M4 Sherman Revell 1:35
Har börjat med en Sherman från revell i skala 1:35, egentligen ska denna vara utrustad med en T34 "Calliope", men den tänkte jag strunta i.
Har idag blåst på första lagret med färg, Revells nr. 66(olivgrå) vet inte om det är rätt kulör men enligt byggbeskrivningen ska det vara så.
Någon som har förslag på färg till banden, enligt revell ska det vara nr. 91 (silvermetallic !?!)
Första bygget i denna skala för mig, här kommer lite bilder…
/Micke

Jag är ingen pansarexpert, så färgvalet vet jag inget om
Men det ser onekligen bra ut.

Tackar och bugar !
/Micke
Ser mycket snygt ut Micke!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Ser bra ut! Färg till banden kan säkert någon av pansargossarna svara på.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Förbaskat snyggt bygge av en snygg vagn!
/ GeeKen
MVH/Roger
Kanonfint bygge.
Blir kul att få se den klar sen.
Har sneglat på den modellen förut.
Hur har den vatt att bygga mm ???
Henke

Fint bygge Micke! 
Färgen stämmer bra på vagnen. Men banden skall inte målas i silver.
De målas lämpligen i någon mörkbrun/rostfärg förrutom där banden har kontakt med marken! Det som kan uppfattas som silver är där färgen nöts bort vid friktion/ slitage. Det är alltså ren metall!

Tackar för berömmet
och tipsen !
#10 - Kanonbra länkar, bilderna var väldigt bra.
#11 - Har inte så mycket att jämföra med, bara byggt två vagnar innan(i skala 1:72). På dom var "pillet" de lösa bandlänkarna. På denna har tålamodet prövats på alla yttepytte handtag till luckorna och skyddsbågar till lyse mm. Annars har det varit bra passform och bra beskrivning.
Tror jag gör såhär med banden:
Svart matt grund, tunnt med sandfärg och sen pensla slitytorna med silver, avslutar med mattlack, därefter vädra med oljefärg ?
Vad tror ni ?
/Micke

Inte illa pinkat! Håller med om färgvalet! Kanon så att säga 

Glöm inte att du har slitytor även på insidan av banden, mot hjulen.
Ser ut att bli ett fint bygge så långt, så pansarnovis som jag är.
Niclas
#13 Det blir säkert bra!
Sen finns det alltid plats för lite skit i bandaggregatet på en Sherman.
Roger

Jag brukar måla banden matt svart sedan lägger jag på en wash med matt humbrol leather+burnt sienna oljefärg, för att skapa rost på banden. Blanda humbrol silver med raw umber och torrborsta på för slitage ytor. Lycka till!

Sådär, nu har jag målat banden. Använde revell #9 (antracit) som bas sedan använde jag humbrol #160 (röd-brun tysk kamofärg ?) som jag blåste på snett uppifrån på kanterna för att likna rost.
#17, ska prova ditt tips med Hum silver och umbra sen, men först måste jag väl lacka (matt) ?
Här kommer ett par bilder till…
/Micke

#18 Ja, det är bra med lack emellan, så att man kan backa ett steg eller att det inte löser upp underliggande färg. Om någon kan kravla upp ur leran så skall du nog få en utförligare förklaring…
Stefan - Modellbyggare
Tycker att det ser bra ut, och det kan säkert bli bättre med lite silver å lite vädring!
Azgaron
Snygga band 

Himla fint bygge! 
Ja detta bygge är kanon.
Du fick till banden snyggt oxå..
Henke

Japp instämmer med ovanstående snygg sherman, banden ser bra ut, lite nötning på dom och vädring så blir dom garanterat kanon snygga.

Tack allihopa för uppmuntran
, med risk för att tråka ut er lägger jag ut en ny bild där jag lagt på lite silver (hum. 191). Har även lagt lite på insidan av banden, den ytan som nöter mot hjulen (Tack för tipset, Proosen). Imorr´n när detta torkat ska jag blåsa på ett lager matt lack, sen är det väl dags att smutsa ner dom lite oxå. Hur gör ni förresten när ni sätter dekaler ? Lägger ni ett lager lack, sen dekal och sen lack igen?
Här kommer bilden….
/Micke
Blev attans bra det där!
Precis, lack, dekal, lack!
Azgaron
Himla snyggt
Fin metallren yta du fått till.
Ja de där blev ju snyggt 

Ser ju riktigt bra ut Micke!
/ GeeKen

Jättefint bygge!!

Lägg på lite vädring(mig pulver jord/rost) eller dyligt på sidan där det metalrent för riktigt blankt blir det aldrig. Var och tittade på en Cat D8 som fixa en större plan på jobbet. Inte ens den hade helt rena bandlänkar fast den går i 90% sprängsten. utan man såg både metall och nyrost på "kammarna" på banden.
Annars ser Sherman´en riktigt snygg ut.

