Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2388 ggr
bosnafly
0

hur måla??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej ska bygga en MIG21 i croatiska färger,se bild,är det enklast att måla med pensel eller spruta??om ni har nån mer tips t ex vilken färg först,vit eller röd så kom fram med de då

sani

www.bosnafly.n.nu

Tails
0

Har du inte sett på Kalle ankas julafton? Det är den därade schack färgen du vill ha Flört.

Skämtosido. Men jag tror att du vill börja med den vita färgen i vilket fall som helst du väljer. Annars kan det lätt bli rosa. HUr det ska målas får den erfarne tippsa om.

Mvh Hampus

karlrobert78
0

Vitt först, målas med fördel med airbrusch då vitfärg är svårt att få bra att täcka med pensel. Sen maskera med tamiya tape (maskeringstape) och sedan måla det röda. Använd gärna airbrusch här med, röd färg kan också vara svår och penselmåla!

//Marcus

starhawk
0

Jag skulle börja med att prima hela planet i vitt, därefter maska av fälten som fortfarande skall vara vita och spraya rött. Jag gillar att penselmåla men det här är klart läge för spray

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
0

ska jag grunda först??har tamyas vitt grundfärg i sprayburg,duger det som grund?

sani

www.bosnafly.n.nu

StefanW
0

Ja, tänk bara på att det "dammar" ordentligt, men det brukar täcka bra.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#0: Jag håller med! Helst sprutmåla, p g a att det är svåra färger, och börja med den vita, gärna i kombination med grundning.

bosnafly
0

efterssom jag inte har spruta kanske det finns nån snäll själ på byggträffen som vill hjälpa mig lacka den??

sani

www.bosnafly.n.nu

StefanW
0

#7 Vi kan hjälpa dig så att du själv får prova! Flört

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#8: Jag har en Il-4, hjälper du mig att maskera … ? Flört

starhawk
0

#4,7: Tamiyas vita primer finns ju på sprayburk (finns den i något annat format?) så det är inget problem, flera tunna skikt tills du får en bra yta. Det röda är väl lämpligast att lägga på med någon hygglig spruta, lycka till!

Raldor
0

#9 Jag ser fram emot att se dig maska den. Jag kanske ska ta med min så tar du den samtidigt.Flört

ElLobo
0

#11: Jag kan göra tvärtom! Jag maskar gallret, så målar du glaset! Skrattande

bosnafly
0

hehehe,ja det ska bli kul o maska den,man får ju försöka iaf,polaren är en kroat så jag tänkte överaska honom lite,han blir nog glad,skönt att man får  lite hjälp iaf när vi träffas,är ju oerfar,så jag ser fram emot att lära mig o ta med mig hem en massa tips o råd av er proffsar

en tacksam nybörjare

saniCool

www.bosnafly.n.nu

karlrobert78
0

Jag och Stefan kan måla och maska mot pengarGuld i mun… Nej… Alla som skall till Locketorp plocka med Airbrusch! Kompressor med ordentlig tryckregulator kommer finnas!

//Marcus

ElLobo
0

#14: Perfa! Jag har en burk med gamla ti-öringar … Tungan ute

[Tunnan]
0

Om du ska grunda med Tamiyas primer så bör du nog måla med deras färg också sedan.
Jag tycker det är lurigt att blanda tamiyas färger med andra tillverkare, lätt att det skär sig.
Eller det kanske funkar bra med Humbrol ovanpå Tamiya, men inte tvärt om
Det sistnämnda vet jag att det inte funka, det krackelera direkt

Proosen
0

Humbrol funkar ganska bra på Tamiyaprimer, men vidhäftningen kan bli lite sämre. Oavsett det här bygget eller annat som ska lackas rött så bör du ha en vit primer under för att få lyster i färgen. I princip all röd färg är lite genomskinlig så det är mycket viktigt att ytan har samma färg och inte t.ex. vit plast, grått spackel och sen på med det röda för då blir det fläckigt. Vill man ha en lite mörkare röd kör man med grå primer eller annan färg som passar det man tänkt sig.

Mycket häftigt flygplan och helfrän målning, det skulle passa en bilbyggare som mig att försöka få till. Gillar färgglada individer helt enkelt.

Niclas

starhawk
0

#16: Model Master enamel fungerar utmärkt på Tamiyas primer, både min Vulcan och Hercules är målade enligt den principen, inga som helst problem (skulla vara då att man blandar till för mycket färg, det täcker nästan direkt när man sprayar på primern)

WildeSau
0

Kopro MiG-21UM med kroatiska dekaler

Box-art och färdigbyggd

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

bosnafly
0

letar efter vem som säljer dessa modeller??hittar inget Gråter

www.bosnafly.n.nu

WildeSau
0

Modellerna har inte kommit ut än på marknaden.

Annars dyker de säkert upp i någon Ebay-webshop.

Tänk på att den enda som är målad rödvitrutig är en tvåsitsig MiG-21UTI.

Hi-Decal har passande dekaler till jugoslaviska och kroatiska MiG-21bis.

Finns bl.a att köpa på Jadar Hobby

bosnafly
0

¤21  dessadekaler har jag fått hem,5 arbetsdagar tog det,kanonfina köpte lite andra dekaler med,ja jag vet att det är en 2sitsig mig 21 men den har inte jag,har bara den vanliga tyvär men den kan bli snygg den oxå,om inte nån har en sån till salu så köper jag gärna den…jadarhobby var var duktiga på att packa in dekaler så att de inte skadas…

www.bosnafly.n.nu

WildeSau
0

#22 Jag har en Kondor MiG-21UM på lager. Kan ta med den till Locketorp ifall du vill.

ElLobo
0

#23: Jag förutsätter att du som vanligt tar med lite annat intressant också! Flört

bosnafly
0

¤23 ja te med den då blir det rätt helt o hållet.kanske vi kan byta eller så köper jag den,ska ha med mig lite modelelr jag med.

sáni

www.bosnafly.n.nu