Dragon Panzer IV Ausf.F2(G), del 2
Startar en ny tråd då den första har blivit så lång
Del 1 av Dragon Panzer IV Ausf.F2(G)
Så får Exelon fortsätta här!
Stefan - Modellbyggare

Vad bra det blir och snabbt går det! Spännande läsning där om gubbarna. Kul också att följa 2 "fyror" samtidigt. 

Mitt inlägg har blivit kapat!!!
Det var faktiskt på tiden, det började sega ner datorn när man skulle in. Tack Stefan.
Tack för alla trevliga kommentarer!
Har provat lite olika tekniker på dom olika banden. Tycker det högra blev bättre. med nötning damm och annat otyg.
micke35: Ja dom är kanon.
PonCar: Ja det kan man verkligen säga.
Om någon vill prova tekniken så här är en liten sammanfattning.
Hela banden är ditsatta och fixade för att få "häng" på bandet. Sen när limmet har stelnat(tamyia cement) Har jag delat banden igen i 2-3 delar.
1.Sprayat hela banden med Modelmaster Burnt Sienna
2. Monterat banden igen
3.Skulle göra detta moment före tvåan i efterhand! Målade alla slitytor innanför banden med tamyia (XF-53 2:3 och XF-16 1:3) och "fenorna" och kammarna och länkarna.
4. Gjort en tjock wash av Mig Standard Rust och Russian Earth och tamyia thinner. Och penslat alla ytor som jag målat i momentet före så ytters lite av metallytan syns.
5. Tunnat ut föregående wash och duttat den på bultar och lite annat på själva stridsvagnen.
6. Penslade Mig´s Dark Wash över hela underdelen + band,drivhjul,hjul.
7. Just innan washen torkat riktigt så la jag på med en pensel rikligt med Mig Russian Earth pulver över hela vagnen.
Tack för bra beskrivning över tillvägagångssättet!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Sitter och mekar med en sån här jag med :)

Ser grymt bra ut! Bra tips! Håller på och bygger banden på min IV nu, ska ta till mig detta!

#5 Lycka till med banden!
Nu hoppas jag verkligen att färgen kommer, annars blir det en mail till Pumahobby med en rak fråga! "Ska det ta två veckor för att få ett par färgburkar per brev(porto)" Blir väldigt irriterad på sånt här. 

Bra beskrivning !
/Micke (som oxå väntar på post från Pumas julrea)

#6 Tack!
Ska bli en utmaning, men annars är det ingen sport!
Hoppas du får färgen snart.

Tack fanns mycket intressant. Man kan ju hoppas dom renoverar upp den till nyskick. Fick min färg idag(äntligen) så ska göra lite preshading på torn och kaross.
#10 va har du redan fått färgen!? 
ja det var la på tiden!
//pebben

Japp dom kom idag. Tror nästan dom är direkt från Tamiya´s färgfabrik, med den leveranstiden så borde det nästan vara så.

Vilken coolinghylla! Snyggt och ordning! 
Jaqg har alla mina färger i en godislåda! 

Tjusigt Exelon!
Azgaron

#15 Jo då har mina humbrolfärger i en låda jag med!
tack Az Kommer väl fler bilder efter jobbet.

Mycket snyggt Exelon!!!
/ GeeKen

Blir bra detta!

Ser riktigt bra ut Exelon,passar på att skriva nu när man är hos syrran,dom hämtade min dator igår för reparation,men följer alla byggen via PS3:an,men avstår från kommentarer då det är så knepigt…
,håller på och bygger min Pzkw IV för fullt,och Bismarcken står på hyllan färdig,ha det bra nu allihopa,och mera bilder Exelon.
Mycke snyggt bygge Exelon 

Toppjobb Exelon! Grymt bra det ser ut med damm och allt!

Tack alla för dom positiva svaren!
Haha gjorde en dundertabbe igen med mattlacken nämligen att försöka spraya den med airbrushen. Skulle kunna fungera som frost på bilar dock.
Efter att jag fixat det vita jäkelskapet, så blev resultatet så här! Har även målat verktyg och band. Blir en wash och vädring imorgon när allt har torkat riktigt.

kanoners exelon! ser precis ut som om den rullat på ryska steppen!
så den hamnade i GD? jojo fint ska det va!
hehe
ska jag slänga ihop en T-34a nu då så han
får nått att panga på? 
//pebben
Mycket snyggt Exelon!
Isåfall får jag väl skynda mig att få ihop min IV så du får lite eldunderstöd! 
Azgaron
#31 Hm då åker jag nog på däng! 
//pebben

Har väl iofs en T-34 liggandes också, men det får nog bli ett senare projekt!
Azgaron
Har en T -62 som är lite påbörjad men den är ju för ny tror ja för detta slag hehe 

Hehe fuska med tyngre pjäser är väl inte sysst Henke!
#30 Ja jag ska nog behöva bygga en ryss själv känns det som. Byggde en i unga tonåren en Js 3 men pensel som ser ut som torkad lera i färgen (mycket färg ska det vara). Har för den delen aldrig byggt något brittiskt eller amerikanskt så det är väl dags det med.
Mycket läckert jobbat Exelon , härligt rostig ljuddämpare ,mm
Ja den du nämner Js 3 är en häftig maskin tycker jag.
Henke

Se där ännu en fin Stridsvagn 
Ser snyggt ut Exelon!
Azgaron

Fasen, det skrivs så mycket inlägg att man hinner missa en massa fina byggen! Nåja, det blir ett mycket fint bygge Exelon! 
#42 Ja, det skrivs en himla massa här nu och det är förbaskat kul, även om det blir mer att kolla igenom! 
#43 Snygg kärra Pebben!
Azgaron
Den var snygg pebben 
tack ska ni ha! fast jag tog med den som ett skämt
till exelons låg profil kv2 är ju närmast ett höghus! 
om man jämnför med js3 som ändå bygger på samma chassie
//pebbiz
Ja hehe mycke träffyta på en Kv 2a.
Men vagnen var fint byggd pebben..
Henke

Ja dom där burkarna borde vara svåra att missa! Snygg burk Pebben!

Ja nu får den här IV´n duga, hade säkert kunnat göra den bättre men det känns som jag vill gå vidare.
Här är slutresultatet, fråga mej inte varför den ser blank ut, den gör det bara när jag använder blixten. Men den är matt och grå och Allmänt lortig.
Det som ser mörkare ut kommer bli lika ljust som resten och ska simulera intorkad lera och annat kladd.

Jag tycker du har fått till din Panzer IV väldit bra 
Gillar vädringen väldit mycke..
Kanonbygge tycker jag..
Tummen upp..
Henke

Mycket snyggt bygge!
Modellen, färgen och vädringen - perfekt!
GJ!
/ GeeKen
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tack Henke GeeKen WildeSau.
#56 Jo men efter ett skyfall på ryska stäppen så blir det väldigt skitigt och sen dammigt när det väl har torkat. Vet av egen erfarenhet att min truck ser ut som fn själv efter en vecka på väldigt dammig asfalt på sommaren och då är det grå och filtrerna är det kilovis med fint fint grått damm. (där har jag ju mig pulver i evigheter)
Som ett bevis ska du få se en Kalmartruck som jag kör ibland (är på två ställen varannan vecka pga att justerverket brann ner till grunden för ett år sen där jag jobbar) Efter slask och kallt så är det ingen vacker syn vill jag lova.
Nej verktygen var med i kittet. Dom där nya etcade kommer snart att få "arbeta", när jag ska igång med mitt Tiger fältverkstad dio.
Har även beställt en arbetsbänk i etc och lite andra redskap som kan tänkas behövas.
#57.1 Undrar vad de tänker om någon ser dig när står och borstar av trucken och häller ned materialet i små påsar? 
#57.2 Kanske inte fältverkstad, men har du sett Bjarnes Panzerwerkstatt ?
Mycket tjusig Panzer IV Exelon! Tycker att du lyckats bra med vädringen!
Azgaron

#58.1 Ja eller när jag står och tömmer förflitret till motorn och samlar det i små påsar!
Troligen blir man idiot förklarad som vanligt.
2. Nja är mer ute efter en fältverkstad ute på vischan med camonät över och lite arbetsbänkar med en riven Maybach.
Fint bygge , gillar speciellt den rostiga ljuddämparen o kvisten på fronten av tanken 

#62 Blir mer kvistar och saker om jag ska sätta den på en platta med lite gubbar. Men det blir senare.
Igår grundmålade jag min med matt-svart, ikväll så blir det en omgång med hårspray på slitageytorna för att få det slutliga färglagret med Humbrol 63 att flagna av.
Ljuddämparen blir ett experiment med järnsulfat och bakpulver för att få fram rost. :)

låter som spännande xperiment du har Mackan ! :P
Mvh Rasmus
Mycke tjusigt Exelon
Du får det att se så vekligt ut, blit nästan lite avis. 
#64 Hårspray…det där låter ju onekligen intressant.
Går det bra med vilket märke som helst ?

Nu är Nicke Nyfiken igång igen…
Du skrev:
Fråga 2: Geggar du helt sonika ihop ovanstående med Tamyias thinner och penslar på?
Funkar Tamyias och MIG's produkter, utan att man får hobbyrummet att explodera… Eller än värre, att modellen blir sabbad?
/ GeeKen

#67 Facit:
1: Ja jag använder Mig´s Dark Wash, men i det momentet du undrar efter så använder jag bara Mig pulver ihop blandat och upplöst i thinner. (Mig pulver är ju "torr" färgpigment).
2. Nej jag blandar ihop det till en tjock wash ungefär så det får samma konsistens som vanlig acrylfärg(ospädd). Sen penslar på.
Ja jag använder Tamiya´s thinner just för att den är snäll på dom flesta färger och luktar i princip inget.
Ska varna för Mig´s Wash den får en blank yta om man har mattlackat innan. Provade även med bara färg och sen wash blev inte lika men det ser ut som du haft kaffe spill på en mörk t-shirt, blir en ring. Så nu ska jag nog köra med Oljefärg(bigpack från Biltema) som jag tyckte blev mycket bättre.
Tack Tunnan! Vi kan byta tekniker för du får till dina flygplan så man blir avvis varje gång!
Stava som en kråka du.. Stavar själv ibland så jag blir rädd för mej själv!
Tack för den komplimangen Exelon
Ja vi har kanske våra specialiteér som modellbyggare
Jag är inte lika händig på Pansar, men jag ska ändå ger mig på lite vagnar fram över

Får gratulera till det fina bygget!
#66 Jag använder Shockwave Volumizing Hairspray.
Men jag måste klantat till det på nåt sätt för när jag sen sprayar på Humbrol 63 så tar det evigheter innan torkar, dålig täckning samt att det blir blankt när det är torrt fast det står matt på burken.
Lyckligtvis så var det bara en testbit jag målade.
så nu har du fått vara ifred en stund!
vad blir det för galant bygge nu då???? 
säger som hasse känn ingen press 
//pebben

snygg vädring! höhö! 
//pebben

Ja du ska veta med timmar som är nerlagt på den vädringen…
#75 Hehe, det var inte dåligt. Ser ut som en bekants Bobcat, men den har han till att köra ut kogödsel med. 

Uj uj
Så där såg min truck också ut nyligen
Ser ut som rena cementen

Du är en liten lortgubbe du med Tunnan!!
Ne "min" arbetsmaskin får aldrig bli så skitig, och invändigt är det så rent att man kan sitta i kostym och i sockorna.
Goast så ist för att bli skitig vad man än tar i.
Men den där skitiga Kalmartrucken hoppas jag en scudmissil träffar. Avskyr Kalmar truckar så jag blir irriterad på dom bara jag tänker på dom röda j-vlarna..
Khrm,.. tänk på att jag är ifrån Kalmartrakten
Skojar bara…är dom så dåliga…trodde dom var rätt bra?
Jo jag kör truck jag med, fast inte så stora som du kör
Får hålla mig till små eltruckar och lite mindre dieseltruckar.
Men dom blir skitiga dom med.