Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1836 ggr
scrimmy
0

färgborttagning?

har för mig att jag läste på en tråd förut att mr muscle ugnsrengöring fungerade för att ta bort humbrolfärg från en modell. Hur gör ni för att ta bort färg så det går att måla om?

StefanW
0

Vad är det för färg som du har målat med?

Stefan - Modellbyggare

scrimmy
0

humbrols enamel är det

bosnafly
0

jag har fryspåsar lägger in den delen o sprutar lagom i påsen,sen dagen efter så sköljer jag den med vatten bara.

sani

www.bosnafly.n.nu

StefanW
0

Sedan kan man hjälpa till att skrubba med en gammal tandborste, se bara till att det inte stänker i ögonen eller på kläder…

Stefan - Modellbyggare

scrimmy
0

….ok…. så in med modellen i fryspåse, spruta in ugnsrengöring och låt stå över natten….. sköljes med vatten o eventuellt gnuggas med tandborste. Toppen!Cool

StefanW
0

Sedan finns det en artikel som heter:

Färgborttagning - Del 1

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pryzze
0

Mr muscle ugnsrengöring är inte det väldigt frätande och kan påverka plasten?

//Pryzze

denstore
0

Nix, det påverkar inte plasten alls. Just därför anser jag det överlägset bäst som färgborttagare. Har testat med många olika saker, t.ex. bromsolja, och då förstört modeller. Mr Muscle klarar jobbet galant däremot.

StefanW
0

#7 Kan men ofta inte!

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Va inte kraftigt såpvatten effektivt mot Humbrol? Jag körde en modell målad med Model Master enamel i såpvatten en vecka och sedan borstade jag den med en snaggad tandborste, fick bort nästan all färg, och såpvatten är ju betydligt trevligare att handha än Mr Muscle

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
0

Herr Muskel är kanonbra!

Ofta räcker det med en kortare stund i fryspåsen. Jag tog bort kromdetaljer med det, oc det tog inte många minuter innan det löstes upp utan att sabba plasten. Möjligen kan plasten bli lite skörare om man låter den ligga väldigt länge.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Och här är länken till Färgborttagning - Del 2

karlrobert78
0

Jag kör antingen Mr. Muskel i BigPack låda sedan vatten och tandborste (tips som redan lämnats!) sen kan man köra med bromsvätska dot 3 (inte dot 4, kan förstöra plasten). Dot 3 kan man köpa hos sin närmaste GM/SAAB handlare då många GM bilar använder Dot 3. Luktar mindre än muskel men måste ligga längre, är giftigare och kan lämmna en oljlig hinna! Tvättas också i vatten och sedan tandborsten! Fördelen är att bromsvätskan går att återanvända flera gånger.

//Marcus

Proosen
0

Bromsvätskan har en annan egenhet och det är att den gör plasten en aning skörare, den blir liksom spröd istället för seg. Men då allt annat misslyckats är bromsvätskan din vän i nöden.

Niclas

bosnafly
0

bara ingen tar bromsvätska från sin bil,hhehehe,kärrringens kanskeCool

www.bosnafly.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
sponny
0

#15 Med tanke på hur jäkla illa min gamla "fårrrd" går så hade det nog gjort vare sig till eller från. Skrattande