Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2717 ggr
pebben
0

UHU

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då sven_erik bygger en 251 uhu så tänkte jag lägga in nån bild så att ni får se hur det kommer att se ut. En uhu är helt enkelt en strålkastare. jag ser själv fram emot en mark baserad typ som e på gång tror det var afv till den ingår en liten kärra bara att vänta tills den når våra butiker! 

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3a074005-801a-402c-967f-f49c8f5e0a64&Filename=UHU 251.jpg)

pebben
0

och en till!

//pebben

pebben
0

ännu en som försvann! jag lägger in den igen!

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=627f0a78-6e38-4a45-9a34-40049d13b4a7&Filename=UHU 251 2.jpg)

StefanW
0

Som denna modell? Tror vi pratade om den tidigare du & jag!

//Stefan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a0740046-d3f5-4259-81e5-258d15b84c52&Filename=Sd Kfz 251 20 UHU.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Kul att se någonting annat än kanoner på vagnarna! Flört

//stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Här kommer en annan uggla … Flört 

Dragon maquette avion 5005 Heinkel HE219A-O UHU 1/72

Heinkel He 219 Uhu

Azgaron
0

En sån hade nog varit kul att bygga. 251an är ju ett kul fordon i femtioelva varianter, och av dem har jag en. Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

mnja den jag vill ha sitter inte på en 251a utan på en typ av lavette med en transport vagn till liknar lite dom till 20mm flak sökt på pmms men där är den borta men det är kanske ett gott tecken? för då bör den ju vara släppt i asien åtminstonde!

//pebben

pebben
0

#4 jag håller med!

#5 en sådan kan t o m jag tänka mej! uhu uhu! (ho ho) Fot i munnnen

#6 vilken?

//pebben

ElLobo
0

#8: För mig som flygtok, så betyder Uhu en He 219. Det borde vara förbjudet med samma namn eller beteckning på flera olika saker! Glad

pebben
0

#8 det ligger mycket i vad du säger! det blir en aning förvirrande ibland!

//pebben

StefanW
0

#10 Svarar du dig själv!?

hehe 

Det skulle nog vara #9!

Vi kanske skall gå och lägga oss snart! Jag börjar bli trött i mössan..

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#11: Nä, inte riktigt än!!! Det är ju fortfarande några timmar kvar tills jag måste upp … Glad

pebben
0

haha jag sa ju i mitt inlägg att det blir förvirrande ibland!

//pebben

ElLobo
0

#10: Ja, inte ens om man bara tittar på flygplan blir det enkelt!

Vad är en Lightning för något?

Den amerikanska P-38:an, det brittiska jaktplanet eller den nya JSF?

Azgaron
0

#8 Det står Ausf. C på Dragonlådan. Det ingår lite PE och extra figurer och detaljer. Ska bygga den när jag blir stor Glad

#14 Eller Johnny Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Jag har nu kommit en liten bit på väg med 251 "UHU"- bygget.
Efter det sedvanliga psyk-knäckar pillandet med larvbanden så börjar chassiet bli klart! Jag har monterat i en motor från ett annat kit, då jag ämnar ha motorluckorna öppna (skall bli en del av ett diorama). Motorn är egentligen till en 250, men det struntar jag i.
Jag har ett lite annorlunda upplägg på det här bygget. (För mig alltså). Jag bygger klart och målar, vädrar modellen sektionsvis. Istället för att bara bygga ihop allt omålat och sedan göra målningsarbetet. Jag tycker att det blir roligare att se bygget växa fram så sakteliga. Fast det tar en himla tid…..
Jag lägger ut lite bilder på chassiet. Allt är inte klart men man ser vad det skall bli….Fot i munnnen

Sven-Erik
0

Ja, en till då….

Sven-Erik
0

Jo….

StefanW
0

#16-18 Snygga bilder och bra jobbat Sven-Erik! Kul att se hur det växer fram. Du nämner ett diorama! Vill du avslöja något om det? Du kan skriva här i tråden. Jag lovar att inte skvallra….

