Airbrush
Vad behövas för att man ska kunna måla med airbrush?

kompressor och en slang, och självklart en airbrush.
Och en reducerventil för att ställa in rätt tryck. (brukar finnas på kompressorerna.

Det du måste ha är givetvis airbrush, kompressor och slang, åsså färg förstås. Sen behöver du givetvis någonstans där du kan hålla till när du airbrushar, enklast är en uppskuren flyttlåda på spisen och fullfart på spisfläkten, är du händig så kan du givetvis bygga en spraybox. Det verkar vara lögn i h-vete att hitta någon i Sverige. Det går i och för sig att köpa en från USA men då måste man konvertera elsystemet för dom har 60 Hz 110 volt
Du kan i och för sig ersätta kompressorn med såna där små tryckflaskor som finns att köpa, men det blir lite dyrt i längden, och man kan som regel inte koppla på någon tryckregulator på dom, bättre att satsa på en bra kompressor, den kostar visserligen en slant men du slipper springa till Hobbybutiken och köpa tryckflaskor i tid och otid, du kan ju förstås köra med flaskorna tills du sparat ihop till en kompressor
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Har funderat på en airbrush.
En fråga jag har är hur mycket sprider de färgpartiklar i luften.
det är ju int ekul att spraymåla inomhus med en sprayburk.
Antar att en airbrush sprider mycket mindre skit i luften.
Är det ett måste med någon slags spraybox?
//Pryzze
Väldigt lite i jämförelse med sprejburk!
Än så länge har jag bara en kartong som jag sprutmålar i.
Fast ibland så hade det nog varit bra med nått slags utsug också!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Själv riggar jag upp en sprutplats under fläktkåpan i köket, om det inte är för kinkigt med finishen. Funkar till det mesta. Ska det vara riktigt tipptopp i finish, så målar jag i badrummet. Vattnar väggar och golv innan jag börjar. Har så lite kläder som möjligt….

denstore - TMI varnig. ( To Much Information )
Tur att du inte skickade in någon bild
//Pryzze

Innan byte av fläkt här hemma körde jag precis som Magnus med spisen som arbetsyta. Upp med plast bakom, under och sidorna (en ihoptejpad specialanpassad historia) runt spisen. På med fläkten och draget räckte till för att hålla borta färgdammet från sprayburkar till och med.
Med airbrushen är det lite olika beroend på vilken typ av färg och spädning hur mycket det dammar. Fast för det mesta räcker det med en liten bit mattstuv på bordet och en till att sikta mot i bakkant. Blir aldrig något på bordet runtomkring.
En sak man kan göra för att hålla dammet på rimlig nivå är att börja längst in i rummet och spraya vatten upp mot taket samtidigt som man jobbar sig baklänges mot dörren. Stäng dörren och vänta en liten stund för att sedan upprepa bevattningen en gång till.
Sen tar man in det som ska målas och sätter igång, med lite tur så drar man inte med sig så mycket nytt damm in och får en fin och slät yta utan förhatligt damm och skräp i lacken.
Skulle det ändock hamna damm i lacken kan man faktiskt innan färgen satt sig försiktigt plocka bort dammet med en spetsig pincett och sen lägga på lite mera färg så syns inte fadäsen mera.
Sist men inte minst, skaffa en riktig andningsmask om du ska måla med lite häftigare lösningsmedel! Clas Ohlson har en schysst mask med gas och partikelfilter.
En sån här numera för 318:-

Lycka till!
Niclas

S E X I G T ! ! !

/ Kinky-GeeKen

#8 Grabbarna endast iförd mask?….
Stefan - Modellbyggare

Grabbar?!
Sabba inte mina härliga hetero-fantasier för tusan!
/ GeeKen

Hål som Hål!!!
(som pimpelfiskaren sa)

#10: