Revells limnål
Är det någon som har ett tips på hur man löser upp lim som torkat i nålen på Revells vanliga lim?
Har haft nålen i lacknafta över natten men det gjorde varken till eller från. 
Limnålar…
Om den är av metall och kan tas bort, så är det bara att hålla den över ett tänt ljus eller dylikt. Då brinner "proppen" bort.
mvh/Janne
Ahh, man tackar. Ska testa med en gång.

Jag brukar prova att rensa ur röret med en bit koppartråd, fungerar bra.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Samma här! Behöver dock ha läsglasögon för att hitta rätt! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag prövade några fina precisionsrör till cyanoakrylat, att värma den över ljus ,funkade fint det, enda som man kan råka ut för är att den lilla hädningen som finns i röret försvinner o blir lite mjuk när man skall ha tillbaka den i plast infästningen .

Kör också med koppar tråd brukar fila koppar tråden så den blir lite smalare brukar funka fint …

Läste detta tipset för någon vecka sedan. Nästan samma dag lyckas en av kidzen få limmet att torka i röret. Höll den över en tändrare, och vips så var proppen borta.
Jag tackar till tipset.

#1 nice! tackar, har klurat lite på detta. 

Köper man det limmet på modelcraft i Malmö så får man en bit pianotråd med som dom tejpar fast på burken. Det e service 

Jag la min i lacknafta fast det fungerade inge vidare, sen la jag den i Cellulosaförtunning, hur rent som helst! men när jag sedan tryckte in den i flaskan igen så fungerade det inte! efter lite felsökning upptäckte jag att en liten plastflik skavts av och lagt sig som ett lock på insidan, lätt fixat, så nu fungerar den igen, fast jag har inte använt den efter det,
Model Master Rules!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#5: Briljant idé! Sitter med ett gäng cyano-igenkorkade såna här, som jag inte haft hjärta att slänga. Tack för tipset!
Styvheten borde gå att få tillbaka genom att doppa röret i kallt vatten omedelbums efter eldningen?
/Hasse
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Tändare funkar kalas…tack!
Måste provas me tändare nästa ggr de fastnar 

#1 Fantastico! Nålen satte igen på revellen här för 2 dar sen, tände ett ljus och tog nålen med en lång pincett och eldade upp pluggen! Klockrent!
#11 Hasse? Bekymmrad om magnetit och austenit i det lilla röret (om jag minns nåt om härdning)? 
Tackar, tackar! Bara trevligt att få komma med lite tips som omväxling. 
Själv känner jag mig som en novis i modellbyggeriet när man ser vilka kunskaper & teknik som folk sitter inne med när man är ute på olika forum eller utställningar.
Vill passa på att tacka Stefan & Co för allt ert arbete och engagemang med detta forum som är kanooon

mvh / Janne W

#15 Det var roligt att höra!
Tack, det värmde!
Mvh Stefan
Stefan - Modellbyggare

#14: Ööööhhh. magnetit? Austenit?
/Hasse

#14: Ja magnetit är i vanligt tal järnmalm och austenit är en struktur av stål s.k. austenitstål som är önskvärt i vissa sammanhang

#18: Ok, hur hänger det ihop med värma/doppa i kallt vatten grejen?
/Hasse

#18 Starhawk Ja visst är det nåt sånt. Har en gammal kompis som är hobbysmed och han brukar trötta ut mig med långa harranger om smide och jag tröttar ut honom med tjat om tyska panzers och små träd… Litegrann fastnar och ibland kan kunskapen vara bra att ha.
Tyckte det var lite lustigt att nbisaladin/hasse skulle kyla det lilla röret, ungeför som en sån där snabbhärdning (tror det blir sprött då?). Jag tror du måste normalisera röret på låg värme Hasse! 
Sorry for off-topic! Och sorry för dåliga skämtförsök på din bekostnad Hasse, du får ge igen på mig! 

#19: Ja austenit var tidigare något man bara fick fram genom att snabbkyla stålet när det befann sig i den s.k. austenitfasen, men numera har man legeringar som har austenitfasen ända ner till rumstemperatur så det beror på vad nålen består av för stål. Normalt innebär ju snabbkylning att man härdar stålet varvid det blir sprött, men om man snabbkyler det från austenitfasen så blir det inte sprött
Man slipper ju det här problemet om man lägger nålen i cellulosaförtunning, det löser upp proppar effektivt

Skulle kunna höra med min svåger, han är nämligen utbildad limnolog(!)

/Micke

# 20-21: Ingen fara, skoja på!
Jaha, då har man lärt sig nåt nytt igen då. Får det lov o vara lite Austenit till kaffet, nån?
/Hasse