Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3636 ggr
Tails
0

Köpa modeller!! Ja! Nej! Vänta!

En kvart efter att jag för femtioelfte gången kikat på mitt berg av modeller(det blir fort berg av 1/35 kartonger)och kommit fram till att jag har allting jag behöver, så slog det mig att det kanske är dumt att sitta här och surfa efter andra modeller? De modellerna som jag har är verkligen modeller jag har kämpat för att få ihop, haft samma process fram till ett genomfört köp.

Dryg exempel 1A
T.ex vi säger Cyber hobbys ferhmann Tiger 1/35.
Läst recensioner på kitet och sökt information på objektet: Internet/böcker
Diskuterat vagnen, ämnet och historian i fråga. Forum och IRL.
Diskuterat med mig själv om modellen;
Hamnar i det fack av modeller jag faktiskt tycker om att bygga;
Skala/tid/land/typ av fordon och mitt eget intresse då.
Är något som jag verkligen kommer att bygga.
Är anpassad efter mitt bibliotek och eller favoriter i min browser.
För avancerat?
För dålig?
För dyr?
Är dålig men går att rädda utan att bli för dyr?
Är något som kan säljas utan större förlust om den inte byggs.
Osv osv.

Notera att detta kan vara frågor som en käresta kan ställa till er. Bra om man tänkt till före och kan snabbt motivera och diskutera fram en lösning så man får rätsida på problemet.

Sjukaste är när jag kikar på modeller jag redan äger och tänker att den är säkert jäkligt bra att ha två eller tre av! Då har den redan klarat gå igenom samma process så då får man försöka sparka sig själv med att försöka att låta bli dubbletter för då missar man skert en massa annat skoj..

Undantag är när någon nästan i stort sett kastar en gratis modell på mig. Dessa modeller brukar säljas vidare. Om tvekan uppstår på om en modell kommer byggas så hamnar den på försäljning. Jag ser ingen anledning till att samla på sig ett megaberg om man inte kommer bygga mer än 10%. Då kan man lika bra sälja av sig, tjäna en hacka, och köpa något jättefint. Kanske pimpa sitt arbetsbord med nya verktyg.

Där finns fler modeller där ute som behövs köpas men jag har ju så jag klarar mig i två-tre väldigt väldigt väldigt bra år iallafall. Alla i berget är modeller som jag vill och kommer bygga! Varför köpa fler? Dela gärna med er av tankar och erfarenhet!

ElLobo
0

Det är nog sant, det du skriver, men för mig finns alltid ett antal modeller där ute som jag gärna skulle vilja bygga, och hittar man då dem till ett bra pris så är det i stort sett bara att slanta upp pengarna och sedan lägga kartongen i hyllan. Därefter kan man börja fundera på om man kanske eventuellt möjligen ska göra sig av med någon annan modell för att behålla antalet i lagret konstant. Fast även denna eventuella salumodell finns ju med i tankarna på att gärna bygga, så i största möjliga mån så får man slå bort de försäljningstankarna. Glad

denstore
0

Man ska köpa det man tycker är roligt. Betyder det att man tycker 3 av samma är roligt, så är det bara att handla. När man inte längre tycker det är roligt, så säljer man av dem, för att köpa nya, roliga modeller. Jag har gjort detta i flera omgångar, och är nu tillbaka på en rätt trivsam nivå av runt 150-200 modeller. Om tre fyra år, så rensar jag ut i högarna igen, och frigör lite kapital för framtida projekt.

I övrigt vill jag gärna byta fokus lte då och då, så att om man kanske tröttnar på den grenen av modellbygge man för tillfället håller på med, kan byta tillbaka till något annat. Förra våren var det bara brittiskt flottflyg i mitt huvud. Under sommaren och hösten blev det en hel del Matchbox-klassiker, och 1/35-pansar igen, och just nu, som vissa kanske har märkt, så är det 1/350-fartyg som gäller. Jag är helt övertygad om att jag snart kommer att vara tillbaka i någon av de andra varianterna igen, men det gör ingenting, så länge jag har kul och trivs.

