Spackel
Som en gröngöling i dessa sammanhang så poppar det upp massor av frågor.
Jag har sett att många förbättrar på finishen genom att spackla.
Vad använder man för spackel? Något dyrt specialspackel eller finns det billigare?
//Pryzze

Hagmans enkomponents-spackel. Kostar inte så mycket, och räcker hur länge som helst.

Här har du ännu en nybörjare.
Jag kör med Humbrols Modelfiller på tub. Den kostar ca. en 50-lapp på exempelvis Hobbex.
Den torkar snabbt på modellen och är rätt schysst att slipa, åtminstone om man inte geggar ner för mycket.
Det enda jag kan invända på är väl att den luktar rätt rejält (lösningsmedel), men å andra sidan sett använder jag inte Medelfillern så värst ofta att det stör.
Jag ger Hubrols Modelfiller 4 cl. sprit av 5 möjliga!

/ GeeKen

humbrol model filler använder jag. en favvo, för den kan spädas med aceton (utan olja då köpes i storflaska i färghandel) så det blir "flytspackel" som jag droppar ner i såna där "utkastningshål" som framförallt gamla italer kryllar av 
En del använder plastic padding,men jag tror det måste vara sånt där utan "flex" elastic tror jag et kallas, undvik elastic.
vet att nbisaladin/hasse använder nån sorts plastic padding till sin jättetiger.
Har varit och kollat på clas ohlson och där hade de en typ av plastic padding "finspackel"vars enda ingrediens var styrenplast. Jag är sugen att prova, fast inte så sugen att lägga ut pengarna.

#1 Denstore - hagmans, det låter som billackerare "proffsgrejer" tror jag. Vart inhandlas sånt godis? Tycker aldrig jag hitar nåt speciellt i hyllorna, men jag letar nog å fel affärer.
en till fråga om spackel då,jag använder tamiyas spackel,en tub,kostar 50kr,men jag råkar lägga lite för mycket ofta vilket tar en massa onödigt tid att slippa,hur gör ni andra när ni spacklar,förklara gärna,sen har jag råkat slippa ner panellinjer,hur gör man om de enklast??
sani
www.bosnafly.n.nu

När jag får på lite för mycket spackel brukar jag vänta tills spacklet börjat härda och skär då försiktigt bort "det överflödiga" med en riktigt vass skalpell.
Men var otroligt försiktig, eftersom spackelt smälter plasten på samma sätt som lim. Skär man för mycket så sabbar man plasten.
/ GeeKen

#4: Hagmans brukar finnas hos bemannade bensinstationer.

#5: Är det bara smalare ställen som behöver spacklas, så kan med fördel StefanW:s specialtips användas. Sätt maskeringstejp på båda sidor om det som ska spacklas, stryk på spackel, ta en tops med etylacetat och jämna ut och stryk längs spackelfogen, och ta sedan försiktigt bort tejpen. Då blir det inte något spackel där det inte ska vara, och mycket mindre att slipa.
etylacetat VAD ÄR DET??VAR KÖPER MAN SÅNT KUL??GÅR DET BRA MED NÅT ANNAT,T RÖD,LACKNAFTA??
SANI
www.bosnafly.n.nu
Jag kör med 4 olika spackel
Inte för att jag vet varför, men det är väl för att det kul att testa lite olika märken.
Första från vänste är Wamods finspackel.
Luktar apa men fungerar mycke bra, lätt att slipa och smälter in i plasten mycke fint och släpper ej.
Andra MMD Green Putty, ett spackel som passar sig bäst som grovspackel.
ger lite mera motstånd när man slipar, men det blir jämnt och fint
Tredje, TamiyaPutty White, Ett mycke lättarbetat och bra spackel.
Mycke lätt att slipa.
Fjärde: Mr White Putty, Är ett mellanting kan man säga, varken fint elle grovt.
Biter bra i plasten, men är lite mera svårarbetat.

Etylacetat finns/fanns på apoteket tidigare men de har blivit lite griniga att sälja det. Men kolla med dem och du får ett ypperligt flytande lim på köpte så att säga. Jag limmar det mesta med etylacetat, doppa en smalpensel i det och håll mot skarven så sugs det in av kappilärkraften och du får en stark och snygg fog. Akta bara så att du inte har tejp, gummiband, fingrar eller annat i närheten av fogen för då sugs etylacetatet iväg där också och sabbar ytan.
Du kan köpa gripens nagellacksborttagning om du inte får tag på etylacetat, funkar lika bra det.
Du kan också klämma ut lite spackel och göra en liten grop där du med en skruttpensel lägger i lite etylacetat och rör runt tills du har en lite tjockare soppa och sedan pensla på där du vill spackla. Bra kontroll över flödet och lite att slipa bort när det torkat ordentligt. Spacklet etsar också fast sig rejält i plasten.
Niclas
#2 Tack för tipset GeeKen!var nyligen in på Hobbex och kollade efter Humbrols Modelfiller.
de var kanontips Proosen,ska nog köpa gripen nagellackborttagning,orkar inte tjata på de apoteket.
sani
www.bosnafly.n.nu

Jag brukar andvända MR.Dissolved Putty till mindre springer och Italeris putty, funkar för mig.
Fisken33

#13: Etylacetat finns hos en del färghandlare, men det kan röra sig om 5-litersdunkar, annars kan man köpa Model Masters eller Kibris flytande lim, dom består till största delen av Etylacetat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tycker att Tamiyas tunna flytande lim funkar lika bra, tar kanske lite längre tid att fästa.