Bogseringfordon till en Bf 109?
Hörrni! Jag sitter och klurar på något;
flygplan får ju ofta hjälp av startbilar, bogseringsfordon och dylikt när de ska ut till startbanan. Nu är jag sugen på att i ett av mina små dion eller på modelljärnvägsanläggningen gestalta en Messerschmitt Bf 109 som bogseras. Men i alla de böcker jag har bläddrat igenom finns inte en enda bild på något dylikt - det släpas, dras, knuffas och skuffas, men inga fordon har dom till hjälp dom stackars mekarna
- det är klart, det är ju inget stort plan, men ändå. Har nån nåt minne av att ha sett detta? Kunde ju vara t.ex. en Kübelwagen, Kettenkrad etc som drar. Den lilla Me 163 hade ju t.o.m. en egen traktor! fast flygplanets egna hjul var väl inte mycket att ha förstås.
Bara kuriosa egentligen, men kunde va kul att ha lite historisk bakgrund till byggena.
/Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Kettenrad passar bra, men någonstans i gömmorna har jag en bild på en Sd.Kfz.7,8,11 som drar på en FW 190.
Här är en bild på en Kettenrad som drar på en Me 262.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Samma bild igen på ketterad.de

Ah toppen Sau! Det skulle bli en läcker kombo!
Jag är me på ggr och funderar ut en dio till min Focke Wulf i skala 1/48.
Hittade ett paket från Tamiya där de var dragmaskin pluss lite folk runt just en F 190..
Bra att ni tar upp detta så man får lite info va som kan ha dratt dom här underbara planen..
Henke
#4 Den bilden ser bekant ut och då var det en 109a iallafall. Har varit uppe på IPMS forum för länge sedan?
Intressanta dioramaideér ni kommer med här 

#4, 7: Tack för bilderna och tipsen!

Som sagt, tack för roliga ideer!

Ja jag tyckte det kunde vara kul och intressant med lite "kringutrustning"! Jag gillar verkligen dom här halftrack-fordonen! Såg just en Sd.Kfz. 7 i skala 1/87 på eBay…

OK, så nu när vi har funderat kring de här bogserarna så har jag ytterligare en fråga; var det alltid så att mekanikerna "vevade" igång Bf 109:or med den där lilla spaken, eller hade man även något slags startaggregat??