Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 3594 ggr
bosnafly
0

mustang 1/48 ICM

hej bygger em mustang p51d rgi skala 1/48,men fäschemma som jag har är ju inte riktigt.

vilka/vilken färg???

insida luftintaget??under planet

hjulhus och hjulställ??

avgasrörer??

propeller??

sitter fast nu med detta,tackar i förhand

sani

www.bosnafly.n.nu

Raldor
0

Beror helt på vilken maskin du ska bygga.

[Tunnan]
0

Vilken modell är det du har
Är det KIT no 48153?

Proosen
0

Det är en smärre djungel och precis som Raldor nämner är det individspecifikt. Men du kan ju alltid ta en titt hos IPMS-Stockholm på det här stället och kolla lite själv på referenser över bl.a. P-51:an i olika skepnader.

Hjulhusen t.ex. är både gröna och plåtren aluminium på olika plan.

Lycka till!

Raldor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det är 48153 som Tunnan nämner och du tycker det verkar fel, så flög denna kärra för 375 FS, 361 FG i England 1944.

bosnafly
0

¤4   de var precis den du säger ,,jo att det är en djungel det har jag förståt….

www.bosnafly.n.nu

Raldor
0

#5 Det är det som gör det intressant att bygga. Det finns mycket att välja bland.Glad

bosnafly
0

hur vet man vilket man ska välja??Obestämd

www.bosnafly.n.nu

StefanW
0

#7 Det valet är lika lätt som att plocka ut vilka sju lotto nr det blir!

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Om man ska bygga mycket amerikanskt andra världskrigsflyg, så är ett tips att köpa Air Force Colours 1-3. Nu byggdes ju P-51:an i ett par olika fabriker, så det kan finnas skillnader, men överlag så kan man hitta det mesta om målning i de böckerna. De är hyffsat billiga också.

bosnafly
0

#9 Var kan man hitta den boken??den verkar vara intressant ju..

www.bosnafly.n.nu

denstore
0

Det är tre böcker. En för förkrigsfärger och hemmafronten, en för europa och nordafrika, och en för stilla havet, har jag för mig.

Hör med Hasse på hobbybokhandeln, så kan han nog säga om de går att få tag på ett enkelt dätt. Annars finns de nog på ställen som amazon.com.

bosnafly
0

hej

har fått en byggbeskrivning an mustangen 1/48 från tamiya,ser ganska lik den jg har men bättre,en sak jag funderar över hjulhuset ska vara en blandning av gul-grön men luckorna ska vara aluminiumfärgade???ska det vara så??

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en liten visning,det går framåt,ser detta bygge som ett övningsbygge,har lärt mig en del under denna bygge,har slippat ner panellinjer som jag försöker fixa till,går bra,är ju nybörjare bara

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

¤4 vilka färger ska man ha på den,den byggbeskrivningen jag har är inte alls för de färger men rätta dekaler har jag,den ena verkar vara aluminium men den andra blåaktiga???nån ideé??

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Ser ju bra ut Sani!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Raldor
0

#15 Tyvärr så har jag inte byggbeskrivningen. Gissar på Aluminium och någon Mellan-blå nyans.

Om jag förstått rätt så var de Alu & Blå runt D-Dagen. Senare fick de gul nos. Ytterligare senare tvättades all camo bort och planen var aluminium med gul nos, ev med gult även på stjärt/stjärtfena.

Detta är en gissning gjord på de bilder jag hittat på 375 FS.

Du har inte möjlighet att scanna av ritningen och lägga upp den här?

Raldor
0

Yterligare en.

Raldor
0

En till.

Raldor
0

Sista.

Raldor
0

#17-20 Desa bilder är på plan som flygs nu. Men de är målade efter förebilder från kriget.

bosnafly
0

kanonfina bilder,tack,så fin den är i dessa färger,synd att min inte blir lika fin men lagomfin blir den kanske övningsobjekt,hehehehe

www.bosnafly.n.nu

Raldor
0

Övning ger färdighet (har jag hört). Lycka till.

Kjell

bosnafly
0

visst utsetts man får ångor när man bygger ibland mer ibland mindre men jag blev nog utsatt mycket,för färgbeskrivning till mustangen fanns,på baksidan av lådan o det missade jag,heheheeh,får nog ta fram ångmasken o byta filter snart

Insignia Yellov, No 154

Matt WW2 Blue No 109

Polished Aluminium No 27002

Satin Coal Black No 85

om det är nån som vet vilka färger det motsvarar helst Tamyia eller någon annan så säg till gärna

sani

www.bosnafly.n.nu

Raldor
0

#24 Glad

Du kan alltid kolla IPMS-Stockholms Forum. Kolla under Color-charts.

http://www.ipmsstockholm.org/

bosnafly
0

¤25 kanonbra tack

sani

www.bosnafly.n.nu

Watten
0

Här kommer ett par bilder på Mustangen ute i Collindale, Hendon-London. Kan kanske vara till hjälp. annars kul me K.Anka.

Watten
0

Här e en te…..

Watten
0

Åsså en te, lite detaljer..

bosnafly
0

har ju köpt en sån rundsak som man snurrar,och jämför alla färger,ex humbrol vilket blir det om man vill ha tamyia,en typ färgkarta så nu hhar jag alla färger,men inte tamyia utan får köra med humbrol enamel.

sani

www.bosnafly.n.nu