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#19. Tack Stefan! Faktiskt ett riktigt roligt bygge med en massa planerade detaljeringar. Och så är ju Dragons modeller så sjukt bra gjorda….Massa fotoets och fina gjutningar!

Njae….!Fot i munnnen Jag vill nog inte avslöja för mycket ännu….Jag tar en bit i sänder och är nöjd med det jag blir klar med!

pebben
0

är det månne greifens motor du har nallat? ser kanonbra ut sven-erik! kul att du har kommit igång med bygget. men nu står du värkligen i strålkasstar ljuset!  visst är jag kuligast?  Räcka ut tungan

//pebben

Sven-Erik
0

#21. Hehe…pebben, du är verkligen ett "ljushuvud"…..hehe…
Nä, jag har en gammal byggsats med 2 st motorer, 5st mekaniker och diverse verktyg, som har legat och väntat på rätt tillfälle!

Azgaron
0

#16-18 Trevliga bilder. Ser ju bra ut så långt! Ska bli intressant att se hur bygget fortlöper och även diot när det blir så dags. JAg gjorde nått halvhjärtat försök till dio i tonåren, men har inte försökt sen dess, även om jag haft ett par idéer.

Azgaron

Sven-Erik
0

#23. Tackar och bockar! Jag återkommer med bilder så fort det hänt något. Jag ser fram emot monteringaen av lampan!!

pebben
0

Hm tycker mej se vissa likheter i våra byggen? fast tycker nog att sven-eriks bygge lyser upp min tillvaro!  hehe!

//pebben

Sven-Erik
0

#25. Eh….är det samma byggare? Knepigt det här?
Bra att du skickade med bilden, kom på nu att jag glömde att pre-shada golvet……Damn it!

Azgaron
0

Ser ju bra ut den med, pebben!

Tur att jag inte mer än pillat lite med hjulupphängningen på min. Ska nog göra en pansargrå istället för gul Glad

Azgaron

pebben
0

#26 mnja det här är en afv 251/4 Ausf C limited edition hehe så fick jag in det också! men det är ju klart att när vi bygger chassi så är dom ju väldigt lika men du bygger ju ut ovanpå och jag baktill hihi? + att det blir lite skillnad inne baktill i vagnen

#27 med Ausf C går det utmärkt att måla grått! om målningen blev väl tidigt på våren -43 tror jag

men jag saknar dmls dekaler till instrumänten! jag får måla mina

//pebben

Azgaron
0

#28 Visserligen är den gul på omslaget, men där finns med ett grått alternativ i beskrivningen. Egentligen kvittar det, men jag tycker att gult verkar vara en populär färg i pansarträsket Glad Så lite motvals måste man ju vara Glad Fast det lär nog dröja ett tag tills jag fortsätter med den då jag gärna skulle vilja ha färgspruta först och hinna öva på några objekt först.

Azgaron

pebben
0

färgvalet mellan gul/grå bas beror ju på vad man bygger för något eller var man vill ha det själv har jag nog lika många gråa vagnar som jag har gula  många av dom populära vagnarna är ju byggda så sent av kriget att det bara går att måla gult som t ex tigerI (med undantag av den tidiga ver som fanns i grått) alla panther och jagdpanther hetzer jagdpanzerIV 251Ausf D så det är nog en förklaring till att det blivit lite mycket tyskgul på senare tid annars föredrar jag faktiskt grått dels för att jag tycker det ser fränare ut dels slipper jag en massa cammo jobb men har lite i hyllan som ska bli grått som en sdkfz 222+1 232 en krupp 6x6 och 250/3 sdkfz.7 och en kubelwagen förstås! så det blir lite blandat i slutändan  hehe! sedan så vet man ju alldrig vad nästa shopping tur för med sej?! kanske en panzerIV från 15 pz div? (öken)

//pebben

Azgaron
0

Jo helt klart har mycket att göra med det utbud som finns, och att det på grund av detta blir väldigt mycket gula vagnar med olika varianter av kamoflage.

Jag har ju inte så mycket pansar ännu. Egentligen har jag bara en hemsk Panther G från Academy i 1/48 som är klar, och en 95% Sherman (HobbyBoss). Sen på G är en gul Panther D, en Tunisisk Tiger, och en Valentine. I lådor har jag en Demag och så 251an.

Med undantag av de fältmålade kamon som ska ha förekommit så tycker jag att det behövs spruta för att åstadkomma ett snyggt kamoflage. Lite därför jag undviker gula kamoflerade vagnar för tillfället. Min Panther är ju en Kurskkärra och de fanns ju i enbart gult också, beroende på vilken division.

Azgaron

pebben
0

Mm ja kammo blir klart bättre med spruta! jag gorde som du innan jag köpte spruta hadde väl ett par penslade kamoflerade men undvek dom mer och mer å höll mig till de grå! men nu är det ju så att även dom grå blir ju bättre när man sprutmålar ända kruxet är att en riktig air brush och kompressor går på en slant det blir många modeller man får hoppa över hehe! mitt paket ligger på ca 3000:-  spruta/komp men då kör jag med en 2 hk kolv komp  så jag kan både pumpa bildäck och blåsa vingarna av en messerschmitt om jag vill hehe!

//pebben

Azgaron
0

Jo det är ju helt klart mycket som blir bättre när man väl skaffat spruta och lärt sig hantera den. Jag har ju inte funderat på vilken spruta jag ska ha än men runt tusenlappen räknar jag med, plus ungefär lika mycket för en kompressor.

Pumpa däck är ju bra att kunna göra, men blåsa av vingar på messerschmittar eller andra plan låter lite mer tveksamt Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Faktiskt rätt intressant det här med infraröd utrustning på tyska fordon! Var ute på nätet och googlade och fann intressant historik och flera bilder. Läste bla. att tekniken togs fram av tyskarna i början på kriget, men blev nedröstat av OKW för att ingenjörerna inte kunde garantera att sikten blev LIKA bra som under dagsljus….Hmmm. Inte förrän i slutet av kriget, när tyskarna mest kunde röra sig i mörkret (flyganfall) så började det inofficiellt monteras IR-utrustning på en del fordon! I april 1945 så attackerade "UHU"-utrustade Panthers en amerikansk ställning och orsakade panik. Anfallet var en succe, men tyskarna hade inte så mycket tid kvar av kriget….

Lite mer bilder!

Sven-Erik
0

Mer…

Sven-Erik
0

Jorå…

Sven-Erik
0

Kan inte låta bli! För den som är /blivit mer intresserad av dessa "ugglor", kan läsa lite mer intressant på den här länken:

Nightfighting Panthers

Schysst lång adress va?? Skrattande

Edit; "Snyggade" till den åt dig! //Stefan

StefanW
0

#34-37 Intressant fakta! Det kom fram mycket teknik under kriget, som vi har nytta av än idag.

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#38. Tyvärr är det nog så! Människan är väldigt påhittig när det gäller att hitta på nya sätt, att ta kol på andra människor!
Men som tur är, så finner man oftast användningsområden till det civila livet!….

Mann
0

Hej Pebben

Jag har haft denna AFV-club modell under hela sommaren. Nog finns den alltid. Du är välkommen in och titta i lådan som vanligt.

Christer Mann

StefanW
0

#40 Jodå, vi är några till som kommer och våldgästar dig snart!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Intressanta bilder och intressant länk! Ska läsa mer där sen. Hmm, man kanske skulle investera i en UHU vid tillfälle.

Azgaron

pebben
0

#40 hejsan christer! jo det var ett tag sedan jag var nere det blir tyvärr så när man inte har en fungerande bil men det ska vi lösa på nått sett för det börjar också bli lite akut färg brist här hemma! haha! det blir så när man inte fyller på regelbundet!

och lita på att jag ska komma och kika i lådan!  Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

Tänkte bara tala om att AFV senaste nummer har en del om UHU

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

det är nog inte så konstigt det är ju något dom har satsat på uhu/ir tror det är afv som gort fläst tom en trippel sats med uhu

//pebben

Sven-Erik
0

#44. Tack för tipset Stefan! Men var kan man köpa tidningen???

StefanW
0

#46 Hobbybokhandeln bla har den för 150;-

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#47. Tack för det Stefan! Måste införskaffa ett ex!

