Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2209 ggr
GeeKen
0

Färg på Stugen?

Håller på och klurar över färgsättningen på min Stug IV:a. Den bristfälliga färginformationen i beskrivningen ger jag inte mycket för, inte minst eftersom den kraftigt skiljer sig från hur vagnen ser ut på box-arten.

Vet någon var man kan finna information om vad det fanns för färgsättningar på tyska Stug i krigets slutskede?
Västfrontens vagnar borde skilja sig från östfronten, eller?

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

leo-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad jag har sett på bilder och gjort på min egen östfrontvagn (tagen av ryssarna) så var den pansargrå

[Hayabusa]
0

Hej GeeKen,

ska det vara en Stug IV som befann sig på västfronten?

/Stefan

GeeKen
0

Leo: Himla snygg vagn och mycket snyggt litet vinterdio!!!

Hayabusa: Jo, jag tänkte nog det. Antar att det är Dark Yellow som bas, men vad mer?
I beskrivningen är det distinkta kanter mellan de olika färgerna i camoflagemålningen. På box-arten är vagnen målad i Dark Yellow (?) med suddiga färgfält (grönt och brunt) med mycket luft mellan.

/ GeeKen

[Hayabusa]
0

#3 Ok, att det är en bas på Dark Yellow med grönt/brunt i kamouflage som gäller råder det nog inte så stor tveksamhet om. Men, exakt hur..? Tror att du har rätt stor valfrihet. Vagnarna levererades till förbanden målade i enbart med den sandgula basfärgen. Själva kamot blev sedan målat i fält vilket gör att ingen vagn var den andre lik, troligen. Det finns en bild på www.achungpanzer.com på en Stug IV med ett lite ovanligare kamo-mönster, men den vagnen ser ut att ha Zimmerit också. Om jag vor du, så skulle jag nog försöka få till ett kamo som består av lika delar gult/grönt/brunt, ungefär. Ganska småmönstrat, typ.

/Stefan

GeeKen
0

Ahaaa… Åll-rajt!

Tusen tack för infot!
Härligt när det ges ordentligt utrymme för den egna kreativiteten!

Glad

Ska kolla länken ikväll.

Tack för hjälpen!

/ GeeKen

Greenhorn
0

Den 20:e December 1944 så utgick en order om att pansar skulle
målas i mörkgrön RAL6003 som basfärg och ha camofält med skarp kant (ej sprayade) bestående av färgerna rödbrun RAL8017 samt mörkgul RAL7028. Inga glasklara order på camots mönster fanns så flera olika varianter förekom. Till detta kan även tilläggas att mot slutet av kriget skedde truppförförflyttningar dygnet runt så besättningarna kamoflerade sina vagnar efter vad nöden krävde. Så bygger du din vagn i sent utförande och inte ska "kopiera" en specifik vagn du tex sett i en bok så kan du låta fantasin flöda ganska fritt med ovan nämnda färger.

Raldor
0

Fanns det inget annat tillhands, så användes även lera.

[Hayabusa]
0

Jag tror att valfriheten är tämligen stor. Jag vill inte sätta mig på höga hästar eller leka besserwisser på något sätt. Det här med kamouflage, kulörer etc. är ett ämne som man kan debattera i evighet. Det finns nog inga absoluta sanningar och jag betvivlar inte det som Greenhorn skriver, men…jag är vän med en tysk krigsveteran som deltog i Ardenneroffensiven december -44. Han var befäl över en Pak 40 och har berättat en hel del…Dessutom en otroligt duktig konstnär och har gjort otaliga målningar, teckningar och liknade. En hel uppsjö olika omslag till diverse häfte/böcker. Jodå, det finns även en samling byggmodeller i hans hem Glad. Det går inte att återberätta allt som jag har fått höra och se, men han har berättat om hur fordon levererades sandgula och hur man målade kamo i fält. På "hans" Pak 40 målade man ringarna runt kanonröret (antalet sönderskjutna vagnar) med hjälp av tandkräm.

/Stefan

Greenhorn
0

Infaller i ledet med dig Hayabusa dvs med att inte sätta sig på höga hästar eller leka besserwisser. Min information kommer från diverse faktalitteratur, men bara för det står i en bok behöver det inte vara sant. Jag har haft pansarhistoria som hobby i snart 20 år och har fått lära mig att böcker inte stämmer till 100% alltid. Jag hade i mitten av 90-talet nöjet att lära känna en tysk veteran som bla deltog i slaget om Berlin. Enligt honom så fanns det vagnar på Berlins gator som endast var målade i rostskyddsfärg i krigets slutskede, om det var gjort i fält eller fabrik får vara osagt.

[Hayabusa]
0

#9 Nä, det är sant. Bara för att det står skrivet i en bok så behöver det ju inte vara 100% sant. Man kan ju tänka sig att det i krigets slutsked rådde viss oordning och Allmänt kaos. Det är ju t ex möjligt att man från högre ort tog beslut som aldrig eller sällan blev genomförda i fält. Sedan är det väl som så att förbanden blandades med med både nyare och äldre vagnar. När man studerar diverse foto från då det begav sig, så ser man ju att variationen på kamo är minst sagt stor. Ingen vagn är den andre lik.

Den sk "Hinterhalttarnung" användes ju på västfronten i slutskedet, men jag vet inte om den användes på någon Stug? Vad tror du om det, Greenhorn? Kunde isåfall vara ett snyggt alternativ till GeeKens Stug.

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10_2 Det är ett snyggt kamomönster! Jag vet inte om några StuG hade någon sådan målning, men jag skulle inte bli förvånad om det fanns vagnar målade i fält med detta mönster. Här är i alla fall en bild på en snyggt målad modell av en SturmHaubitze från Ardenneroffensiven.