Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1644 ggr
Karlitos
0

Luftslangar & kopplingar

Hej hopp! Jag hade tänkt köpa en "Hansa HTC-20A"-kompressor och "Iwata Revolution HP-CR"-spruta och har nu lite funderingar angående luftslangar och kopplingar.

Det verkar som om kompressorn inte kommer inkludera en luftslang. Jag har försökt kolla upp storleken på kopplingen på dels kompressorn samt airbrushen, men har inte hittat nåt. Jag stötte på måtten "1/8-dels tum till 1/4-dels tum" när jag läste specen för en luftslang. Vet inte om det är relevant…

Nu undrar jag om det finns någon sorts industristandard som alla tillverkare håller sig till, eller om man ska anpassa luftslangen till det tryck man ska arbeta på. Som modellbyggare kommer jag nog inte använda mer än 1-2 bar.

Tack på förhand!

/Noob-Karlitos :)

pebben
0

själv gick jag in till zoo i mariestad
och köppte 2 meter av den lite mjukare silikon
baserade slangen till akvarie pumpar omkoppling
till kompressorn köppte jag i järnaffären.
det är om du har en koppling på sprutan som du ska trä på slangen har du den mindre slangen
som man skruvar på så måsste du ha en sådan

//pebben

[Hayabusa]
0

Anslutningen på själva färgsprutan är, om jag är rätt informerad, 1/8". Det är ju rätt låga tryck, men någon form av armerad slang är inte fel. Tycker åtminstone jag.

Kolla på www.daveartarirbrushshop.com Där finns det en 3,1 m slang med vävt ytterhölje. 1/8" i ena änden (för själva airbrushen) och 1/4" i andra änden. Till detta behövs en nippel (hane) med NV 5 mm och anslutning 1/4" yttergänga

/Stefan

Karlitos
0

#2 Hehe, det var precis den slangen jag tittade på! Då förstår jag varför det var två mått. Då blir det till o kolla nipple o yttergänga…

[Hayabusa]
0

#3 Ok, då är vi på samma linje…jäkligt bra kompressor, kan jag säja. Har haft min se´n i somras och den är kanonbra. Tyst och vibrationsfri. Ett tips är att inte fylla på hela flaskan olja som följer med. Typ 4/5-delar är ok. Det viktiga är att oljenivån inte går över "strecket" på mätglaset, men något under är bättre.

Kolla även med www.pumahobby.se. Där finns det också slangar och nipplar, det vet jag.

/Stefan

Karlitos
0

#2 Kollade H&S produktkatalog för kopplingar men hittade inga med beteckningen "NV 5mm". Däremot hade egentligen alla betecknigen "ND". Vad är NV och ND?