Datorspelen
Red orchestra: Ett WW2 spel som påminner mycket om Day of defeat blandat med battlefields forgotten hope mod. Pallar du inte Steel fury, tiger vs T34 eller Panzer elite(första versionen)'s kontroller eller AI så kan detta vara något att hänga i granen. Man hittar detta spelet på Steam. För er som inte vet vad steam är så gå in på http://store.steampowered.com/ och tanka ner. Det är gratis. Steam i sig är en liten digiral pryl som gör att du kan köpa hem till ditt steam konto. På steam hittar man då Red Orchestra. Ett härligt spel med gevär som aldrig träffar och kulsprutor som skjuts sönder. I Red orchestra är det Tyskar som möter Ryssland i slagfält som ska ha ägt rum.
Darkest hour: Mod till Red Orchestra. Precis som ovanstående fast denna gången är det England och Jenkare som möter Tyskar. Realistiskt som tusan. Kan säga att det svårt att slå ut Panthrar med M4A1..Moden är under utvecling och kommer släppas nu i veckorna. Beta moden hittas på www.darkesthourgame.com
Man måste ha red orchestra för att kunna spela moden.
Company of heroes
Company of heroes opposing force
Ja. Har man inte spelen så ….fixa. ;)
Tänkte passa på att fråga om där är något roligt flygspel där ute nu när jag fått hem FFBjoysticken.
INGET Jet nu utan riktiga flyg med propellrar, automatkanoner och sådant. Kanske där är någon som har något annat att rekommendera?
Här är det bara Medal of honor och framför allt Call of Duty united offensive rifle only kallas även bolt action som gäller
och då bara online på hyfsat hög nivå (gammal clanspelare)
dom nyare cod spelen kan jag inte spela på denna datorn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja tycker du ska leta upp Combat Air Simulator 2 från Microsoft dom innhåller rätt mycke propellerplan.
Och en bra flygkänsla tycker jag me.
Sen finns ju också Flight Sim X..
Som du nämner så bör man spela Company Of Heros de är suveränt strategispel..
Fick hem nu i dagarna Codname Panzers också ska se hur bra det är.
Visst de börjar bli lite gammalt men på den tiden var de väll bland de bästa spelen i den katogrien..
Henke
Company of Heros är ett riktigt höjdarspel när det gäller strategi, men jag gillar även Making History - The Calm and The Storm. Något så ovanligt som ett WWII strategispel där du kan ta rollen av Sverige och se om du lyckas klara dig i konflikten. 
Föredrar man shooter-spel måste jag rekommendera Brothers in Arms: Road to Hill 30 och uppföljaren Hells Highway. (Wikipedia) Ett verklighetsbaserat spel om det 502:ra PIR i 101:st Airborne där man fokuserat på realistisk strategi och taktik istället för det vanliga "springa och skjuta" systemet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja har också köpt Brothers in Arms men har inte lirat det än.
Får göra en installastion på det..
Men är det nån som har Real Flight Rc G2 eller nått liknande till Salu ???
Henke

Jag lirar såväl PC (multiplayer på nätet) som XBox (singleplayer).
På PC:n spelar jag uteslutande Day of Defeat: Source på Gubbklubbens DoD:S-server (IP: 94.255.184.120:27015).
På XBoxen spelar jag Bad Company och Call of Duty 4 - Modern Warfare.
Men, det blir mindre och mindre tid för spelande. Byggandet tar, helt enligt planerna, allt mer utrymme i min fritid.
/ GeeKen

Personligen har jag inte ork att dra igenom alla de här spelen. Någon gång om året installerar jag MoHAA-serien, mest för att jag gillar stämningen, och att det är kul att köra en del av dessa gamla spelen på absolut max med hysterisk framerate.
Annars spelar jag mest Neverwinter Nights-serien.

Cod serien är underbar helst Cod2 och även fyran det nyaste tyckte jag inte alls om. COH är som många ovan guld värt, usch med timmar jag suttit och spelat det. Riktigt bra gjort och hoppas på en fortsättning av den serien(Har OF tillägget). Något jag stör mej på är att det inte går att spela (singel)Wehrmacht när tilläget med Lehr och britter är installerat.
Har även Red Orchestra men tyckte grafiken var av det sämre slaget så har inte spelat det på flera år. Helst om man inte får tag i nån tank så är det skört. Då blir det att man får ligga och campa en hel runda.

7# det är därför du kör FKmod servrarna .. där är tankbanor där alla vars en tank!

Körde inget mod alls när jag spelade det utan det var orginalbanorna, när jag köpte det så fanns inget mod till RO.