Sven-Erik
0

Jaha, jag lovade ju lite bilder ikväll på mitt UHU-bygge!
Jag har kommit en liten bit på väg, monterar för närvarande ihop lyktstapeln med IR-utrustning. Väldans pillande med skör resin!! En del har gått sönder och jag har fått löst det med lite "gizmo"-teknologi, (fritt översatt fantasibyggande). Tycker att det är lite knepigt der här med resin och det blir väl inte riktigt så bra som man skulle ha velat!
Nåja, Nu återstår att koppla radion, dra kablar till den och sen måla hela klabbet!!!

Sven-Erik
0

Bild på hela vagnen….

StefanW
0

#49-50 Snyggt! Ja, resin är hårt, så man får vara lika försiktig som när igelkottar parar sig (försiktigt, mycket försiktigt) Tänk bara på slipdammet! Putsa gärna under rinnande vatten! Det skall bli spännande att se den igen när du har fått på lite färg!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#51. Resin kan vara lite farligt ja…….eh, använder bandslipen för att slipa till bitarna…..
Jorå! Återkommer med mer bilder vad det lider! Fot i munnnen

pebben
0

jösses sven erik tänk på att resin damm inte är nyttigt! minst sagt

pebben

Azgaron
0

Snyggt! Vilket åbäke till utrustning, tar ju upp en bra bit av utrymmet, men bra ser det ju ut.

Azgaron

pebben
0

det blir klockrent när det kommer på plats! har själv hålt på och bökat lite med resin till min 251 (lådorna inuti) det är bara 4st men blev inte imponerad alls! nå det finns ju dom som lovordar resin men jag är rätt tveksam om jag vill hålla på med det mer än nödvändigt! men sablar vilka snygga figurer det finns i resin!

//pebben

StefanW
0

Det är ju det att det går att gjuta helt andra detaljer än vad som är möjligt med den vanliga plasten, men medaljens baksida är ju att det inte är nyttigt att andas in dammet och att delarna kan verka "spröda" och gå sönder lättare än plast! Tycker att det är ett lyft för många modeller, men gillar inte att det kostar en halv förmögenhet för några fina detaljer.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Nä, dammet och priset är väl de största nackdelarna när det gäller resin.

Azgaron

pebben
0

#56 det är ju det att jag inte tycker att mina lådor är skärskillt snyggt gutna! man märker ju sådant när man detalj målar men har ju sett en del annat som varit väldigt snygga men det gäller ju att karva ur delarna snyggt ur resinet också!

//pebben

StefanW
0

#58 Får väl hoppas att det var en engångs företeelse med dålig gjutning….(hoppas kan man ju alltid, såvida man inte är en groda utan bakben för då är man bara hopplös!)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja som groda lever man väl på hoppet?!  Fot i munnnen

//pebben

pebben
0

fler gammla grejor

pebben

ElLobo
0

#61: Men pebben, har du börjat med arkeologiska utgrävningar?

Flört

pebben
0

juppe!

pebbiz

StefanW
0

Ännu en gammal go tråd! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

känner mig lite nos ikväll! och så kan
jag ju inte lägga in nått nytt  och det är för långt till sängen så kan inte sova heller     logiskt va ?

//pebben

ElLobo
0

#65: Va, kan du inte sova sittande?! Det trodde jag inte om dig!

Sven-Erik
0

Ha! Den här gamla goa tråden! Vet inte om jag lade ut någon bild på den när den var färdig?…Ska fota den senare idag när kopparslagarna har gett sig..Obestämd

pebben
0

hehe ja gör det! Skrattande själv fick jag ju se den irl
men ser gärna om den igen!

//pebben (780p)

Azgaron
0

Ja, den vill vi gärna se!

Azgaron

ElLobo
0

#67: Ja, har någon talat om att vi gillar bilder?! Flört

johannespanzer
0

spännande och snyggt! Hur många 251or är du uppe i nu Sven-Erik?

[Tunnan]
0

Nä men Sven-Erik
Missade du att lägga ut bilen ? Flört