Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2453 ggr
Furcifer
0

1/72 M1E1 Abrams hasegawa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahapp då blir det till att dra igång modell nummer två. Denna gång en Abrams från hasegawa. Jag var väldigt sugen på ett airfx ww2 us airfield set men när jag såg hur små gubbarna var tänkte jag bara en tanke; "Ingen chans att jag kan få rätt på det där". Inte än i alla fall.

Delarna ser välformade ut hittills. Det roliga blir målningen till slut, det blir ju såklart en sandfärgad historia. Har någon några bra tips om färgsättningen får ni gärna dela med er av dessa =)

[Tunnan]
0

Har också en A1 Abrams i skala 1/72 i lager
Fast Dragon

Lycka till med ditt bygge.

Furcifer
0

nu kom bygget igång snabbt. Målade i eftermiddags:

Furcifer
0

sen blev det till att bygga tornet. Som ni ser så är brytpunkterna precis där det syns mest på motmedlen eller vad det nu är för något. Det var lite trixigt att få rätt på rören på änden av tornet men det gick hyffsat.

i bakgrunden syns bottenplattan med monterade hjul.

Små modeller går mycket fortare :D

[Orso]
0

Kul att se en Abrams här. Jag undrar om inte E1 var någon sorts prototyp.

Jag har en del Abramsvagnar på min hemsida:

http://hem.passagen.se/burrabee/72scale/start.html

Furcifer
0

läste nå't om att de tog kanonröret från Leopard 2 istället för den som e original till m1a1 för att kunna köra med nån ammunition som var bulk i nato. Stod nå't sånt i instruktionerna iaf =)

Furcifer
0

livet är inte rättvist. Här sitter jag och kämpar med larvband i hårdplast osså får jag se att "tunnan" fått gummiband i sin paket. Den j****en som kom på att göra larvbanden i plast borde släpas efter en abrams i 66km/h från kuwait til Bagdad. Det blir inte snyggt och jag vet inte riktigt hur jag ska rädda larvbanden, just nu ser det inte alls bra ut.

[Orso]
0

Ja just det, så var det. Det här är prototypen till M1A1 vagnen.  Abrams fick ju 120mm kanon och för att testa detta så byggdes M1E1.         A1 varianten har ju extrapansar inbyggd i tornfronten och E1 har dessa plåtar monterade utanpå.

Själv föredrar jag hårdplastband. Gummiband ser oftast ut som…   gummiband. Blir dom för breda så sjunker dom in drivhjulet som på min Jagdtiger

[Orso]
0

så där fick jag förstärka banden på insidan och gummiband är ju inte alltid så lätta att limma så det kan innebära problem.

[Orso]
0

Jag hade helt glömt bort att jag byggt en M1E1 också. Jag kan inte minnas hur banden var eller hur den var att bygga för övrigt men eftersom jag inte hittar några bilder på den under bygget så misstänker jag att den blev byggd reakt ur lådan.

Furcifer
0

ja den tog inte så lång tid, målade och byggde en del igårkväll och idag var den färdig. nu ska det finslipas och målas i vid brytpunkter osv. Denna modell blir min "övningsmodell" när det gäller torrborstning, washer osv eftersom jag inte riktigt vågar göra det på min shermantank ännu. Nu ska jag låta den vila en dag och sen är det dags för wash och torrborstning och allt annat jag kan komma på =)

Furcifer
0

annan vinkel, detta är den misslyckade larvbandet. lyckligtvis täcker sidohängaren att det "saknas" 2-3 länkar uppe på drivhjulet

Furcifer
0

som ni ser så är det en liten glipa längst fram =(

Det kanske var mitt fel vid byggandet men jag hoppas att jag kan fixa till det vid senare tillfälle.

Furcifer
0

#7; Jag lyckades få till larvbanden bra på den ena sidan…endast ett snitt räckte inte även om bruksanvisningen sa det så jag skar snett bredvid snittet så jag fick bort mer material och sen gick det mycket lättare.

pelleb
0

Snabbt jobbat. Ser riktigt bra ut, blir kul att se slutresultatet.

PeO

[Tunnan]
0

Mycke snyggt byggt.Flört

Furcifer
0

tackar så mycket =)

Nu ska jag bara luska ut hur att få fronten snygg. Det syns dock knappt, kanske det räcker med lite färg på, just nu är det ganska så tydligt eftersom det är grått längst fram.

[Henke29]
0

Mycke snabbt och snyggt byggd Skrattande

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt! Lycka till med wash och torrborstning!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Furcifer
0

okej nu ska vi se här…eftersom detta är mitt övningsobjekt och min första så kallade "wash" någonsin får ni sluta skratta nu….japp…sluta skratta…ja jag menar dig också =)

Efter vissa små missöden och en viss hopblandning av färg och en ojsan med lite metallic-pigment som var kvar på en pensel kan man väl summera washen såhär; Om abramsen råkat köra förbi väldigt oljeindränkt sand och denna råkat stänka upp över typ hela tanken så kanske det kan se ut såhär. Kanske…

Furcifer
0

och en bild till

Furcifer
0

en liten bild till…bismarck i bakgrunden är förresten en av mina barndomsmodeller som jag renoverar och ger lite ny färg. Ojsan hoppsan där vart visst inte fler bilder, här får ni iaf se en misslyckad kamo av bismarck =)

Azgaron
0

Tycker att du fått ihop din Abrams fint! Ser bra ut!

Lycka till med färgbättringen på Bismarcken!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Tycker också att du lyckats bra me Abrams.
Bismarcken ser också bra ut.

Henke

[Tunnan]
0

Ser mycke bra ut tycker jag.Glad
Det där med wash är minsann inte så lätt inte.Obestämd