Hej!
För min del så är DOD som gäller och det båda varianterna. visst har det blivit några timmar på call of duty men inget slår DOD.
mvh berfrund
Vi är några kompisar som samlas och spelar i stort sett varje fredag. Det som spelas där är BF1942 med moddar, Warcraft III, Left 4 Dead och Serious Sam.
Här hemma spelar jag i stort sett bara online och då Eve of Destruction, Forgotten Hope, Desert Combat och BF1918, alla moddar till BF1942.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Innan spelade jag mycket MOHAA online, uteslutande sk. "sniperservrar".
Villl man flyga ww2 plan så finns ju "Blazing Angels:Squadrons of WWII".
Ett häftigt mod till BF1942 är Silent heroes, Sverige mot Norge, M90-uniform, AK5:or mm.
Spelar jag nu blir det Company of Heroes, ruggigt kul.
/Micke

Säga vad man vill, första gången är alltid bäst och naglar sig fast i minnet likt häftmassa!
Det finns bara en som var först och det var Duke Nukem 3D!
Spelade detta one-on-one med en granne över 56.6-modem.
Och nu har jag väntat ivrigt sedan förra årtusendet på uppföljaren…
/ GeeKen

Jo, Duke Nukem var ett kungligt spel. Man tyckte det var så koolt med att man kunde logga in påterminaler och liknande. Det var tider, det.
Fast egnetligen tyckte jag 90-talets bästa first person shooter var Dark Forces. Fasen vad jag tyckte det spelet var roligt.
Duke Nukem 3d var ju ett kultspel.
Satt och lirade det på rasterna när man gick i skolan..
Ja Dark Forces var härligit spel.
De kunde man sitta väldit länge me och spela..
Henke

Nej nej ska det vara kult så är väl Wolfenstein det optimala, fanns att köpa på 4 disketter och dom fick man köpa en och en. Även Worms är väl kult om något! Första online spelet med 56k/28.8k modemet så var det orginal CS. Det nya suger i min mening inget kan slå ett orginal thats it!!!
Ja där sa du nått Worms World Party har jag fortfarande kvar och de går att köra i Xp :)

Ja det är riktigt roligt att spendera ett par timmar på. =)
Absolut :)

Testade datorspel i början av 80-talet, med C64 och sedan köpte jag en Sinclair ZX Spectrum (som jag har kvar!)Det tog tid att ladda upp spelen från kassettebandspelaren och inte var grafiken något vidare, dock bättre än Luxor tennis/riva muren i sv/vit från slutet av 70-talet.
Prestandan var:
Processor: Zilog Z80 (3,5 Mhz)
RAM: 16k gick att uppradera till 48k
ROM: 16k Sinclair Basic
Grafik: 256 x 192 punkter
Färg: 8 färger i två nyanser
Text: 24 rader med 32 tecken
Ljud: En kanal (10 oktaver)
Så numera är det sällan som spelet åker fram utan jag sätter mig hellre vid byggbordet eller läser lite referens litteratur istället.
Stefan - Modellbyggare
Härlig maskin du har i din samling Stefan :)
Ja har brödrosten här hemma me bandstation och diskdrive också..
Alltid kul att speka lite och minnas tillbaka till den tiden.
Ibland när man fick man ju vänta bra länge innan spelen laddade klart och sen kanske dom funkade när laddningen var klar.
När det gäller att leka med flyg från WWII så kan jag bara rekommendera de olika versionerna av PC-spelet "IL2 -Forgotten Battles" från Ubisoft. Den första varianten hette "IL2 Sturmovik", sedan kom väl "Forgotten Battles" och så "Pacific Fighters". Själv har jag en "Compete Eddition" Med både "Sturmovik", "Forgotten Battles" och "Pacific Fighters" på samma skiva. Jag tror att det kom ut ytterligare en variant sen som hette "1946" eller nåt sånt, men den har jag inte. Underbart välgjorda flygsim-spel tycker jag. Inte minst för att man kan flyga -och fightas emot- en hel del ryska plan också. Tyvärr så är väl alla dessa spel utgångna sen länge, så man får väl söka på secondhand-marknaden.
Get up there and get'em!
Lycka till. Pontus
PS. Måste passa på att fråga, nu när det blev litet spelsnack… Finns det något bra spel där man kan agera LV-skytt? (Luftvärn alltså) Skulle vilja testa nån gång… Har ett gammalt PC spel som heter Destroyer Command -som jag aldrig kommit riktigt underfund med- och där kan man i o för sig bemanna någon av skeppets LV-pjäser, men realismen är riktigt botten…
Nån som har tips? Pontus

Fick min första "Aha"-upplevelse av spelet Tomb Raider. På den tiden outstanding med sin grafik! Jag satt nog i en hel månad varje kväll och spelade ut de tre första spelen! Man ville knappt komma tillbaka till verkligheten.
Tyvärr är de senare spelen av mycket sämre kvalite´. Inte grafikmässigt, men huga så tråkigt spelupplägg.
Annars så är "Far Cry 1" en riktig höjdare! Utom på slutet då det blir lite väl utflippat…
Far Cry 1 är ju ett Guldspel :)
Sen också tycker jag om F.E.A.R
Resident Evil serien är också spel som jag gillar skarpt..

#22 Hehe tala inte om det för GeeKen att man kan vara finne!
Har många timmar på sturmovik och är ganska kul dock som med alla flygspel så blir dom ganska tråkiga det är ju i princip lyft flyg skjut ner någon stackare och landa.
#30 Usch ja Resident Evil är hemska, kom ihåg när jag och polarn hade satt i ett multix chip i ps´n och lånat lite spel från en som varit i Japan där var resident evil 2 med. Smart som man vad så spelades det så klart om kvällarna och nätterna perfekt till skräckspel! Så efter ett par hjärtinfarkter och kompisen körde flygande damen i sängen ett par gånger. Dock riktigt roligt. Även 1án blåstes igenom vet inte om jag varvade det. Men 3án är det sista bra av den serien. Dom nya är i mitt tycke dåliga uppföljare.
#30 Jag är lite småsugen på 4an och det allra senaste nu 5an då..
Fast då måste en 360 köpas först.

Oooh la laaaa… Digitala finska vildar!
Finns inget vassare!

Jag minns att det i Forgotten Hope-moden till Battlefield 1942 fanns en underbar bana som hette Karelia, där tappra finska hjältar slogs mot blosjevikiska barbarer på det Karelska näset.
Det var en av de allra bäst konstruerade och mångfaldiga datorspelsbanor för multiplayer jag någonsin spelat!
Forgotten Hope-moden var helt suverän. Tyvärr tog det alldeles för lång tid att med alla beta-versioner och när den första riktiga versionen var klar att ladda hem var det bara någon vecka innan Battlefield2 lancerades.
Värsta missen sedan Facit beslutade sig för att fokusera på skrivmaskiner eftersom datorer förmodligen inte skulle sälja!
/ GeeKen

#32 Hade fyran till Ps2 men lånade ut det och ingen vet vart det tog vägen köpte GT i samma veva så det blev biltrimming ist för monster jakt. Spelade lite det är i princip "historier" om folk som klarar sig ur Raccon City så man får spela massa olika folk med lite udda egenskaper.
#33 Japp slakta ryssar får du ofta göra, många strök med när jag "slakta" dom med min Brewster Buffalo!
Faces of War och det kommande Men of War rekommenderas varmt, fullt förstörbara miljöer och möjligheten att ta direktkontroll över soldater är hur kul som helst.
http://gamers-globe.com/images/screenshots/faces-of-war/faces-of-war-pc-029.jpg
#33 Det finns ju en helfinsk mod till BF1942 också. Finnwars 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

OCH DET FÅR JAG VETA FÖRST NU!?

/ GeeKen

Dags att damma av gamla Bf1942 alltså!
/ GeeKen
Men men tanke på alla bra mod som kommit hit nu så får man nog ta och instalera spelet..
Henke

Sitter med Far Cry 2 nu, ganska coolt som en blandning av GTA IV och Oblivion, helt olikt ettan. Men om man vill skjuta och samtidigt bli lite skrämd finns det få spel som slår Left for Dead.
Senaste COD imponerade inte på mig, föredrar att köra 2 år gamla COD 3 Live istället. Tycker fortfarande det borde komma en expansion på Medal of Honor Airbourne, ett bra spel men alldeles för kort.

Har kört Medal of Honor Airbourne på XBox. Ganska (!) snyggt spel, men känslan känns förlegad, nästan som COD1.
/ GeeKen

Håller med GeeKen absolut ingen känsla riktigt tråkigt och bygga båtar med mullemeck är svårare än AI´n på Airbourne. Prova även Brothers in arms Hell´s highway kul med omgivningen är väl lite si och så. Även att man kan springa runt en Panzer IV med en basoka och spränga den och sen ge sig på nästa! Nja förr gjorde dom riktiga spel med lite arbeta bakom nu är det viktigaste att dom kommer ut snabbt och man får sitta och uppdatera i fler a timmar med diverse patcher och annat krafs…
#31 När man tröttnar på "bara" starta - skjuta ner lede Fi (eller störta själv) - och landa, så kan man som jag övergå till att arrangera dramatiska pansarslag och diverse stormningar av bunkersytem o befästa städer med pansar o artilleri på marken -så kan man nöja sig med att lojt cirkla runt i nån liten öppen maskin och betrakta förödelsen från ovan… Sjöslag funkar också att få till.
Pontus