Tiger 322 är relativt skadad på bilden så jag försökte efterlikna detta med lite metall från värmeljus.
Jag gjorde två värmeskydd till avgasrören men den ena blev nästan 4mm för kort så den fick utebli.
Bilden visar en liten stänkskärm jag inte kände igen så jag försökte efterlikna denna med en bit av samma material som värmeskyddet.
Tamiya redo för basfärg. Dragon kitet fick en bas av humbrol primer och AFV har en bas av vallejos primer. Jag kommer köra basen med humbrol 82 av den enda anledningen att jag vill köra alla kiten på en gång. Egentligen hade jag nog velat satt 186 matt(rödbrun/rostbrun) som bas för det blir snygga skuggor, men jag vill göra på ett annat sätt denna gången. Humbrol är även nytt för mig när det gäller spray. Senast det användes var när jag gjorde Airfix Lanchaster B1/111 runt 1995. Den stackars nattbombaren bankades ihopa på en kväll(julafton) och fick en blanksvart undersida…
Vad jag vill ha sagt är att jag tror man upptäcker mest på vägen man aldrig tagit förrut.
#8 Jag ser att soldaten på bilden är utrustad med ett antivaxvapen av typen TopzFaust!! hö hö hö
Fantastiska byggen Tails! Jag tycker att ett enda bygge tar all ens energi men du kör flera på samma gång, starkt jobbat! Hemgjord zimmerit, egna skärmar osv har du fixat kanonsnyggt. Hoppas få se en eller flera av dessa Tigrar på Locketorp.
Full kreativitet i tigerlyan, ser jag
#4 Jag har ATAK:s Zimmerit till en 1/72 Porschetiger. Hur är passformen på ditt set ?
Snygga tigrar och ett gott jobb med stridsskadorna och de buckliga sidoskärmarna, eller ska vi tacka Gefreiter Topzie för det ?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack allihopa! Det ger bra med "fuel" till att förbättra sig
Jag får försöka få Unterfeldwebel Toppas att våga visa sig på fler bilder Han har ju tom ett gäng som ligger och campar här någonstans på skrivbordet.. Kanske var det en vaktpostlista som spårade ur?
#20 ATAK är jätte bra till denna, vet inte hur de är i 1/72. Däremot tyckte jag cavaleriers zimmerit var jobbig att fästa och få det att se bra ut.
Mvh Hampus
Efter att andra lagret torkat så var det dags för en WASH. Småkillarna lockades fram av den glädjen som kom av läsarna på iFokus och insisterade på att hjälpa till. Notera Wittmanns inspektion av sin Tiger. Banden i bakgrunden har fått någora runder spray av humbrol men vi får se hur vi gör med dom.. Hittills ser de ut som "jag vet inte vad". Jag blir lite nervös av AFVn zimmerit skador men jag tror det går att rädda med färg. "lagningarna" mellan färglager 1 och 2 syns igenom och kommer förmodligen att lösas med färg, skit eller ..annat.
Jag brukar egentligen(brukar för en nybörjare?) köra en tung wash, följd av drybrushing/highlight.
Men nu försöker jag göra på ett annat sätt så jag kommer göra en lätt WASH. De ända plättarna som får den tunga färgen är där den verkligen behövs. Jag funderar på om jag ändå inte kommer göra ett lätt lager humbrol 82 gul med lite vitt för att ljusa upp ytorna på tornen och på chassina. Detta får framtiden bestämma åt mig.
Ringarnas tjocklek indikerar mängd färg i washen.
Det här ska blir kul att se hur det blir
Och små missar går nog att dölja på ett eller annat sätt.
Det fixar du Tails
Jag är inte så kunnig när det gäller Washer och så, så jag suger till mig allt jag kan för att lära mig.
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, och det stämmer nog tusan så bra när det gäller mig
/Tunnan (Den tröge)
Där är en hel del guider på Internet angående washer och det är nog tom från människor som kan. Detta är ju lite ett försöksprojekt och följer ni det jag gör här blir det lite att den blinde följder den blinde
Bra länk för nybörjaren:
http://www.naritafamily.com/howto/Tiger1/photo_frame.htm
Mvh Hampus
Vagnarna radades upp för cammomålning och jag började med den gröna biten.
AFV fick mycket grönt och jag gick efter ett mönstret som AFV beskrivningen visade. En mycket tacksam beskrivning med bilder på cammomålningen från alla vinklar.
Dragon tigern hade något av det tråkigaste mönstret man kan tänka sig men jag hoppas att den bruna färgen kan rädda. Denna är målad efter dragons beskrivning.
Tamiya tigern kommer bara få ett brunt cammo så den kommer få vänta lite.
Nu har jag kört på den bruna färgen på vagnarna. Dragon Tigern(längst till höger) kommer att få börja om för cammot blev meningslöst fult.
Vallejo AIR brun var hopplös att måla och jag kände att just den mörkbruna nyansen som AFV tigern fick ville jag inte ha på Tamiya tigern.
Jag bytte ut Vallejo Air ned humbrol 186 matt som gav en mer orange ton och var en dröm att måla med. Precis en sådan här kontroll på färg och spruta har jag länge längtat efter och det är nästan så man skulle sticka och köpa grön humbrol och bara måla om alla igen. Men AFV 007 blev jag nöjd med och jag kommer att tona ner de starka färgerna med ljus Humbrol 82 och pigment.
Då var det dags för en läges rapport det var ju ett tag sedan ;).
AFV 007 wittmann tigern, till höger här, har fått på sig dekaler redan. Den fick först ett tunt lager ljusgult innan dekalerna ramlade på. Sedan målade jag tung MIG pigment concrete och 15% europé dust över hela vagnen. Jag satte på antenner med men de ser inte så bra ut . Jag vet inte hur jag ska lösa det riktigt. Någon idé?
Dragon tigern fick samma bruna som Tamiya tigern så nyansen blev lite orange, men den duger.
Jag skramlade fram en "typ" grön humbrol 76 längst in i garderoben. Den är lite blåaktig men den dög bra. Jag gillar den gråblågröna tonen och den skiljer sig mkt från det andra jag målat. Cammoidén kom från bilden på den riktiga 122:an. Humbrolen var återigen en dröm att måla med och blev mycket nöjd med resultatet. Zimmeriten som är köpt skadad från atak fick sina skador ifyllda med pansargrå.
Här står Tamiyas tiger på sina band.. Nästan. De där banden känns ibland som en stor hög med disk som bara väntar. Det kommer nog dröja någon vecka innan de limmas ihop. Hjulen har fått en wash med brunt och även lite svart. Resultatet blev bra och jag tror att MIG pigmentetn som ska lite blygt på sedan kommer göra sig bra med de svarta skarvarna. Denna väntar en dekalleverans från england innan denna kan fortsätta.
AFV tigern som är tungt pigmenterad
Jag ska se om där är någon aftermarket antenn man kan hitta för jag blev inte nöjd med dessa.
Det är gummiband med på denna och det är lite trist. Jag funderar på, när man blir rik då, på att skaffa Fruilmodel tracks till denna och försöka göra den bra till 100%. Jag blev som sagt riktigt nöjd med min målning. Än sålänge är där mycket kvar att måla på den.
Andra sidan av AFV tigern. Denna sida har fått lite aluminium torrborstat på kanten av bandet och även "steel wheel" hjulen har fått en karakteristisk silverkant.
Hittills leder AFV tigern i förhållande till att bli klar först pga pigment och dekaler.
Annars är loppet väldigt jämt. Kommer dekalerna snabbt så kan det bli riktigt jämt i slutspurten.
Alla väntar på chipping och verktygs målning och hela den biten. Dragon tigern har tom ett helt paket "tiger aces" figurer från dragon som jag tänkte passa in. Man ska bara lära sig måla figurer först kanske. Läges rapport slut för stunden.
Mvh Hampus
Tack så hemskt mycket Giga. Det värmer!
Tack! ..båda tre? Alla två heter det väl ändå?
Roligt att det uppskattas!
Roligt att höra att man lyckats med den. Den har varit en dröm att bygga sedan en kapten i lumpen visade upp en Wittmann Tiger.
Precis ett sådant sett är det! Jag har petat ihopa kropparna men jag saknar den bruna färgen till att måla kropparna med. Owell, det kommer väl tid för att köpa färg med.
Mvh Hampus
Kom på nu att det var en sak jag undrade över. Egentligen två.
Vet någon ett bra sätt att få till radioantennerna på? Eller om där finns något billigt företag som gör de? Kattmorrhår fungerade inte
Sen andra frågan är om vad man använder för att mjuka upp dekalerna med? 007 dekalerna kan sitta lite bättre men isopropanol alkoholen räckte inte hela vägen.
Mvh Hampus
Microsol använder jag om dekalerna behöver mjukas upp, fast man får visst akta sig, Academys dekaler kan lätt gå sönder om man använder Microsol.
Det var kanske därför mina Catalina dekaler gick sönder, jag minns inte om jag använde Microsol vid det tillfället
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Figurerna har fått lite färg nu. Det kommer nog bli lite filande och lite ifyllnad av färg på dessa.
Jag blev väldigt nöjd med resultatet på några av dom. Själva "Wittmann" figuren behöver lite putty för att fylla lite hålor men jag vet inte riktigt vad jag ska använda mig av än. Kommer nog få svaret på C4-open. Kanske han tom får ett huvud tillslut! Figurena kommer sättas på Dragon tigern.
Tiger 122 från SS101 fick sina dekaler på torn och sidor på chassi. Ska försöka hitta någon ss sköld som ska sitta på fronten här i min dekal röra. Båda vagnarna fick sedan en svårt övertygande lager "clear" i hopp om att det skulle bli lite mer satin över ytan. Men det blev det inte. Om man kommer in från fel vinkel nu så ser både tiger 122 & 322 ut som de fått en taskig metalliclakering. Båda vagnarna kommer förmodligen att få en helkropps wash och sedan en behandling av mig pigment.
På andra läsares begäran så lägger jag upp en bild på en av figurerna jag målade på locketorp(högra). Jag kommer inte ihåg märket men figurerna var sådär. Vagnchefen som följde med detta paret ser inte ut som man bör. Kanske om man snusar 3 stockar om dagen. Ni som inte tror ni kan måla figurer…. Prova bättre märken!
Panik på torpet efter att Erik Ahlström gav beskedet på ipms att det gick för sig att anmäla sig efter anmälningstiden hade gått ut. På onsdagen fick jag dekaler till Tamyia tigern/samma kväll var dom på(bisons beskriving och Tamyia levde i olika världar). Dagen därpå så var kvällen pressad med vädring, slitagemålning, målning av diverse som verktyg avgasrör mm. men framför allt stök med att få gummibanden på plats.
Sen att hitta en bra transportlåda som inte slog ihjäl mina modeller helt totalt. När jag kom till c4 så var lite saker trasiga. Sidoplåtar som gått av, stjärnantennen såg ut som en kråkfot och banen hade lossnat. Här är en ful översiktsbild på bordet där mina tigrar stod. Bilden är inte rättvis mot något av byggena. De var mycket finare i verkligheten, speciellt broläggarvagnen. Jag blev jätteglad över att jag faktiskt vågat ställa ut mina modeller på en utställning.
Med facit i hand efter dessa byggen så har jag kommit fram till följande:
Egengjorda zimmeriter med milliput och lionroars zimmerit tool är relativt lätt och det bästa sättet att få bra zimmeriter på sin vagn. Atak och cavalier är dyra och blir för orealistiskt snygga.
Det var stor skillnad på Dragon, Tamiya och afv clubs byggsatser men i slutet så blev de nästan likadana. Grillar & genomskinliga periskop följer med AFV & Dragon så det kan ju vara en fördel.
Dragons tiger: Bra utbud av byggmöjligheter även om alla inte var rätt(blågul dekal ska sitta på tiger mid - inte late!) Man fick mycket för pengarna och jag tycker fortfarande det är en grym modell rakt ur lådan. Ska man köpa något till är det metalband.
AFV tigern: Tokbra beskrivning och detaljrikedom och en snygg resinfigur samt metalpipa medföljde. Bra byggmöjlighterer av vagnar och man kunde tydligt följa wittmanns vagnar datum för datum i beskrivningen. Delar gick lätt sönder och ingenjörsarbetet på bygget kanske skulle ses över. Man fick allt man behövde till utom vettiga band och dekaler. Saker man behöver till denna är band och dekaler!!!
Tamyia Tigern: Innan man börjar ska man inte glömma att denna byggsatsen kom bra mycket tidigare än de andra två som högst har 3-4år på nacken. Tamiyas tiger är trevlig även om boxarten visar tiger 308, som på riktigt är en mid tiger från sPzAbt 502 med gummiremmar på hjulen. Beskrivningen är lätt och trevlig med små tecknade tyskar som sliter med olika verktyg och alla delar passar helt magiskt. Där är inte lika bred byggmöjlighet här. Det är bara Late och final. Man får bra dekaler till även om det inte var många av dom och bandlänkar som är hur bra som helst. Kitets svaghet är detaljnivån men den är lätt att fixa med spackel, leta i sin skrothög av plast och köpa grill till.
Jag vill tacka alla som kikat in på min eviga "tiger helg" och för alla kommentarer som fått bygget att gå framåt. Just nu kommer jag nog inte sätta mig ner med ännu en Tiger 1 men det kommer väl en tid till det med. Slut på denna Tiger Helg.
Med lyckliga hälsningar Hampus!!
Grattis, den var du väl värd!
GJ!
/ GeeKen
#119 Kan jag inte svara på men man kanske kan få en uppfattning om man börjar rabbla på ett ungefär: zimmerit 6h, band 2,5h, scratch 2-3h och dekalen var klurig så det är nog 1-2h där med sen plus vanligt bygge, målning wash, vädring… 24h kanske?(vild gissning.)
Öööhhh, Illa Illa
Kan inte leka motorsågsmassakern imorgon
Är förenat med livsfara att ger sig ut i skogen med motorsåg när det regnar, särkilt där jag håller på, där är det gott om sten, och dom blir såphala nu.
Såå, jag vänta nog tills nästa vecka, eller den 10-11 Nov, för då är jag permitterad ifrån jobbet
Ja han har lyckats redigt bra den där nissen
Men man får ju betald ledighet iaf, men det känns inte bra ändå.
Nov, Dec och jan 09 kommer att bli tuffa månader fick vi info om igår, men sedan så ser dom en ljusning.
Men det är dåligt med orderingångarna också, alla nya grenrör hamnar ju i Tjeckien
Oj, detta har jag missat!
Mycket inspirerande, Tack Tails!