Mycket snyggt bygge! Ser väl som sagt lite clean ut just nu! Ser fam emot att se den vädrad!
Azgaron

Jag tycker du har fått till din sherman jättebra. Jag har alltid svårt att hitta rätt färg till verktygen men det har du gjort grymt! Banden och vädringen ser mycket övertygande ut.
Tänkte på en sak om du tål konstruktiv kretik; Lägg på blank lack innan du sätter på dekaler nästa gång och sedan spraya över med matt eller ett tunt lager "damm". Då kommer dekalerna att se målade ut
Ett tipps! keep up the good work!

#40 Tack för tipset, Jo, nu lackade jag matt, dekal, oxå matt igen. Är själv inte helt nöjd men, man lär så länge man lever. Färgen till verktygen(trädetaljerna) är en mix av Hum. 61 och Hum. 160. Färgen till stålet är en mix av Revell 9 och väldigt lite Hum. 191.
/Micke

Ja du, om man skulle ta och späda ut oljefärgen som en wash och blanda lite raw sienna och vitt så man får en rostliknade tjockare wash och pensla på lite försiktigt (bara) på kammarna så det blir en liten yta som metallen lyser igenom på. Ja blev tvungen att kolla närmare på verktygen som Tails skrev, ser riktig bra ut. Mina brukar bli för bruna/mörka. Prova först på en målad gjutrams bit innan du provar på banden. Annars får du köpa Mig pulver sen och lägga på modellen vid ett senare tillfälle.

Mycket fint Shermanbygge Micke! Gillar hur du har fått till trädetaljerna på redskapen. Ja, en liten släng av en mörk wash, sen blir det perfekt!

Mycket snyggt bygge Micke!
Hur är modellen att bygga? Passform o.s.v.

Sådär, nu har jag provat att lägga på lite rost också(oljefärg), är det det som kallas torrborstning ? Nu får banden vara som dom är.
Tack för alla tips och synpunkter !!
# 44 - Svarade på detta i #13 "Har inte så mycket att jämföra med, bara byggt två vagnar innan(i skala 1:72). På dom var "pillet" de lösa bandlänkarna. På denna har tålamodet prövats på alla yttepytte handtag till luckorna och skyddsbågar till lyse mm. Annars har det varit bra passform och bra beskrivning."
Just det ja, en bild till 
/Micke

#45. Sorry, missade det. Hur som helst ett mycket snyggt bygge.

Så där ja nu är jag nöjd!
Nu har du byggt en riktigt snygg sherman (fast dom ser ut som skinkburk på larvband
)
Så den där kan du ställa i vitrinskåpet och vara nöjd över.
Så har du fått smak på 35 skalan eller blir det 72???

#47 - Tror jag håller mig till 1:35 i fortsättningen, har beställt lite gubbar me´som ska få åka Sherman
. Väntar med spänning på dessa.
Skulle va kul att knyta på lite utrustning på denna med, ammolådor, dieseldunkar mm, men det får bli senare.
/Micke
Otrolit fint du har fått din Sherman..
Kalas helt enkelt.
Tycker oxå att du har fått till verktygen kanon..
Henke

#48 Gör du helt rätt i. Pallar inte med 72 skalan, har fullt upp med flyg i den skalan.
Ja packa på den precis som om den skulle ha rullat av stränderna i normandie.
Mycke snygg Sherman Micke
Jag gillar skarpt larvfötterna, dom har du fått till bra
Och allt det andra också givetvis 

Vilken snygging! Denna tråd har jag missat helt!
Och vad snabbt jobbat! Nu blir jag avis Igen! 

Visst är det kul, och när resultatet blir så här bra är det ju extra roligt!
Azgaron
#53 men det är en bra början och lung
när man väl börjat så brukar för mycket utrymme i hyllan vara en brist vara!
och bra jobbat med shermanen micke!
så nu är det bara att börja på nästa! 
//pebben

J*vlar vad snyggt det blev! Skit snygg wash(i dubbel bemärkelse
)
Riktigt avis på ditt wash resultat. Vill nästan veta i punkt och prickar hur detta gick till med washen. Gärna mer bilder på ditt resultat. Tyckte detta var imponerande minst sagt. Blir det fler shermans?
Mvh Hampus!
Väldit snygg Sherman du har fått till på så kort tid.
Hoppas på fler bilder på ditt fina bygge..
Va använde du för Wash ???
Henke

Tackar !
#56,57
Washen gjorde jag av revell nr. 9, och humbrols thinner, blandningsförhållandet är svårt att säga, men det var väldigt blaskigt. kanske en del färg och tio delar thinner, mellan tummen och pekfingret. Penslade på detta med en så´n där bred, platt och ganska hård pensel. Sen drog jag med bomullstops i den tänkta vattenavrinningen. Först tornet, sen fronten på vagnen osv. Sen hade jag även en ren "så´n där bred, platt och ganska hård pensel"
och drog efter att jag "topsat". Ska kolla vad penseln heter eller lägga ut en bild på en.
Det blir säkert nå´n mer Sherman, men just nu är jag sugen på jänkarnas cargo truck, eller varför inte en opel blitz, fast det kan nog bli vad som helst
. Har ju inte kommit så långt i karriären att jag har någon bygghög att leta i, än
.
En bild till….
/Micke

