Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettradiostyrt-rc
Läst 3800 ggr
SofiaP
0

Hur får man ner flygplan ur träden?

Hej!

Jag är relativt ny i modellflygsvärlden. Började flyga med "lärare" i våras. Jag har en "skolkärra" som ska vara lätt att manövrera.

I förra veckan var det dags för första flygningen på egen hand, det gick bra ända tills dessa att det kom en stor björk och ställde sig i vägen.

Så nu sitter planet 10-15 meter upp i en björk.

Finns det någon här som har några bra tips på hur man får ner det?

(Att klättra upp är uteslutet :-) )

AndersE
0

10-15 meter är väldigt högt? Stämmer det har jag ingen lösning…

Det enda jag kan komma på är ett långt spö, men då gäller helt andra höjder!

gismo76
0

Du har inte någon kontakt med någon inom brandförsvaret på den orten du bor…Du skulle kanske kunna ta det som en övning ,,,men ring nu inte 112 och be dom komma.

Menade mera om du känner någon du kan fråga!

AndersE
0

Eller om någon har en sån där lift man använder vid t.ex. målning av vindskivor?

leo-
0

motorsågHemlis

Nore
0

Hagelgevär

gigabyte
0

!0 - 15 meter ,det är högt ,så klättra inte ,men  som sagt fråga brandförsvaret ,men ring INTE 112 utan ring till kommunen o fråga efter tele nr till vakthavande brandbefäl .

starhawk
0

Finns inte såna där liftar att hyra på en del ställen? Kolla upp det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Hmm låter nått som kan hända mig oxå i sommar då ja ska spaka planet själv framöver.
Men som sakt de borde finnas lyftar att hyra men de beror ju på om de är lätt att komma dit till trädet..

Henke

StefanW
0

#4, 5 Det lät brutalt!

Allvarligt, om det är så högt som du skriver och ingen vågar/kan klättra upp i tanke på personlig säkerhet, så är det nog inte mycket mer att göra än att vänta. Vinden gör att det rör sig och sitter den inte fast så kommer den så sakta ner. Men det kan inte vara kul att vara så nära och samtidigt så långt ifrån.

Återkom gärna och berätta hur det gick!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Kastspö och ett rejält torskadrag. Kanske kommer planet att bli lite demolerat, men framförallt får ni ju ner motor servon och liknande innan de muggar igen för gott.

AndersE
0

#10 Eller så gör draget planet sällskap…

:-)

denstore
0

Nja, de brukar inte sitta så farligt. Viktigast är ju att man har en vettig lina på, som håller för lite våld, och att man inte krokar draget i något annat. Kräver ju kanske en förmiddag av kastförsök, men det kan det ju vara värt.

ElLobo
0

Här kanske du kan få några tips

Plan i trädet

Glad Intressant förslag:

"Bil med winsch? Dra omkull trädet."

ElLobo
0

Jag gillar Jernis signatur!

"[ Jag har skaffat mig / byggt 11 modeller.
och under min hela karriär har jag lyckats starta 11 gånger.
(tyvärr 0 landningar) ]"

Skrattande

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

#14 känner nästan igen mig ,fy vad pengar o bygg tid jag har dragit i backen, men det var kul så länge dom flög Skrattande

starhawk
0

Låter som om det bästa vore denstores förslag fast med torskdraget utbytt mot en fyratumsspik, dom kostar mindre om dom fastnar, bara kapa reven och sätta fast en ny spik och försöka igen Spiken skall givetvis vara lagom krökt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Kan säkert funka.

hasseilunn
0

ha! ingen konst alls ju! såga ned trädet bara! Glad

eller be någon med lift,brandkåren eller skicka opp grannens katt!

av hasse i lunn

hasseilunn
0

kompå ett bra alt. be någon dum figur att klättra opp i trädet,säg till honom att ta tag i planet och hoppa ned!Skrattande

kasta sten på den!

bollar är nog ett bättre påhitt.

greenpeace är ju glada för att klättra i träd!Cool

sleifer
0

ett bra tips är en tennisboll med snöre.

du kastar upp bollen och försöker knuffa till planet, på den höjden gör bollen väldigt sällan någon skada och om den fastnar så har du snöret att skaka grenen med. förr eller senare kommer kärran ner.