Har du råd med mat, kläder och rum? Ifall du har det, så ska man inte bry sig så farligt om hamstrandet. Det handlar helt om prioriteringar. Jag tycker t.ex. inte att det är värt tusentals kronor att åka på solsemester. Att däremot lägga samma pengar på modeller känns helt självklart. Fråga 90% av Sveriges befolkning om det är friskt att köpa en byggmodell för 5 papp, och du får svaret att det inte är det. Att däremot spendera 10-15 tusen på en solsemester i Thailand verkar en majoritet av sveriges befolkning tycka är helt självklart. Vem har rätt och vem har fel?

GeeKen
0

Själv tävlar jag i seniorklassen i DEN SOM HAR MEST NÄR HAN DÖR VINNER!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

På två år ar jag samlat på mig lite över 200 modeller, med tanken att de förstås ska byggas! Eh, nja, så blir det nog inte, men jag har så fb svårt att bestämma mig för vad jag skulle kunna, kanske, göra mig av med!

Som sagt, det är en fråga om prioriteringar, så det blir nog ingen solsemester här heller!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

GeeKen
0

Solsemester?

Pfffft… Det är med solsemestrarresenärer som med SAAB-ägare!

Say no more… Nutch, nutch!

/ GeeKen

ElLobo
0

Får man ta med modeller på grisfesten? Flört

leo-
0

Här är en som bygger vad han köper, den enda gången som jag har nåt på hyllan är när jag samlar inför ett dio som består av olika byggsatser.

Iofs hade jag hittat S-100:an i 1/35 för en femhundring så hade jag slagit till direkt och den hade hamnat på hyllan , men den hade blivit byggd så fort det aktuella projektet var klart.

Den enda gången modellen hamnar på hyllan annars är att jag inte bygger helt klart utan kan ta och måla lite på den modellen och sätta dit en gubbe på en annan modell.

Undantaget från alla regler ovan är flyg i 1/72 som jag inte handlar och skulle jag få tag i en av misstag är den ju bra att byta bort eller liknande

leo-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*5* Pärlan Cool inköpt för 2veckor sedan  (min första saab ) skulle aldrig köpa en sa jag (jobbat på saabfabriken i arlöv) men den var billig och går väldigt fint.

Och så länge det saknas V8 så är det samma skrot oavsett märke

Sven-Erik
0

Jag tycker om att äga en massa modeller! Jag gör inte så himla många impulsköp, utan sparar och köper det jag absolut vill ha! Och då får det nästan kosta vad det vill…Skrattande

Sen att sälja en modell!? Nä, helst inte! Varje inköp har planerats och glatt mig mycket. Det absolut bästa jag vet, är att bara sitta och titta i hyllorna och drömma mig bort om hur kul det skall bli att bygga den och den och…
Jag har f.n ca: 150-200 byggsatser som ligger och mognar. Jag försöker hitta och komplettera dem jag har med fotoets, resinsatser och annat mums!

gigabyte
0

jag har börjat samla på mig modeller , det är lika roligt att plocka med dom olika kartongerna som att bygga  har tex köp tredragon sherman DR6313Skäms och har mera obyggt än byggt nu och detta bara på ett år ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Greenhorn
0

Själv har jag på senare tid samlat på mig en drös av de senaste utgåvorna av pansarmodeller i skala 1/35 från Dragon. Jag är för snål för att köpa dubbletter men vill å andra sidan bygga modellerna och samtidigt ha dom kvar….. Så mitt eget dilemma är:

1. Köpa två av varje? Svar: Njäee, det tar emot att lägga ut 2x450kr för samma modell.

2. Börja bygga? Svar: Njäee, då har jag ju inte kvar modellen som obyggd i min samling och dessutom ser den ut att vara slutsåld hos många handlare.

3. Sälja hela klabbet och samla frimärken i stället? Svar: Njäee, dricker hellre kaustiksoda upplöst i en liter klorin.

Så tillsvidare byggs mest Tamiya då deras sortiment aldrig tryter, och jag lär fortsätta samla nya utgåvor av Dragons wunderbara 1/35-panzers tills Dr.Phil har botat min separationsångest. För övrigt är jag pSykkålOgiSkt frisk och väntar ivrigt på Dragons Jagdpanther Late som snart släpps….Tungan ute

Sven-Erik
0

#10 & 11. Haha! Jag tror vi är lika tokiga allihopa!
Bifogar en bild på min lilla plast-oas! Skrattande

Sven-Erik
0

The place to be! Cool

Sven-Erik
0

Here is where the fun begins!

ElLobo
0

YES!!! Skrattande

Sven-Erik
0

#15. Hahah! Skrattande

Greenhorn
0

Härligt byggrum S-E!!!Skrattande

GeeKen
0

"Jag tycker om att äga en massa modeller!"

Hehehehe… Det låter som originell inledningsreplik på ett AA-möte!

Skrattande

/ GeeKen

Sven-Erik
0

#17. Tack Greenhorn! Ja, jag håller med dig!! Helt sjukt, efter alla år ute i ett kallt garage så har jag nu fått mitt eget dröm-hobbyrum. Synd att man mest blir sittandes och gottar sig, istället för att bygga)….Obestämd

Sven-Erik
0

#18. Hahah! Ja, nog lutar det lite åt det hållet! Skrattande

ElLobo
0

#18: Hej, jag heter Mikael och jag är modellbyggare …!

GeeKen
0

* tittar skamset ner i golvet *

Hej, jag heter Roland och jag kan inte göra mig av med saker…

Skrattande

/ GeeKen

Ps. Får man ta en kvällsgrogg nu eller? Ds.

Greenhorn
0

#21+#22 …Samtliga Modellbygge iFokusmedlemmar i kör: HEJ MIKAEL OCH ROLAND!…. Skrattande

StefanW
0

#22 Då får jag gå på samma möte! (Det kan gumman intyga)

P.s. Svar Ja! Det är ju tisdagskväll!

Cool

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Skrattande

ElLobo
0

#22: Får jag göra sällskap? Ska bara hälla upp kvällens andra whiskey …

Sven-Erik
0

Ok! "HEJ MIKAEL OCH ROLAND OCH STEFAN"!!!  Skrattande

StefanW
0

#26 ojoj, e du också igång….här öpnar jag också flaska nr 2!Tungan ute

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#28: Hick! Tungan ute

GeeKen
0

Reflektion nr. 1

Vilken underbar trådkapning!

Reflektion nr. 2

Memorera detta ögonblicket, för vi har precis startat en folkrörelse!

/ GroggEn

ElLobo
0

Glad

[Tunnan]
0

Här ligger det ca 280 ombyggda modeller och väntar

Hmmm, får man ta modellerna med sig in i himmelen tro???Obestämd

Sven-Erik
0

Ja! *hick*….tror nästan vi slagit rekord den här gången!

GeeKen
0

Och tack vare Tunnans avslutande mening hörs nu Hasse Andersson och Kvinnaböske Band i hjärnan… Tack för den!

Glad

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

[Tunnan]
0

Skrattande

denstore
0

För att försöka få tråden på rätt köl, så skulle jag vilja fråga hur många av er som upplever att folk omkring er tycker att modeller är för dyrt? Jag vet att min fru aldrig hade tyckt att det finns någon som helst anledning att lägga ut 1000kr eller mer på modeller i månaden. Samtidigt hör även hon till de som mycket väl skulle kunna resa upp ett mångdubbelt högre belopp, om bara pengarna fanns.

Jag brukar kontra med att till och med på toknivå, som den vi entusiaster ligger på, så är modellbygge en ofattbart billig hobby. Vad kostar säsongsbiljetter för fotboll eller hockey i högsta divisionerna? Vad kostar golfmedlemskapet? Vad kostar det att byta bil ofta, eller köra motorcykel? Eller bara att byta dator vart och vartannat år?

Själv har jag inte längre någon motorcykel. Inte heller bil. Inget medlemskap i någon förening eller klubb. Jag drömmer inte om solsemester. Jag har slutat med både rökning och snus. Dricker numera väldigt måttligt, och äter sällan ute.

Mina utgifter på året, utöver mat, husrum och andra fasta avgifter, fördelar sig ungefär två hälfter. Ena hälften är modellrelaterat, och den andra hälften blir datorprylar, böcker, kläder och övrig underhållning. Om man då jämför med de utgifter många människor jag känner har på hälft två, och då framförallt i övrig underhållning, vilket för en merpart av folket verkar betyda resor, så är jag rena snåljåpen. Om jag gör ett överslag på vad jag lägger ut på modellrelaterat på ett år, så hamnar jag på kanske 20 lock. Jag skulle gissa på att det är småpengar jämfört med vad många svenskar lägger på krogbesök per år. Ändå finns det folk som ser det helt normalt med krök på krogen, eller en tvåveckors solbränna från Thailand, men tycker att jag är konstig som lägger pengar på "leksaker".