Grymt snygg.
Har precis bjudit hem en Sherman på Tradera.
Förmodligen kommer jag att tjuvtitta i denna tråd när det är dags.
//Pryzze
Bra tekniktips Micke!
Azgaron

Jag glädjes med dig Micke!
Himla snyggt bygge, du ska se att det blir mera i skåpet på nolltid nu.
Niclas

Riktigt snyygt Micke! En mycket övertygande premiär i skalan!
#58 Snyggt bygge!
Du kan alltid bygge fler Shermans! Det finns lite varianter att välja mellan.
MVH/Roger
Det finns en riktig hejare på Shermans som ställde ut 43st på IPMS Santa rosa förra året.
Den senaste finns på denna blog.
http://www.track-link.net/forum/site_blogs/10409
Roger
Mycket säkert o snyggt gjort micke !!

Tasca ska vara the shiet när det gälller shermans. Kostar tyvärr efter det med.
Urläckert Micke
ja det där med att lägga washer är man ju ingen höjdare på, men det har u fått jättebra här på din sherman
Får nog går några lektioner hos någon som kan detta med washer för att lära mig riktigt
Grymt fin Sherman du har fått till..
Riktigit snygg wash mm.
Den ska du vara riktigit nöjd me

Mycket välbyggd och målad sherman! Vädringen och washerna blev oerhört snygga. Inte överdrivet utan alldeles lagom.
Grattis!
braempa? alldrig från umeå väl? 
//pebben
Jodå, så är det, :D
Fast numera är det väl Stockholm
#74 välkommen hit!
kul att höras igen!
//pebben
Alltså, jag googlade in här igårkväll och såg ditt bygge och idag har jag shoppat på mig en 1:35 italeri modell av just en sherman tank, en bunke färger, lim osv.
Det är väl 10 år sen jag byggde min förra modell så jag börjar lite lätt med humbrolfärger och pensel, airbrush ser coolt ut men det verkar vara lite high-tec för mig =)
Det bygget du gjort är ju fantastiskt snyggt!

#76: Välkommen hit! Kul att du har fått ett "återfall" till modellbygget! (Gå gärna in på din profil senare och komplettera med kön, bostadsort och annat som du vill dela med dig av)
#72: Välkommen hit du med!

#76, Riktigt kul att mitt bygge ger inspiration, ser fram emot att följa ditt Shermanbygge
, och airbrush är inte alls "hightech", visst tar det kanske lite tid innan man blir kompis med sprutan, men när man väl lärt sig är det riktigt kul.
/Micke
det blir lite väl mycket hightech o köra airbrush i min studentlya, vill inte spraya ner mitt fina köksbor
I nuläget går väl allt bra, har precis målat grönt på det mesta och lite "gunmetal" färg på banden och på kedjor och lite annat smått o gott. Nu kommer den roliga "vänta tills allt torkar" fasen…..
Bilder kommer när det börjar bli lite intressant, just nu är det ju bara delar på en karta
börjat att klistra ihopa lite delar nu, vissa saker är nästan löjliga att sätta fast, handtagen till luckorna till exempel. På inköpslistan är nu en pincett =)
Drivningen är iaf klar snart, det var roligt att bygga ihopa hjulupphängningarna men driv-hjulen var konstiga att få rätt på. Instruktionen kändes lite mysko men jag hoppas att det blev rätt =)
här kommer första bilden på bygget, det är inte riktigt klart än men jag har haft fullt upp med studier och allt som hör till =)
det blev en del kladd med limmet och jag har en del ifyllnadsarbete här och där där jag missat med färgen. sen ska jag försöka fixa till såndär wash-grejs. Men jag är inte riktigt säker på hur eller om jag ens kan göra det. Så det får vänta ett tag. Den som väntar på nå't gott =)

Stefan - Modellbyggare

Här är ett par bilder på den blivande vagnschefen till detta bygge (Tack Braempa), det känns som man aldrig blir riktigt klar vad gäller målning mm. men nu får han snart vara färdig.
/Micke

Ser bra ut Micke! Snygg figur!
Azgaron
Mycke snyggt Micke

Snyggt bygge, men en liten fundering, kanterna på bandplattorna bestod ju av metall så dom kan rosta, men bandplattorna i mitten bestod ju av svart gummi, hur kan dom då bli rostiga?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#90, Om det är bilden i #82 du menar så är det inte mitt bygge utan Furcifer´s, han har numera en egen tråd md sitt sherman bygge i
/Micke

#91: ja, i och för sig, men även bilden på #59 ser onekligen gummit rostigt ut?

#93: Vad jag menar är: var inte hela mittsektionen en enda gjuten gummiplatta? inklusive V-mönstret?

#94 Ta en titt på länkarna i #10

#95: Aj aj jag hade för mig att T48 fanns med annat utseende på v:et, tydligen fel