menyer här ovan just för tillfället bl.a.

Vive La belle francaise

Niclas

StefanW
0

När det händer för mig så skriver jag text och publicerar och sedan direkt på Hantera inlägg, då kommer den övre meny raden åter…

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

Jag har rätt kraftig aversion mot allt vad Citroen heter, fråga mig inte varför… Eller ja, det finns obehagliga barndomsminnen med i bilden.

Jaguar däremot, vilka bilar! Den vackraste av dem alla är C-type tätt följd av MkVII. (Det skall vara de tidigaste som är nästan kromfria.) Även XJ12C är underbar i proportionerna. Den moderna XK8 är även den en skönhet med sina svepande, kvinnliga linjer. En sån med mörkt metallicgrön lack och beige skinninredning, mums…

Lamborghini Miura spelar i en helt egen division, det var en av de första riktiga superbilarna och banade vägen för Countachen som i sin ursprungliga form är en design-fullträff.

Exelon
0

Ja jaguar har vackra bilar. Men Citra na långt ifrån vacker. Men det är väl något man har i sig att hata allt från Frankrie(iaf i bilväg). Bilar är som kvinnor alla har olika åsikter om vem av dom är vackrast.

Men får man välja så hade Aston Martin DB5(bondbilen) varit i topp Och en Mercedes-Benz 300 SLR helst den med måsvingarna! Och ska det vara racing bilar är väl Auto Union D-Type oslagbar, som en cigar med alu överdrag och fyra hjul.

pochay
0

citroenen ser ju ut som en groda..hehe….och i den kategorin finns det ju bättre förslag…tex austin healey sprite….inte direkt vacker…men i alla fall sötare

starhawk
0

har kört en massa Cittror, var vaktis på Citroeng vid frihamnen en sommar, ny bil till Bilprovningen i Barkarby varje dag, dom är underbara att köra men vackra? Nej! jag röstar på Jaguar E-type

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Greenhorn
0

Nu kanske många tror att jag sniffat alldeles för mycket acetatlim, men helt seriöst anser jag personligen att Volvo Amazon är utan tvekan den snyggaste bilen som någonsin tillverkats. Jag har ägt minst tio stycken och svetsat många kvadratmeter plåt under dessa rostbenägna bilar men tycker ändå det är en helt fantastisk bilmodell.

ElLobo
0

#13: Ja, Amazonen är helt klart en vacker bil! Det tycker jag med!

Exelon
0

Även p1800 sport är en en bil. PV´n är inte ful den heller.

#12 Jo tror säkert citran går fint men när det gäller dåliga vägar(ibland grus) och vinter så blir du kvar. diffspärr eller 4wd är optimalt, eller en hedlig gammal volvo den fungerar fint.

Men hade inte min golf haft diffspärr så hade jag inte haft något nytta av den bilen vitnertid eller på grusväg.

starhawk
0

#15: När jag skrev underbar att köra så menade jag åkkomforten den liksom flyter fram, det fanns ett gupp i närheten av Barkarby som jag körde över dagligen men inte upptäckte förrän jag körde samma väg i en "vanlig" bil

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leo-
0

jag är inte den som tycker att cittrorna är särskilt snygga men dom är tekniskt väldigt intressanta.

sedan det där med listor om världens vackraste

ta tio olika listor och dom ser helt olika ut för det beror ju på vem som skapar listan. Det finns säkert nån som tycker att Lada Samara är den vackraste som finns.

Brukar säga att Amasonen är den sista snygga volvon.

hittade inte bilderna från Paris/dakar men här kommer en från ett annat rally

Exelon
0

#16 Ja fjädringen är väl det dom är mest kända för. Finns luftfjädring som standard vilka fler biltillverkare kostar på sånt. Åker man med min bil så känns det om man åker på en råtta på vägen. Fruktansvärd att åka efter dålig asfaltväg men underbar om man vill "idiot" åka. Då är gocart känslan på topp. Ska sätta i orginal fjädring igen i bilen den får för mycket stryk efter dessa vägar.

#17 Har du bommat 145 Express?? Vilken dräpare….

PonCar
0

Och vart tog tex Mercedes 500 / 540 vägen i listan? För att inte tala om Aston Martin…

File:Mercedes 540K side 20020707.jpg

Inte en av de vackraste, eller…? Mercedes 540

ObestämdPontus

ElLobo
0

Ja, inte ens om man tar ett antal listor på de 20 vackraste bilarna utan rangordning, och jämför listorna, så blir det speciellt lika.

WildeSau
0

Här är några fler Citroën-bilder till er citronister.

Från Ronneby 2007.

B7, B11, DS, 2CV6, GS, AMI8, CX, Dyane och kanske någon glömd som skymtar fram.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus