Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2428 ggr
pentti01
0

Färgtyp?

Jag är nyfiken på era erfarenheter ang. färg till airbrusch..? Kan man använda all slags lackfärg eller bör det vara hobby/spec.-färg?  All färg är kanske ej polerbart? Och så ska man ju kanske klarlacka efteråt..  m.a.o = jag vill blanda till egen kulör som bara skall användas till 1 objekt,vill därför ej köpa färg i för stor mängd.. har en del att blanda av redan.

TommiN
0

Jag har iallafall först målat med vattenbaserade färger,och sen klarlackat det utan problem….om det var något sånt du undrade över??

Så länge färgen är inte tjock,så borde det funka.

Azgaron
0

I princip bör det väl gå bra att köra vilken lackfärg som helst i sprutan bara den är rätt förtunnad!
Jag hade med min spruta till jobbet och gjorde bättringslackering med riktig billack!
Däremot bör man kanske tänka på att lägga på en bra primer ifall lösningsmedlet är av den lite starkare typen om man ska måla på plast!

I övrigt har jag i stort bara kört med Agama akryl och Humbrols lacker i sprutan!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Har oxå tänkt på vilka färger man ska använda..
Men ja funderar på att testa Agama då dom är vattenbaserade.
Sen även Humbrol..
Modell Master ???
Hur är dom ??
Lika så Tamiyas färger hur är den att spruta me ???

starhawk
0

Till min Badger-spruta finns en liten instruktion som säger att all färg kan sprayas, den behöver bara förtunnas, jag har hitills inte haft någon som helst anledning att betvivla det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
0

# 3 Modell Master har två typer, en enemel färg som liknas vid Humbrols och en vattenbasserad. Har testat enemelfärgerna med dåligt resultat. Inte att de är svåra att spruta, men gör du fel så är de omöjliga att få bort. Jag har provat allt, ungsrengörning, bromsolja dot 3 m.m.

Tamiyas färger är klart bäst att spruta med. Min erfarenhet är att det inte går att misslyckas med dem. Lätta att tvätta bort om du skulle vara missnöjd med resultatet. Ajax förnsterputs eller Johnson polish bortagare funkar.

Jag föredrar färg som är vatten eller sprit baserade. Det är lätt att göra rent sprutan efteråt och de är lätta att få bort färgen om du skulle måla fel. Sen luktar de hyfsat! Målar man med Humbrol, Revell, Xtra Color eller ModelMaster kräver de lösningsmedel (balsamterpentin, lacknafta, thinner eller deras egen förtunnnig) och det luktar f*n i rummet. Nackdelen med "vänligare" färg är att de har en tendens att "solka" igen sprutan och färgen kan torka lite väl fort, tom innan den hamnat på modellen.

Lite tankar från mig, huvudsaken att man hittar en färg man trivs med och känner att man behärskar och får ett bra resultat med!

//Marcus

[Henke29]
0

Okej
Ja har tyvärr ingen handbok till min Airbrusch..
Men kommer nog att köra me Agama och Humbrol i första val.
Sen även testa Tamiya oh Modell Master..

starhawk
0

Jag har sista tiden bara sprayat med Model Master, men jag vet inte om den är svår att få bort, den täcker så bra i väldigt tunna skikt att blir det fel så sprayar man bara vidare med nästa färg

Marcusjohnson717
0

# 7 Lite svårt att göra om man exempelvis får riningar i färgen eller måla en ljus kulör över en mörk. Men det jag ville säga i mitt inlägg är man måste hitta en färgtyp man tycker om och som man behärskar. Det är alltid så att "smaken är som baken"!

//Marcus

starhawk
0

#8: Ja rinningar har jag fått, men dom slipade jag ner innan jag körde vidare. Ljus kulör över en mörk var inga problem, min Vulcan fick ju först en alltför mörk kulör men det var inga problem att täcka över den med en betydligt ljusare

pentti01
0

#8 : intressant att du nämner att hitta en färgtyp man gillar och behärskar; jag har provat att penselmåla med Tamiyas blanksvarta,, kan ej med den färgen; den verkar torka för fort så ytan blir blank o matt på samma gång! Ska försöka att spruta med den , den verkar ju vara bra "annars"..?

Azgaron
0

Enligt mångas utsago, verkar Tamiyas färger i första passa bäst till sprutmålning!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Ja tydligen Skrattande
Då får man väll införskaffa sig lite Tamiya färg framöver..

Henke

denstore
0

Humbrol är ju svinbra att spruta med också, men inte direkt nyttig.

Gunze är bra också, om möjligt bättre än Tamiya. I alla fall för flyg.

[Henke29]
0

Aha okej :)
Har inte fått testa den Airbruschen än som ja köpte av dig..Rynkar på näsan
Letar efter kompressor för fullt just nu

Henke

denstore
0

Egentligen borde man kunna lösa det ganska billigt. Clas Ohlsson har en lite kompressor för att pumpa däck med. Kostar runt hundringen. Ett bildäck har du ju säkert liggandes någonstans. Ännu hellre en metall-trycktank, men jag vet tyvärr inte var man kan köpa såna i Sverige. I england går det tror jag. I USA kryllar det av dem. Man har dem till att fylla på sitt punkade billdäck. Och sen någon form av tryckregulator. Classe har en sån också, och den går på ett par hundingar. Pumpa upp däck eller tank med din lilla kompressor, eller med en fotpump om du vill ha motion. Koppla in grejerna till regulatorn, och vips, så borde du ha luft en stund i alla fall. Man kan ju klara sig utan regulatorn, men det är dålig luft att spruta med. Högt tryck i början, och alldeles för lågt mot slutet.

[Henke29]
0

Okej!

Nej ja satsar nog på en kompressor så man har sen Skrattande
Bara de kommer nån till bra pris och inte dånar för mycke då får ja mina grannar på mig hehe

Henke

gigabyte
0

jula har en liten för 700 :- ger 3,5 bar så en regulator är nog bra att köpa om du vill reducera trycket

TommiN
0

Jag har 3 kompressorer här hemma,varav jag använder 2,den tredje är min ursprungliga kompressor,helt okej,men lite högljudd.Glad

[Henke29]
0

Ja får nog ta och kika på den som dom har på Jula då

Nån prisbild isåfall TommiN ??

denstore
0

Problemet med julas kompressorer är ju att de väsnas något fruktansvärt. Derast tystaste levererar härliga 85dB.

Försök hitta en begagnad hobbykompressor istället. Jag menar, visst, det är väl hundringar att tjäna på en Jula. Kanske t.o.m. någon tusing, men jag hade hellre haft något riktigt billigt i början, och sedan köpt något man kan ha under många år.

[Henke29]
0

Ja man kan kolla på olika alternativ.
De är sant att de inte är kul att dom väsnas för mycke.
Sen att ja bor i Lägenhet oxå..

Henke

TommiN
0

Min kompressor från Jula ger ifrån sig 60 db,den jag använder nu ger ifrån sig 34db,så det är en liten skillnad,jag kommer inte ihåg hur mycket jag gav för den då jag köpte den för 10 år sen…Förvånad

starhawk
0

Jag köpte Clas blöt om fötternas minikompressor, fungerar utmärkt, den är väl inte direkt tyst, men den väsnas inte direkt heller, den har bra tryck så kompletterad med en tryckregulator kan man få det tryck man vill ha

[Henke29]
0

Ahh här får man många tips Skrattande
Ja har vatt lite sugen på den lilla Clas Ohlsson kompressorn men inte våga redit..
De är denna du menar Starhawk ?? Länk Eller Biltemas lilla röda kompressor för 699kr

Henke

starhawk
0

#24: Jajamensan, det är den i länken, jag har använt den till både Vulcan och Hercules Gunship så den är väl testad

Marcusjohnson717
0

Min erfarenhet är att man ska satsa på en kompressor med en tank. Den behöver inte vara så stor. Köper man en större kompressor på ca 24 liter för en tusenlapp duger den gott. Man kan ju fylla på den dagtid och måla kvällstid! 24 liter kommer man ganska långt på. Annars håller jag med den store, skaffa en innerslang till ett bildäck och använd som "kompressor", med en regulator ger det lagom och fin ström av luft. De billiga hobbykompressorerna som Jula och Biltema säljer är skit. Utan tank får man ojämnt luftflöde och ett sämre resultat. Tycker man om att bygga modeller och planerar och göra det en längre tid framöver så satsa på en riktig komressor, tyst eller högljud, för köper man billigast möjligast och sen vill byta upp sig är grejerna svårsålda och man förlorar pengar.

//Marcus

TommiN
0

Fast där är det bra att köpa någon billig till att börja med,och se om man har intresse för sprutmålning eller inte,så gjorde jag,och visst höll jag upp i 10 år innan intresset hittade tillbaks till mig,men mina kompressorer har ingen tank dock,men funkar fint.Glad

starhawk
0

Jag hade tidigare en kompressor utan tank och har en utan tank nu också men jag har aldrig märkt något ojämnt luftflöde dessutom har jag hört att det går utmärkt att koppla på en PET-flaska på slangen med en T-koppling den fungerar utmärkt som tank om det behövs, detta är som sagt vad jag hört men eftersom jag aldrig har observerat några fluktuationer i luftflödet så har jag inte brytt mig

Marcusjohnson717
0

Hmm… Vad fyller PET-flaskan för funktion? Jo som tank! Som jag skrev så behöver det inte finnas speciellt stor tank, jag har ynka 6 liter. Men min erfarenhet utav Jula/Biltemas membrankompresorer, som jag målat mer än 2 modeller med, är att det blir ett ojämnt luftflöde. Jag förstår argumenten med att köpa något billigt till början, men jag tror också att man får bättre resultat och det går lättare och måla om man har ordentliga grejer som man kan ha under flera år. Sen ska man ju inte tro att de där membrankompressorena inte låter, det vet i fanken om man kan sitta med en sån en kväll i en lägenhet? Det absolut billigaste om man är något händig och har kontakt på soptippen och skroten är plocka en kylskåpskompressor, fixa en trycktank från en lastbil bygga ihop skiten med lite rör och så - vips en tyst kompressor. Borde kunna fås för under 1000:-. Har för mig att det var inne på IPMS Stockholms forum som någon hade ritning!

//Marcus

starhawk
0

Om man sitter i en lägenhet, som för övrigt jag också gör, så är ju utrymme också en fråga, och en stor tank tar ju en hel del plats. Så någon tank kommer inte på fråga om den inte behövs, och som jag sagt tidigare så har jag inte upplevt något ojämnt luftflöde. Min kompressor från Clas blöt om fötterna och den tidigare var visst också membran-modeller och jag tycker inte dom för något direkt oväsen. Dom pustar och stånkar en del men det är ju inte frågan om några högre decibeltal, och jag tror knappast grannarna märker något

[Henke29]
0

Ja de gäller nog att testa nån billig i början som sakt.
Vi har Clas Ohlsson i Kalmar även Jula..
Så vi ska se om de kan bli nån nu framöver.
Så sugen på att sätta igång me min Airbrusch..

Henke

Exelon
0

Har själv en röd "djävul" från biltema, och ja väsnas gör den och åker omkring runt fötterna. Har byggt en "trycktank" av en Pet flaska, som Marcus skriver så var luftflödet  väldigt ojämnt, men med flaskan dit satt så är det bara att vänta nån sec tills tanken är fylld och trycket är ok (hörs på kompressorn när det börjar bli tryck).

Så tycker man kan den "billiga" varianten först, eller hitta en beg kompressor. Som penselmålare så tänkte jag prova med airbrush, och är fast !!Skrattande

petrik59
0

Hej "denstore"

Var hittar man en koppling som passar på ett bildäck?

Det måste ju vara något som trycker ned den lilla piggen i ventilen.

Jag skall måla väldisgt små prylar typ lite dekor på modellplan så jag behöver ingen avacerad utrustning.

Mest för skoj skull.

WildeSau
0

#33 Eftersom de gamla VW-bubblorna använde reservhjulet till att trycksätta spolarvätskebehållaren borde den nippeln passa.

Hur mycket vågar du fylla däcket? Du behöver förmodligen en regulator med vattenavskiljare) också, då trycket om det är uppåt 4kg blir lite för högt för en airbrush.

Det bästa med bildäck är att man får en del motion när man ska bära iväg och fylla på. Inget modellbyggare får för mycket av annars. Skrattande

Alternativt att du köper en fotpump och fyller däcket själv. Ger också motion på gränsen till självplågeri.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
0

Ja, där kom ju en fin lösning. Annars tror jag att det finns lite olika don för att göra just det här. Dock så är det precis som WildeSau säger, nästan nödvändigt att man har någon form av regulator för att fixa jämt tryck.

Jag har inte provat med regulator på bildäck, men det borde faktiskt kunna funka bra. Skulle vara kul att veta hur långt ett fullt pumpat däck räcker, om man kan styra luften på ett vettigt sätt.

johannespanzer
0

#34 Du behöver inte bära däcket, det är bara att rulla! Flört