Jag har slutat att försvara mig. Folk kommer ändå aldrig att förstå.Gråter

Azgaron
0

Det är en hel del i min omgivning som tycker att jag slösar på tok för mycket pengar på mina modeller och då kommer jag oftast inte upp i tusen spänn per månad!
Min sambo lägger hellre pengar på saker från TV Shop som är såååå fantastiska att de oftast bara blir stående efter ett tag!
Hennes motivation "Jag köper minsann saker som gagnar familjen, du tänker bara på din hobby"!
Jag gör åtminstonde något med mina inköp! Glad För mig är det vettigt och rogivande!

Azgaron

gigabyte
0

Låter som min fru ,, vad skall du köpa mera för du har ju en massa som ligger när skall du bygga dom ,,osv,,  dom fatter inte att man kan ,prassla o öppna o titta lite  på beskrivning lägga tillbaka ta upp en ny ,känna doften av ny öppnad låda ,,,,,,Att bara ha lådor liggande är underbart ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Cool

Sven-Erik
0

#39. Glöm inte, att en kvinna inte är nöjd förrän mannens pengar är slut…Obestämd Och inte ens då ibland…..

Nä, man måste få göra vad man själv vill! Tar man för mycket hänsyn så blir man överkörd och utan att ha något kul. Tyst

gismo76
0

"11 En fråga bara tror inte att Klorin är så bra för invärtesbruk.

Sedan blandat med kaustiksoda som blandning så tror jag det blir ännu värre. Taskig ide du får blanda till något bättre nästa gång.

Ser att du jobbar på högen Greenhorn fast du har en bit kvar tills du är lika galen som jag och har lika många modeller ofärdiga.

Gismo

gigabyte
0

Ett måtto Livet är kort ,modellerna är många ,köp o bli lycklig  en dag så står karons båt redo till den andra stranden  , men finnes det inga modeller där så stannar jag inte kvar , utan tar plats som gast i hobbybokhandeln och skrämmer skiten ur hasse Skrattande

ElLobo
0

#42: Skrattande

Greenhorn
0

#41 Så sant, efter att ha sett din bygghög (eller snarare vägg av byggsatser) så kan jag med gott samvete fortsätta mitt eget samlande ett bra tag till, he he Skrattande.

/Patrik

Tails
0

#37 Jag vill absolut inte mena att det är fel att köpa plast! Men jag var intresserad hur andra människor såg på sin hobby.

Om de kände någon gång att de hade för mycket, för lite eller inget av det. Jag motiveras mycket av att införskaffa modeller för att det är en billig syssla som även ger en lite hjärnstimulans i läsning och utveckling i konsten. Framförallt glädjerushen man får när man år någonting klart som man är nöjd över. Helst så man kan gå och suga på det i veckor.

När jag fick färdigt min första figur jag var nöjd med var jag på topp i 3 dagar. Helt fantastiskt. Men samtidigt är jag den som inte vill gå utanför min garderob(bokstavligen. I Garderoben bor mina modeller) med bygghögen för att risken, tror jag, att man får för mycket att välja ibland kan sätta käppar i hjulen för att bli klar. Jag hade 3 modeller med mig till päronen över jul/nyår och samtliga väntar på färg. Det hade nog aldrig hänt om de hade legat i en högen med resten.. Jag hade bara suttit och sneglat på högen och funderat på om den hade mått bra av några fler shermans, eller en king tiger? Kanske en Panzer IV H Till? AJa ni förstår vad jag menar..Skrattande Men gränsen för hur många påbörjade projekt är nästan alltid fem…kanske..

Mvh Hampus

StefanW
0

Köper? Jo, det händer väl….!  Oskyldig Kan man ha för mycket…tror inte det! Cool Nä, det är väl bara att krypa till korset och erkänna att man är en blandmissbrukare när det gäller modeller, kan inte komma på något som jag inte skulle kunna köpa!? Vad gäller verktyg så är man väl som en liten fetischist Tungan ute, man kan inte ha för mycket av den varan heller och ständigt kommer det nya!  Vätskor i olika förpackningar för skilda ändamål är lika roligt som ett välfyllt barskåpFlört. Brinner för brandbilar och svävar i det blå i en rymdraket eller går till botten i en ubåt. Har egentligen bara ett mantra: Ha kul!Skrattande

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

"Jag har slutat att försvara mig. Folk kommer ändå aldrig att förstå."

så sant, håller med. Ingen av mina kompisar eller mina söner i äldre tonåren förstår sig på detta, för att inte tala om kollegor som du så elegant påpekar lägger pengar på solbränna i Thailand, jag har varit i Phuket för många år sedan, jättetrevligt och ångrar det ej. Jag är sådan att jag går gärna på en hockeymatch och ett par öl på krogen men dagen efter sitter jag gärna försjunken i fjädringen till en Hummel.

MEN verkligeheten brukar låta så här: "lägga pengar på plastleksaker är ju helt befängt, och dessutom slösa tid på att bygga dem när man kan se trevliga såpor och TV-serier"… *s*

Får de dessutom se min hög med 60-70 obyggda pansarmodeller ser de endast värdet i dem "att du inte försöker kränga dem på blocket"…. *helgerån*

[Hayabusa]
0

Saken är väl den att för alla de som har ett intresse för något speciellt, där känner man sig mer motiverad att lägga sina pengar. Gillar man t ex TV-spel, så är det ju sällan speciellt svårt att motivera sig själv att köpa en ny spelmaskin osv. De i omgivningen som inte delar just ditt intresse, ser det hela enbart som ett stort slöseri. Men att åka till Thailand och bränna 10.000-tals kronor - det är ju bara SÅ fantastiskt! Jättebilligt och så otroligt fint & underbart. Missförstå mig inte, vill folk åka på solsemester så är det mer än OK för min del. Det gör mig inget alls. Eller "slänga ut" 4-5000 kr i månaden på krogbesök…

Vad är rätt & fel? Svaret är att det finns inget som är rätt eller fel i sådan här fråga…det handlar istället om att respektera andra människors intresse för olika saker.

Vill man köpa på sig hur mycket byggmodeller som helst - gör det! Så länge det inte går ut över ens tillvaro dvs att man inte kan betala sin hyra etc, så kan jag inte se något större problem med detta. Kan omgivningen inte acceptera/förstå ens val så får dom tänka igenom sin egen situation och värderingar.

Det som dock är ett intressant fenomen bland oss "modellbyggare" är just detta samlande. I stort sett alla köper mer byggmodeller än vad de bygger (ens kommer att bygga). Vad är det som gör att det är så? Är det samlandet i sig? Känslan av att ha JUST DEN byggsatsen som är såå jäkla fin? För mig är det nog så.

/Stefan

denstore
0

Helt sant som ni säger, men min tanke är just varför folk envisas med det nästan dumförklarande när det gäller just byggmodeller? När mina bekanta berättar om sina semestrar så börjar jag ju inte yla om vilken total kapitalförstöring det är. Inte heller gnällde jag på exet när hon köpte skor. Jag noterade det knappt, tills vi separerade, och förutom de kanske 25-30 par hon hade i lägenheten, hittade 3(!) sopsäckar fyllda med skor i vindsförrådet…..

leo-
0

(min helt personliga åsikt utan några pekpinnar alls, alla gör som dom vill)

Mitt resonemang med att bygga direkt och inte samla är för att vad gör modellen ifråga för nytta på hyllan mer än samla på damm?

personligen får jag ut mer av att se den i 3D så att säga

Ok om man hittar den där modellen man letat efter länge till ett bra pris.

Mitt byggande går ut på att varva ner ,utmana fantasin och mig själv genom att försöka få bättre och bättre resultat och skapa nåt som jag kan titta på med stolthet (har en bit dit jag vet), tycker tex det är skoj att tänka ut och prova konstiga/udda lösningar på olika problem typ leka med gips och roliga material.

sen att man kan fixa mycket för lite pengar är bara ett plus.tiden spelar ingen roll för den är ju min så den kostar ju inget

denstore
0

Fast det är ju ingen som har sagt att man måste ha stora travar av modeller hemma. Däremot finns det inget som talar för att man inte ska ha det heller. Jag trivs med att ha ett par livstiders produktion liggandes i högar. Precis som Giga är inne på, så är det inte bara byggandet som är viktigt för mig, utan plockandet i lådorna, drömmarna om byggen, planerandet av dioramor, olika markeringar, forskning i böcker efter olika versioner, och även glädjen i att unna sig något. Modeller är en billig syssla, t.o.m. om man handlar som en tok. I alla fall om man jämför med mycket annan fritidssysselsättning.

