Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1312 ggr
Fisken33
0

Huvglas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har stöt på ett litet problem i mitt senaste modellinköp, cokpithuven har två tydliga(även om dom inte syns så bra på den här kasa bilden).

Hur gör jag nu för att bli av med dom?, läste inlägget om hur man kan bli av med limkatastrofer på dom, men inga av dom sakerna finns tyvärr att tillgå här, så om ni har fler tips så är jag tacksam, och vad andvänder ni vanligtvis för lim för att undgå sådana missöden?

Fisken33

johannespanzer
0

Ejektormärken? i huvglaset? Är det en black widow 1:72 från Airfix? Jag har en sån byggsats liggande, med 2 stora utkastningshål mitt på det gigantiska huvglaset. Tappade direkt lusten att bygga den byggsatsen!

Intressant fråga, det är "elitnivå" på denna! Funderade på att droppa i sån där krystal kleer i hålen, men det är ju lite som trälim bara?

Kanske kan superlim droppas i, sen härdas (var hittar man sån där härdare?) och sen slipas ner? Vilda hjärnstormar - kapa till en bit klarplast och limma i, njaa? Scratchbygga en ny huv… Känns mycket jobbigt… Kapa bort "fulglasen" och ersätta med klar flakplast - möjligen om böjarna inte är för konstiga.

Annars brukar nog huvglasen limmas med trälim, för det är bara att tvätta bort så det försör inte glaset.

starhawk
0

Jag tror det var Humbrol som har ett klart lim avsett för huvar som man kan göra glasrutor av, det borde man kunna droppa i dom där utkastarmärkena, är man försiktig med mängden så tror jag inte ens att man skulle behöva slipa dom efteråt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Det stämmer det som starhawk skriver. Humbrol ClearFix heter det. Jag har inte använt det till större saker som rutor ännu men annars tycker jag det funkar bra.

Proosen
0

Humbrol Clearfix är i princip samma sak som vanligt RX-lim och frågan är väl hur bra det sitter fast på en plan yta egentligen? Men om man får till en fin yta direkt så borde det väl sitta som det ska, tyvärr tror jag inte det kommer att dölja problemet utan snarare förstärka det.

Det är nog slipa, polera och klarlacka som gäller för ett fullgott resultat. Hoppas jag har fel, för det är ju inget kul med sånt där mitt i rutorna.

Niclas

Fisken33
0

Ja jag får väll se vad jag hittar på, jag kanske täcker över huven med något i stället.