StefanW
0

Det är väl bara att krypa till korset och erkänna…. Man kommer ner och skall börja med något och "upptäcker" en kartong man inte sett på ett tag, man vrider och vänder, minns och drömmer. Sedan vaknar man till av att någon ropar: Pappa!…

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

finns det nått goare än det här! Skrattande

allt nytt och orört  här kan man rota kolla in
delarna planera och drömma.   för sen när
limmet kommer fram så blir det ju aldrig
så som man tänkt ändå! Tungan ute

//pebben

[Hayabusa]
0

#51 Sant, det handlar mycket om känslan och drömmar om skapande.

#51 Visst är det nå´t speciellt med doften i en nyöppnad kartong? De oöppnade plastförpackningarna, den nypressade byggbeskrivningen…allt orört Glad.

/Stefan

denstore
0

#54 Precis! Och framförallt om det är snyggt paketerat, som i Tamiyas lyxigare utgåvor. Deras Dragonwagon var en glädje att sitta och pilla i. Massor med olika askar och avdelningar för olika saker. Och den typiska Tamiya-lukten. Mmmmhh, jag riktigt ryser av välbehag.

Exelon
0

Kan hålla med om att man kan bli "dumföklarade" när man håller på med denna hobby, håller även på med Akvaristik dock inte hälften så mycket som förr. Och man fick pikar och dumförklaringar för man hade ett intresse för akvariefisk. Är lite samma sak som modellbygge, fast med levande djur, så du vill göra/skapa en så naturlig miljö för just den fiskarten. Inte med rosa grus och plast dykare och annat krafs. Så har inte kommit upp i eran klass på samlandet utan samlar på mej saker som jag kommer att bygga nångång(förhoppningsvis) har kanske runt 50 modeller om jag räknar med lådorna med diverse gubbar och mindre fordon.

pebben
0

alla mina modeller köps för att byggas
men alla blir det inte. ligger nån för länge
försöker jag offta sälja/byta bort den mot
nått annat som blir byggt. av nån anledning
är offta det som är nyinköppt lite roligare.
men jag kommer nog alldrig upp i några
150-200 st även om jag inte skulle ha
nått emot det! men jag bygger nog för
mycket för att lyckas med det

//pebben

[Henke29]
0

Jag tycker om att samla modeller.
Spelar inte nån roll igentligen på skala.
Bara den är rolig och nått ja kommer bygga framöver.
Visst vissa inköp har vatt impuls köp för att de vatt billit..
Bifogar en bild på en del av samlingen.
Men nu har ja fått in mer nya modeller.
Berget bara växer som sakt,
Skulle vatt kul att kunna visa modellerna som S-E gör i sitt byggrum..
Man kommer inte att hinna me att bygga allt man har samlat på sig.

Sven-Erik
0

#58. Jisses! Skaplig hög med modeller du har Henke! Skrattande
Tror visst att du gillar "Viggen" va? Cool. Tycker mig se en hel drös såna.

[Henke29]
0

Hur kan du tro nått sånt S-E att ja gillar Viggen Flört
Jo jag gillar det flygplanet skarpt.
Sen har ja en hel drös me olika dekaler till dom också.

Henke

Ante018
0

Jag har börjat om med mitt byggande,efter en massa år med tv tittande och slöseri med tid…sambon tycker det är kul att jag och sonen har hittat ngt att göra tillsammans..att jag är hemma om kvällarna,att hon har tvn för sig själv…det enda som sägs är att"du kan väl köpa lite nya kläder också"SkrattandeHur f-n tror hon då att jag ska få plats med mina modeller som bor i garderober och klädkammare?Ni vet känslan när man vunnit en auktion på tex Tradera..man betalar…går och väntar…TJOO!avin ligger i brevlådan…200 blås till posten--lösa ut och hem i samma hastihet…SPRÄTTATungan ute titta,njuta och fantisera och det mest lyckade bygget man gjort……jag väntar hem massor av roligt i dagarna..blir som (h)julafton igen…..Nej..nu ska jag ta en rundtur i kartonghögen och njuta

//Ante